הציבור חייב 800 מ' ש' לרשות השידור - והיא תגבה כל אגורה

(עדכון) - אקוניס ויתר על פיטורים מיידיים ברשות השידור ■ הוחלט כי מימון הרשות לא יותנה בקיצוץ ■ סוגייה לא פתורה: האם יש מקום ל-90 עובדי אגף הגבייה שרשות החדשה שתקום?

אילה חסון / צלם:יונתן בלום
אילה חסון / צלם:יונתן בלום

ההסתדרות החליטה על ביטול סכסוכי העבודה במשק הנוגעים לרשות השידור. זאת לאחר שהשר אופיר אקוניס הגיע לסיכום עם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, לפיו יוצא מחוק רשות השידור הסעיף הנוגע לפיטורי העובדים ברשות השידור.

במקביל הוחלט כי בחודש הקרוב יגיעו ההסתדרות, האוצר ומשרד התקשורת להסכמות באשר לכמות העובדים שיקלטו בתאגיד השידור הישראלי החדש שיקום ובאשר לכמות הפורשים.

כמו כן, סוכם כי האוצר לא יתנה מימון הרשות בקיצוץ כלשהו, וסעיף הקיצוץ של 10 מיליון שקל בוטל. באשר לפינוי מתחם שרונה, הוחלט על הצגת חוזים למקום חלופי לעובדי רשות השידור בתל-אביב בתוך 3 חודשים.

עוד לפני כן, הבוקר (א') הודיע חיים פרייליכמן, מנכ"ל בנק אגוד לשעבר, על התפטרותו מוועדת האיתור של רשות השידור - כך נודע ל"גלובס". המהלך של פרייליכמן עשוי להביא לעיכוב משמעותי במינוי המועצה המפקחת ברשות השידור.

על-פי החוק כיום, על המועצה שכבר נבחרה להיות מוגשת כגוף אחד לשר הממונה על רשות השידור, ועליו למנות אותם במקשה אחת. במקרה שוועדת ברנר לא תאשר אחד מהם, אז יובלו כולם שוב לבחירה מחודשת בוועדה.

אלא שעם התפטרותו של פרייליכמן, יהיה מחסור באדם נוסף בוועדת האיתור, בעל רקע בעולם העסקים. כעת יהיה על השופט קמא, במקביל, להתחיל בתהליך מחודש של מינוי אדם נוסף לועדת האיתור, תהליך שידרוש גם אישור משפטי. רק לאחר מינוי חבר הוועדה החדש, יהיה אפשר למנות את חברי המועצה מחדש - אם אכן יהיה בכך צורך.

הבוקר, בדיון שנערך בוועדת הנגבי לשידור הציבורי בכנסת, אמר מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, כי רק אם יעבור היום החוק בוועדה, יגיש ראש הממשלה בנימין נתניהו את תריסר שמות חברי המועצה לאישור ועדת ברנר, המאשרת כשירותם של מועמדים לתפקידים בשירות הציבורי.

לאור הדברים קראו חברי כנסת מהאופוזיציה כי מדובר ב"סחיטה באיומים". פילבר הבהיר בדיון כי השופט קמא יעמוד גם בראש ועדת האיתור למציאת העורך הראשי של רשות השידור, תפקיד שמינויו יאפשר שכירת עיתונאים.

היום הגיש ח"כ אראל מרגלית יחד עם תנועת "הצלחה" עתירה לבג"ץ נגד ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו, בדרישה שימנה את המועצה הציבורית שנבחרה על-ידי ועדת קמא לפני כחצי שנה וטרם מונתה.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אלעד מן ויובל יועז, טוענים העותרים כי חוק השידור הציבורי, שהתקבל בכנסת ביולי 2014, מצווה על שר התקשורת למנות את 12 חברי מועצת תאגיד השידור הציבורי על-פי המלצות ועדת האיתור, כדי לאפשר את המשך הקמת התאגיד. "אלא שמסיבות עלומות שטבען לא נודע, נמנעו עד כה שר התקשורת הקודם, גלעד ארדן, וכן השר הנוכחי - נתניהו עצמו - מלאשר את המלצת ועדת האיתור", לשון העתירה.

בפתח הדיון אמר השר אופיר אקוניס כי "רפורמות נעשות למען הציבור הרחב, והוא זקוק לשידור ציבורי יעיל ורזה יותר מזה הקיים. כדי להבטיח את המעבר לתאגיד השידור הציבורי אנחנו מקיימים את הדיון הזה. העובדים והעובדים הם חשובים, אבל בסוף כשאנחנו בונים את גוף השידור הזה, אנחנו צריכים לחשוב איך ייראה המסך".

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מתח הבוקר ביקורת קשה על האוצר בדיון שנערך בכנסת במסגרת ועדת הנגבי. לדבריו, האוצר ביטל פגישות שנקבעו מראש עם העובדים ועדיין הכניס לחוק פיטורי עובדים. "זה דבר שלא יעשה ביחסי העבודה בישראל", אמר ניסנקורן ודרש להוציא סעיף הפיטורים מהחוק.

כמו כן, ניסנקורן אמר כי למרות שהוא תומך בפינוי שרונה, אין כל יכולת לפנות את המתחם המשרת את רשות השידור בתל-אביב, עד לאוקטובר, ובוודאי שלא להתנות את מימון הרשות על-ידי האוצר במהלך זה.

השר אקוניס קרא לעבר עובדים ברשות: "אני מציע שהטאלנטים שמרוויחים סכומי-עתק, עשרות אלפי שקלים ברשות השידור, ובכל זאת מטיפים על צדק חברתי, יעבירו כסף ממשכורתם לעובדים שמרוויחים הרבה פחות".

אקוניס מתח ביקורת גם על העיתונאים "הצייצנים" שמעבירים עליו ביקורת, והבהיר כי גם כשימונה לשר המדע, ימשיך להחזיק בתיק הרשות השנייה ורשות השידור.

ח"כ ינון מגל הבהיר בדיון כי לאחר בדיקה משפטית נמסר לו כי הוא אינו מצוי בניגוד עניינים לדון על הנעשה ברשות השידור, לאור תביעה שהוא מנהל מול הגוף. מגל מתח ביקורת קשה על היחס לעובדים ברשות השידור, ואמר כי הוא "מעדיף רשות שידור שמאלנית, ובלבד שהיא תיתן תקשורת חופשית, ולא כזו המוכתבת מלמעלה ומלמטה". הוא שיבח את אלדד קובלנץ ואת היו"ר הנבחר לרשות השידור, גיל עומר, שלא מונה עדיין לתפקיד.

ח"כ דב חנין קרא לשביתה כללית במשק. הוא פנה לעובדי הנמלים, רשות שדות התעופה והרכבת, ואמר: "מה שמתחיל ברשות השידור, לא יסתיים ברשות השידור". גם הוא קרא להפסיק את הדיון על החוק ולהוביל למהלך של הידברות מול העובדים.

ח"כ יואב קיש מהליכוד הודיע כי לא יתמוך בחוק, כל עוד יכלול פיטורי עובדים. ח"כ אילן גילאון אמר כי "יש כאן רצון של ראש הממשלה להשתלט על כל כלי התקשורת בישראל. מי גוזר קופון על הפירוק הזה?", שאל.

בתוך כך התברר היום כי חובות הציבור בתשלום אגרה מגיעים ל-800 מיליון שקל - כך על-פי נציג אגף הגבייה של רשות השידור שהגיע לדיון בוועדת הנגבי. רשות השידור תמשיך לגבות את החוב מהחייבים בציבור, למרות ביטול האגרה.

עובדי רשות השידור, ובראשם ראש חטיבת החדשות אילה חסון, התעמתו עם אנשי הגבייה סביב השאלה האם יש מקום ל-90 עובדי אגף הגבייה ברשות החדשה שתקום.

חהכ אורן חזן ביקש לעשות שימוש בעובדי אגף הגבייה בכדי לגבות את החוב העצום. ואולם, נציג הכנ"ר התעקש להמשיך ולעשות שימוש בחברה חיצונית, מגאר.