"הסיכויים להעלאת ריבית קרובה ע"י הפד - נמוכים"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מפרט מהן הסיבות שיגרמו לפד להמתין עם העלאת הריבית ■ אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות: "הפד דווקא יכול להרגיש נוח כעת עם העלאת ריבית"

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות, מציין בסקירתו השבועית כי מבחינת הפעילות המקומית הפד יכול להרגיש מאוד בנוח להעלות את הריבית. גם מבחינת ההתרחשויות בעולם (סין, שווקים מתעוררים, יוון), הפד יכול להיות רגוע שכן ההשפעה על הכלכלה האמריקאית אינה מהותית.

יחד עם זאת, "בכל הנוגע לסביבת האינפלציה, הפד עדיין עשוי להיות מעט מודאג שכן הציפיות האינפלציוניות בשווקים ממשיכות לרדת עם מחיר הנפט (הציפיות ל-5 שנים ירדו ל-1.3%, לעומת 1.7% לפני חודשיים) ואינפלציית הליבה של ההוצאה הצרכנית (Core PCE) ירדה ב-0.1% ל-1.2%".

וויליאם דאדלי, נשיא הפד של ניו-יורק, התייחס לכך בשבוע שעבר ואמר שמבחינתו, העלאת ריבית בספטמבר נראה כעת פחות אטרקטיבית. מצד שני, סטנלי פישר שנשא נאום אמש בג'קסון הול אמר כי דווקא כעת שהאינפלציה עדיין נמוכה, נוח יותר לפד להעלות את הריבית בהדרגה ואין עליו לחץ לפעול באופן אגרסיבי. עוד הוסיף פישר כי מאחר וההשפעה של המדיניות המוניטארית על הכלכלה מגיעה בפיגור ניכר (בד"כ כ-3 רבעונים), הפד לא צריך לחכות עם העלאת הריבית עד אשר האינפלציה תחזור ל-2%.

לנתוני התעסוקה של יום שישי תהיה כנראה השפעה מהותית על ההסתברות להעלאת ריבית ראשונה כבר עוד שבועיים וחצי. תוספת של 200 אלף משרות ומעלה עשויה לשכנע את הפד לפעול כבר בספטמבר, אומר גרינפלד.

לגבי הטלטלות בסין מציין גרינפלד 3 סיבות מרכזיות שבגינן משבר מטבעות בסין הוא תרחיש בסבירות נמוכה מאוד:

■ האינפלציה בסין נמוכה מאוד (1.3%). יש לזכור שהפיחות ביואן מגיע לאחר תיסוף של 16% בשערו של היואן מול סל המטבעות. לכן, החשש מסחרור אינפלציוני ואבדן אמון במטבע כמעט ולא קיים.

■ לממשלת סין ולפירמות הסיניות כמעט ואין חוב מט"חי.

■ לסין יש רזרבות מט"ח אדירות בסך של כ-3.5 טריליון דולר.

"הסיכויים להעלאת ריבית קרובה על ידי הפד נמוכים"

בניגוד לגרינפלד, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מעריך כי הסיכויים להעלאת ריבית קרובה על ידי הפד נמוכים. הוא מציין כי יש מספר סיבות מרכזיות לכך שהפד ימתין עוד עם העלאת ריבית:

■ ציפיות האינפלציה הגלומות, במיוחד לטווחים הארוכים, ירדו בארה"ב לרמה כמעט הנמוכה ביותר ב-5 השנים האחרונות.

■ הרעה בתנאים הפיננסיים בארה"ב תוך עלייה במרווחי האג"ח הקונצרניות כבר מהדקות את התנאים המוניטאריים ומעלות סיכון לצמיחת המשק.

■ מדד המחירים המועדף ע"י ה-FED, של הצריכה הפרטית PCE Core, ירד לרמה של 1.2%, הנמוכה ביותר מאז 2011.

■ בשבוע שעבר פורסם שהסינים התחילו למכור את האג"ח האמריקאי ברשותם. השפעת מכירות הסינים יוצרת הידוק המדיניות המוניטארית בארה"ב מבלי שהפד עשה משהו.

בנוגע לתפקוד שוק האג"ח האמריקאי הוא מציין כי "הנזילות בשוק האג"ח הממשלתי האמריקאי מספיקה בכדי להתמודד עם המכירות הסיניות מבלי לגרום לעלייה משמעותית בתשואות".