"היום לא מספיק רק לראות, צריך תופעה, itgirls זו תופעה"

בעוד שרבים מרגישים, כי על מנת להיות מחוברים ומעודכנים, צריך להידבק למדורת השבט, הדור הצעיר כופה מסלול חדש להצלחה, שלא נמצא בכלל בטלוויזיה, אלא ברשתות החברתיות ■ הלהיט של הקיץ, itgirls, הגיע בכלל מאינסטגרם וגם בערוץ הילדים מצאו מנחים חדשים באינטרנט

לאורך השנים הייתה הטלוויזיה המקום היחידי לשבור בו אנונימיות. לא יכולת להפוך לכוכב, אם לא ישבת על הספה של "סיבה למסיבה" מול רבקה מיכאלי, או מאוחר יותר במעגל של דן שילון. כשפרץ עולם הריאליטי לחיינו, היה ברור שכדי לגעת בתהילה, צריך להגיע לבמה המוארת בחוף ניצנים ולשיר בפריים-טיים העצום, או להשתחל לבית "האח הגדול". חותמת ההצלחה האולטימטיבית, הייתה ההופעה על המסך בסלון, וברבות הימים ההופעה הזו הפכה מפסגת הדרך, לראשיתה ממש.

אבל גם אם אתם צופים אדוקים בשעות השיא הטלוויזיוניות של ערוץ 2, ספק אם נתקלתם באחת מכוכבות סדרת הדוקו-ריאליטי "איט גירלז", שצמחה בהוט בידור ישראלי. אין כמו התופעה שעוררה הסדרה, בכדי להבהיר עד כמה השתנתה המציאות התקשורתית. בעוד שרבים נותרו עם התחושה, כי על מנת להיות מחוברים ומעודכנים, צריך להידבק למדורת השבט, הרי שהדור הצעיר כופה מסלול חדש להצלחה, ולא ראשיתו ואף לא שיאו, נמצאים בטלוויזיה, אלא ברשתות החברתיות.

"זו סימביוזה בין הרשת לטלוויזיה", מכנה זאת רועי שלייפר, שיצר את הסדרה מתוך המחשבה והרצון שהיא תהפוך לתופעת רשת דומיננטית, ולשם כך, חיפש ואיתר את המשתתפות בתוכנית המחזיקות בפוטנציאל אינסטגרם משמעותי. מאז עלתה התוכנית בראשית הקיץ, הזמינו את "איט גירלז", למעלה מ-1.5 מיליון פעם בשירות ה-HOT VOD.

הסדרה שעוסקת בארבע בנות שכולן "איט גירלז" - מושג שפחות היה מוכר בישראל, המקימות יחד אתר אופנה כשכל אחת מהן תורמת מסגנונה האישי, הופקה על-ידי אבוט-המאירי, והביאה לכך, שעמוד האינסטגרם של התוכנית צבר תוך שבועות ספורים למעלה מ-20 אלף עוקבים. אך העיקר הוא בבנות עצמן - חשבונות האינסטגרם שלהן עלו בממוצע של 35 אלף עוקבים לכל אחת מרגע עליית הסדרה. הדבר הוביל למפגשי מעריצים, אתר "ItGirls" שנבנה במיוחד כתוצר משלים לפעילות ברשתות החברתיות וזכה כחודש בלבד לאחר הקמתו ליותר מחצי מיליון כניסות. בהמשך, גם הושקו מוצרי איפור, קולקציית בגדים הממותגים תחת השם "ItGirls" ומתחם ממותג עם צפיות רבות באתר ynet. וכל זה, בלי לשבת על אף כורסה או לשיר חצי תו ב"אקס פקטור".

חיים את התוכנית באינסטגרם

"רצינו שהטלוויזיה תעביר קהלים גדולים לרשת, אבל מצאנו דבר הפוך", מספר שלייפר. "גילינו שהיו מעריצות לתוכנית שלא ראו אותה בכלל עד לזמן מתקדם -*הן פשוט חיו אותה באינסטגרם, ועקבו אחרי הבנות ברשת החברתית ורק אז הצטרפו לטלוויזיה".

- מתייחסים לאהדה באינסטגרם כאל ממדי הצלחה?

"זה לא מחליף רייטינג, אלא מייצר באזז וקהילה וחיבור. האינסטגרם יוצר תחושה שהכל קורה עכשיו, מעין הווה כזה, משהו שאי אפשר לייצר כיום".

לדברי רינת קליין, מנהלת ערוץ הבידור הישראלי, "לערוץ הבידור יש גרעין של קהל צעיר, בגלל זה אנחנו מתכתבים עם הקהל בדיגיטל. הגענו למסקנה שהאינסטגרם הוא הכלי הכי רלוונטי לנו, כשאנחנו רוצים להתכתב עם הקהל. הרעיון היה לבחור את הבנות הנכונות, שיש להם פוטנציאל אדיר לדיגיטל, בעיקר לאינסטגרם. לאחת מהן, אדל, היו לה 18 אלף עוקבים והיום יש לה כמעט 50 אלף, בתוך חודש וחצי. הקמנו אינסטגרם מאפס ואנחנו עומדים על 25 אלף בתוך חודש וחצי".

- מה הערך המוסף של המהלך?

"קשר עם הקהל. כערוץ נישה בחברת הכבלים, אתה מחפש הרבה הורדות ב-VOD, וזה היה ברור שזה יקרה, אני מחפשת מחויבות של הקהל שלי כלפי ויוצרת דבקות של הקהל אליי, זה ערך מוסף אדיר, זה קהל שגדל עם הערוץ - וזה מה שכל ערוץ מחפש. אנחנו פועלים גם בסנאפצ'ט, בוייבר, ובפייסבוק. אבל הקהל הצעיר - הוא בעיקר באינסטגרם".

- יש טענות רבות על השטחה, העובדה שזה מתנהל עד כדי כך בתוך רשת שהיא ברובה צילומי סטילס, מרדדת עוד יותר את התוכן.

"התוכנית הזו היא לא של עומק, היא של כיף, יופי ואופנה. כל תוכנית צריך להבין מה היא. זה ערוץ של אסקפיזם, לא מתיימרים בכלל, אין פה שום יומרה, אנחנו כן מביאים תופעה חברתית. היום ילדים חיים לפי תמונות באינסטגרם, כמה שהייתי רוצה שיקראו עיתון, זו המציאות. אנחנו לא מחנכים, אנחנו משקפים את המציאות".

- ומה המשמעות הכלכלית?

"הצלחנו ליצור את הלהיט הכי גדול בקיץ לכבלים, כי הבנו שהיום לא מספיק רק לראות, חשוב שתהיה תופעה, ואיט גירלז זו תופעה".

"רוצים להצטלם איתי"

עומרי מזרחי מרעננה, שימלאו לו 15 באוקטובר הקרוב, לא היה בים הקיץ אפילו פעם אחת. "אני לא יכול כל כך להסתובב בקניונים ולא הייתי בים כל החופש. פשוט יש כל כך הרבה שרוצים להצטלם איתי ופונים אליי", הוא אומר. מזרחי הוא כוכב התוכנית "הבנים והבנות", של ערוץ הילדים, מעין שעשועון שמתבסס על רעיון מלחמת המינים כשבסוף העונה, מגלים איזה מגדר גובר על האחר.

אבל מזרחי לא היה צריך את הסדרה, הוא אותר על-ידי המלהקת אמירה בוזגלו, כשהוא כבר מככב באינסטגרם, בזכות בלוג אופנה שהוא מנהל. כיום הוא מפעיל שני חשבונות אינסטגרם פרטיים ועוד אחת עם חברה. הוא מוזמן לאירועי אופנה נחשבים, מגיע, מראיין ומצלם את הקולקציה. כיום, לאחר עונת התוכנית, יש לו 32 אלף עוקבים באינסטגרם, אותם הוא מכנה "מעריצים".

- מתי הרגשת שאתה מתחיל להיות מוערך?

"בהתחלה לא נתנו לי להגיע לכל מקום, אבל אחרי שאתה מציג מה שאתה עושה, אין סיבה להגיד לא. אני מוזמן כל כך הרבה על-ידי אנשי יחסי ציבור. לאחרונה הייתי בתצוגות של קסטרו, רנואר, גולף אנד קו".

- וזה שווה להם להזמין אותך?

"בתצוגות זה פחות וידיאו ויותר סטילס, זה לצלם ולכתוב על זה אחר כך. להראות לכל מי שלא היה בתצוגה מה היה ולסכם את זה בפוסט אחד. זה מצליח מאוד והרבה גולשים אוהבים את זה. אני מקבל משהו כמו 1,000 לייקים על תמונה, בעמוד של 18 אלף עוקבים. ילדים לא נכנסים ל-ynet כדי לראות את התצוגה, הם רואים אותה באינסטגרם. זו סוג של פלטפורמת מידע. אני מדבר על אופנה אז יודעים מראש למה נכנסים".

גם בערוץ הילדים ידעו היטב למה הם נכנסים, ולכן ביססו את תוכניתם על ילדים שכבר עשו קילומטראז' מסוים באינסטגרם, מתוך הבנה כי המסך רק ימנף את השיח ברשתות החברתיות. בתום העונה נעה כמות העוקבים ברשתות החברתיות אחריו המתמודדים האחרים בתוכנית בין 22,400 עוקבים למתמודדת סשה, לבין 32,600 עוקבים למתמודדת אלין. מזרחי מספר כי לבנות בדרך כלל יש יותר עוקבים, אך הוא עולה כל כולן. "אני לא חושב שערוץ הילדים היו לוקחים סתם ילדים, בגלל שאני נורא מוחצן וצבעוני, אני משדר הרבה כיף, אז בגלל אני חושב שנהייתי פופולרי", הוא אומר.

אין לתוכנית עמוד בפייסבוק, אלא יש את העמוד של ערוץ הילדים, אבל כל פוסט שקשור לתוכנית זוכה למאות, ואפילו אלפי לייקים ותגובות. לעמוד הרשמי של הערוץ יש מעל 154 אלף חברים בפייסבוק ובאינסטגרם יש 102 אלף עוקבים.

- עומרי, אתה רואה מזה כסף?

"כן. מ-1 בספטמבר אני אהפוך להיות פרזנטור של חברת יולו (חזרה לבית ספר - ל' א'). יש חברות מזון שרוצות אותי עכשיו, וזה די סודי בינתיים, ואני עובד עם חברת בגדים - אני מקבל מהם בגדים, לובש אותם ומתייג".

"מחפשים וצדים ברשת"

"בעבר כל תופעת הליהוק לתוכניות טלוויזיה הייתה מבוססת על הגעה של אנשים מוכרים, כמו שחקנים, לאודישנים", מספרת בוזגלו, אשת תקשורת ומלהקת. "תופעת הריאליטי הביאה את ההודעה בטלוויזיה ואנשים היו מגיעים. עם הזמן הקהל התחכם, הוא הפך ליותר מודע ופחות אותנטי. אבל גם הבנו שצריך לחסוך זמן, לכן אנחנו מחפשים וצדים אותם. כשאנחנו מתחילים לחפש את הכוכבים הבאים, אנחנו מבינים שהם צומחים ברשתות החברתיות. הם לקחו את הכוח לעצמם. פתאום יש ילדה בת 17 עם 40 אלף עוקבים אתה מבין שיש פה תופעה. הבאנו ילדים שיש להם קהל אדיר".

- את חושבת שזו חולשה של התקשורת הממוסדת?

"לחלוטין, הרשתות החברתיות עשו דבר מדהים, הן הורידו את הכוח שנמצא בידי אלו שמחזיקים בו, והעלו את כוחו של העם. כמו שהעם לא מחכה עוד לגלגלצ שיגיד לו מה הם הלהיטים, אלא הוא מוצא את השירים ביו-טיוב לבדו ומקדם אותם, כך הוא גם מכתיר בעצמו את האנשים שעושים לו את זה, את הכוכבים הבאים. העם, בעיקר הצעירים, לא מחכה לתיווך הזה".

במידה רבה, ההתבססות של תוכניות הבידור הטלוויזיוניות על הרשתות החברתיות, מסמלת את הירידה בכוחן. לא בכדי, חלק ירידה הדרגתית בצפייה בתוכניות ריאליטי, בעיקר של גילוי הכישרונות. גם שם, מספרת בוזגלו, כמלהקת, היא פונה בראש ובראשונה למצוא את כוכבי היו-טיוב, שכבר קרצו לקהל והצליחו לגרוף ממנו לייקים. העובדה שהטלוויזיה נחלשת כלכלית, מביאה אותה למצב בו היא לא יכולה לקחת יותר מדי סיכונים, וההצלחה באינסטגרם וביוטיוב, מצמצמת את ההימור. מה גם שתפעול העולמות האלה, הוא זול ואפקטיבי. "לא תמיד מי שטוב באינסטגרם יצליח בטלוויזיה", אומרת בוזגלו. "אבל יש פה פוטנציאל אדיר. אם אתה מחפש טוב ברשתות החברתיות, אתה מוצא שם אוצרות".