הדרישה החדשה של דרעי שתעכב את מתווה הגז בכמה חודשים

שר הכלכלה נוטה להמתין למינוי ממונה חדש על ההגבלים העסקיים, ולא לעקוף את סמכותו לאשר את מתווה הגז ■ המשמעות: יישום המתווה עלול להידחות בחודשים ■ ייתכן כי התפתחות זו תמנע את הבאת ההסכם לאישור הכנסת

אריה דרעי / צילום: איל יצהר
אריה דרעי / צילום: איל יצהר

סאגת אישור מתווה הגז מסרבת להסתיים - ונראה שתימשך גם בחודשים הקרובים: שר הכלכלה, אריה דרעי, אמר היום (ד') כי לא יאפשר את עקיפת הממונה על ההגבלים העסקיים על מנת לאשר את המתווה - מה שצפוי לעכב עוד יותר את ההליך הסבוך ממילא.

בשיחה עם כתבים אמר השר דרעי כי הוא נוטה שלא לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים - זאת גם אם הכנסת תאשר את מתווה הגז. דרעי אמר כי הוא מעדיף להמתין לממונה החדש שימונה בתוך כמה שבועות. המשמעות היא עיכוב של כמה חודשים לפחות באישור מתווה הגז, ולאור ההתפתחות הזו, כלל לא ברור האם בכלל יש צורך להביא את המתווה לאישור הכנסת.

לפני כשבועיים אישרה הממשלה את מתווה הגז ברוב קולות - זאת למרות התנגדות השר להגנת הסביבה אבי גבאי. "הממשלה אישרה את המתווה להגדלת כמות הגז הטבעי המופקת משדה הגז הטבעי 'תמר' ופיתוח מהיר של שדות הגז הטבעי 'לוויתן', 'כריש' ו'תנין' ושדות גז נוספים", נמסר מהממשלה.

שר הכלכלה אריה דרעי תמך בהצעה - אך הודיע כבר אז שלא יפעיל את סעיף 52 בחוק ההגבלים, המאפשר לו לכפות את אישור ההסכם. רוב חברי האופוזיציה, מלבד חברי ישראל ביתנו, כבר הצהירו שיתנגדו למתווה - ופחות שלושה חברי קואליציה (השרים כחלון, גלנט וכץ) מנועים מלהצביע בגלל ניגוד עניינים. ניצחונה של הממשלה בהצבעה הצפויה בכנסת לא בטוח כלל, ומסיבה זו דחה נתניהו כבר פעם אחת את ההצבעה בכנסת.

דרעי: לא נמנע מנתניהו למנות שר נוסף מהליכוד

יו"ר ש"ס הוסיף היום כי הוא ויו"ר כולנו, שר האוצר משה כחלון, יאפשרו לראש הממשלה נתניהו למנות שר נוסף מהליכוד במקומו של שר המדע והחלל דני דנון, שצפוי להתמנות בקרוב לשגריר ישראל באו"ם - זאת בנוסף למינויו הצפוי של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לשר הבריאות. בכך בעצם השניים מסירים את הווטו שהטילו בזמן הרכבת הממשלה על מספר השרים בממשלה.

דרעי התייחס גם לאפשרות לפיה הממשלה תורחב בקרוב ואמר כי לדעתו הסיכוי שליברמן יצטרף לממשלה קלוש - וכי הופתע מאוד כשבחר להשאיר את מפלגתו, ישראל ביתנו, מחוץ לממשלת נתניהו החדשה. לדבריו של דרעי, הוא מצטער מאוד על כך שלא לחץ מיד לאחר הבחירות להקים ממשלת אחדות עם המחנה הציוני - וכי היום האפשרות הזו קשה יותר למימוש.