חוק תאגיד השידור הציבורי עובר לקריאה שנייה ושלישית

זאת לאחר שהוועדה המיוחדת שהוקמה לעניינו אישרה את הצעת החוק בתום דיון סוער ■ השר אקוניס אמר בדיון: "הציבור זקוק לשידור ציבורי חזק, עצמאי ורזה יותר ממה שהיה קיים עד היום"

אופיר אקוניס / צילום: איל יצהר
אופיר אקוניס / צילום: איל יצהר

חוק תאגיד השידור הישראלי יעלה ביום רביעי הקרוב לקריאה שנייה ושלישית, לאחר שהוועדה המיוחדת שהוקמה לעניינו אישרה היום (א') את הצעת החוק, בתום דיון שנמשך למעלה מ-8 שעות.

הוועדה תיקנה את הצעת החוק לאור הסכמות שהושגו היום בין הממשלה להסתדרות, כי הסעיף המחייב התייעלות שכר ברשות השידור בהיקף של 10 מיליון שקל יוסר מהצעת החוק, בכפוף להקפאה של כל סכסוכי העבודה שהוכרזו בעניין רשות השידור.

כמו כן, תוך 3 חודשים ייחתמו חוזים לפינוי מתחם שרונה, והצדדים ייכנסו למשא-ומתן של חודש לגבי האפשרות של קליטת מעל 25% מהעובדים ברשות השידור לתאגיד השידור החדש והיקף פרישת העובדים מרצון.

השר אופיר אקוניס אמר בדיון: "הציבור זקוק לשידור ציבורי חזק, עצמאי ורזה יותר ממה שהיה קיים עד היום. לא אני הודעתי על פטירתה של רשות השידור, אך כדי להבטיח את המעבר לתאגיד שידור ישראלי, אנחנו מקיימים את ההליך הזה. בכל גוף שמורכב מבני אדם יש מוכשרים יותר ומוכשרים פחות בין העובדים, ואנחנו כנבחרי ציבור צריכים לחשוב איך ייראה הגוף החדש ואיך ייראה המסך. מה יקבל הציבור הישראלי".

שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, אמר: "השינוי המשמעותי מהדיון הקודם הוא שהמנהל הזמני שנבחר, וכן סמנכ"ל הכספים ויו"ר ועדת האיתור, השופט (בדימוס) קמא, יוכלו לבחור את מנהל חטיבת החדשות, שהוא יוכל להעסיק עיתונאים. המחוקק קבע שהתאגיד החדש יהיה עם פחות עובדים ותקציב יותר נמוך. מבדיקה שאני עשיתי, ברשות השידור יש היום כ-220 עיתונאים, ורבע מהם מקבלים שכר גבוה ממני כמנכ"ל משרד ממשלתי. אני מצהיר שככל שהחוק יאושר במתכונתו הנוכחית, ראש הממשלה, בתפקידו כשר התקשורת, יעבור את רשימת מומלציו לוועדה הציבורית".

היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד אתי בנדלר, שאלה: "האם לאור הצהרתו של אלדד קובלנץ שאין סיכוי להתחיל את שידורי התאגיד עד ה-1 באפריל, האם אין מקום לאפשר דחייה?", והשר אקוניס השיב כי "עמדת הממשלה היא שלא יהיו דחיות נוספות, ותאריך היעד נדרש כדי לזרז את כל הגורמים לעבוד".

ח"כ פרופ יוסי יונה (המחנה הציוני) אמר בתגובה כי "העברתו של התיקון לחוק רשות השידור היום מסמן סכנה של ממש בהפיכתו של השידור הציבורי בישראל לשופרו הנרפה והנרצע של השלטון, ובעיקר של ראש הממשלה בנימין נתניהו".