דוד האן: אם החוק יעבור - רשות השידור תסגר תוך חודשיים

מפרק רשות השידור: "אם יעברו ביום ראשון התנאים למימון הגרעון הנובע מפעילותה של הרשות - פינוי מתחם שרונה וקיצוץ של 10 מיליון שקל במשכורות חודש אוקטובר 2015 לעומת ספטמבר 2015 - אז המשמעות תהיה הפסקת השידור הציבורי ב-1 באוקטובר 2015"

פרופ' דוד האן / צילום: גיא כושי ויריב פיין
פרופ' דוד האן / צילום: גיא כושי ויריב פיין

מפרק רשות השידור פרופ' דוד האן, מזהיר כי אם יעבור תיקון החוק בנוסח הנוכחי שלו ביום ראשון בוועדת הנגבי - רשות השידור תסגר בתוך חודשיים. במכתב תקיף וברור ששלח הבוקר לשר אופיר אקוניס, לשר האוצר משה כחלון וליו"ר הוועדה המיוחדת ח"כ צחי הנגבי, כתב האן: "התיקון המוצע בנוסחו האחרון כולל שני תנאים למימון הגרעון הנובע מפעילותה של רשות השידור החל מ-1.10.15 והם: פינוי מתחם שרונה וקיצוץ של 10 מיליון שקל במשכורות חודש אוקטובר 2015 לעומת ספטמבר 2015. מדובר בתנאים בעייתיים שלא ניתן לעמוד בהם, אך חרף בקשותינו והצעותינו לבטלם או לתקנם, הדבר לא נעשה... בלית ברירה, ולאור השלכות התיקון, אני שב ומתריע כי משמעות קבלת התיקון תהיה הפסקת השידור הציבורי ב-1 באוקטובר 2015".

לדבריו, "תמוה בעיני המפרק שמבקשים להטיל עליו בחוק התחייבויות ומועדים לקיומם, אך לא פועלים כדי לתאם מועדים מוסכמים עם המפרק. לא ניתן שלא להתחשב בעמדת המפרק ועם זאת להטיל עליו ביצוע מטלות, שמראש הוא מתריע שלא יהיה ניתן לבצען בלו"ז המוצע בתיקון לחוק. לא ניתן לעקוף את המפרק בעניין הקשור למטלות שמוטלות עליו בלי להתחשב בהשגותיו.

"באשר לתנאי של פינוי מתחם שרונה, כידוע לכם, נציגי משרדי האוצר והתקשורת מלווים את המפרק וצוותו מתחילת הפירוק במאמציהם למצוא אלטרנטיבה מתאימה למתחם שרונה. המפרק משלים בימים אלו את המו"מ על הסכמי שכירות לשני מתחמים שכירות אליהם ניתן יהיה להעביר את שידורי הרדיו והטלוויזיה ממתחם שרונה, לאחר שיתפנו וייערכו בהם עבודות התאמה, והוא ממתין לאישור נציגי האוצר כדי שניתן יהיה לחתום עליהם ולהתקדם עם ביצועם".

האן אומר כי גילה חוסר שיתוף פעולה מצד האוצר בניסיונותיו לעמוד בדרישות ממנו. "בימים האחרונים פנה יונה ויזנטל, העורך הראשי, מספר פעמים לעופר מרגלית מאגף התקציבים במשרד האוצר על מנת לקבל את אישורו להתקשרות בהסכמים ולעלויות ולמועד הפינוי הריאלי שנובע מהם, שהוא לכל המוקדם 1.4.2016, אך לא קיבל אישור או התייחסות אחרת כלשהי", כתב האן. "ככל שיוחלט להשאיר את התנאי, נדרשת התאמת המועד הנקוב בו למציאות, וה-1.4.2016 הוא המועד הקרוב ביותר האפשרי בהנחה שנציגי משרד האוצר יאשרו את ההתקשרויות הנדרשות לשם לכך, דבר שלא נעשה עד כה. ברור אפוא לכל, שבנוסח הנוכחי לא ניתן יהיה לעמוד בתנאי הנ"ל של התיקון המוצע".

על פי האן, "גם התנאי הנוסף שהמפרק נדרש לעמוד בו כדי לקבל מימון להמשך השידור הציבורי אינו בר ביצוע. לא ניתן לבצע פיטורים של מאות עובדים (כ- 500 עובדים ממצבת כח האדם של הרשות) בתחילת חודש ספטמבר כדי שהפיטורים ייכנסו לתוקפם עד סוף ספטמבר (קרי: באמצע חול המועד סוכות). מדובר בתהליך הדרגתי וארוך שעשוי להימשך חודשים ארוכים, ושבכל מקרה לא יוכל להתבצע בחודש ספטמבר שהינו חודש של חגים. להערכת המפרק יידרשו לו לשם השלמת התהליך 4 חודשים לפחות, קרי: עד סוף דצמבר 2015 לכל המוקדם. מכיוון שמדובר בתיקון שלא ניתן לעמוד בתנאיו, משמעותו היא אחת - סגירת רשות השידור והפסקת השידור הציבורי מיד עם חקיקתו. הדברים נאמרו לנציגיהם פעם אחר פעם, ואולם שינוי אין.

"כלומר, וכדי שהדברים יהיו ברורים, אם תיקון החקיקה במתכונתו הנוכחית יעבור בכנסת, המפרק לא יוכל להמשיך ולהפעיל את רשות השידור בלי שיובטח מקור למימון הגירעון, והוא ייאלץ בסוף ספטמבר להפסיק את הפעלת רשות השידור והשידור הציבורי. לא זה התפקיד שהוטל על המפרק בחוק, ולא זו היתה תכליתו. המפרק מוכן שימונה על ידי בית המשפט בעל תפקיד שיהא מקובל על משרד האוצר לביצוע מטלות אלה. קיום השידור הציבורי הוא ערך עליון שאין להעמידו בספק בשום מצב ויש להגן עליו. מעבר לכך, ההתניה שמאפשרת הפסקת מימון היא קביעה לא ראויה ולא הגיונית ותוצאתה יכולה להביא להפסקת השידור הציבורי. לא יתכן שבשל שיבוש בפיטורים או בפינוי שרונה, מחמת טעמים ונסיבות שאינם בהכרח בשליטת המפרק, יחדל השידור הציבורי. מדובר בחקיקה לא מידתית, לא מאוזנת ובלתי ניתנת ליישום בפועל".