יו"ר הטוטו צחי פישביין זומן ל"שיחת הבהרה" אצל מירי רגב

בדרך החוצה? שרת הספורט מירי רגב בוחנת אפשרות להדיח את פישביין, המזוהה עם עידן לימור לבנת - מהתפקיד בו הוא מכהן מאז 2009 ■ זומן לשיחה שבה הובהרו לו תחומי הסמכות שלו

שלושה חודשים בלבד אחרי שהתיישבה על כיסאה כשרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב כבר בוחנת אפשרות להדחתו של יו"ר הטוטו צחי פישביין מתפקידו. ל"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים הורתה השרה לזמן את פישביין לשימוע בעקבות התנהלותו בתקופה האחרונה, אולם נכון לעכשיו הסתפקה במה שהוגדר כ"שיחת הבהרה", התראה אחרונה, שבה נאמר ליו"ר הטוטו כי ייאלץ באופן מיידי "להתיישר" ולפעול בתחומי סמכויותיו בלבד. ביום רביעי שעבר התקיימה שיחה בין פישביין למנכ"ל משרד התרבות והספורט, יוסי שרעבי, שבה הונחו בפני פישביין גבולות הגזרה מול פעילות המשרד. בסביבות השרה מגדירים את ההתנהלות האחרונה מול פישביין לא כשימוע במובן המשפטי, אלא "קריאה לסדר".

הסדק הראשון ביחסים אירע לקראת סוף יוני. שרת הספורט רגב זעמה על שני פרסומים בתקשורת ב-23 ביוני שנקשרו ליו"ר הטוטו - הראשון, פרסום ב"גלובס" שבו נכתב כי פישביין נפגש עם ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, ובוחן אפשרות של הטוטו לסייע לשיפוץ אצטדיון בלומפילד; השני - פרסום ב-ONE שבו נכתב כי פישביין מוביל מהלך, בצוותא עם יו"ר ההתאחדות לכדורגל עופר עיני, לבחינת אפשרות להנפקת הטוטו בבורסה.

מיד לאחר מכן שיגרה רגב מכתב זועם לפישביין, שנפתח במלים אלו: "בעקבות מצבור האירועים האחרונים כפי שהתפרסמו באמצעי התקשורת, נוכחתי לדעת דרך אמצעי התקשורת השונים כי הנך מקיים באופן עצמאי ישיבות עם משרד האוצר, יו"ר ההתאחדות לכדורגל...". גם בשבועות האחרונים המשיכה שרת הספורט לבחון בתוך משרדה אפשרות להדחתו של פישביין.

פישביין מכהן כיו"ר הטוטו מאז אוגוסט 2009, ורק לא מכבר החל את הקדנציה השלישית שלו. למעשה, עם הקמתה של המועצה הלאומית לספורט בשנת 2014, זכה פישביין להארכת כהונה בת שלוש שנים נוספות עליה חתמו שרת הספורט דאז לימור לבנת, ושר האוצר יאיר לפיד. הוא מונה לתפקיד בתקופתה של לבנת כשרת הספורט, והיה מהקרובים אליה ביותר בימי כהונתה. ביחד הובילו הצוות לבנת-פישביין רפורמות בספורט הישראלי, העיקרית ביניהם היא הרפורמה בענף הכדורגל ובהתאחדות לכדורגל.

מאז התייצבה ח"כ רגב במשרד התרבות והספורט עבר המשרד לא מעט מהפכות - בין היתר החליטה רגב להעתיק את עיקר הפעילות של המשרד מתל-אביב לשכונת שייח ג'ראח בירושלים; לאחרונה מינתה את יוסי שרעבי לתפקיד מנכ"ל משרד הספורט במקומה של אורלי פרומן. עכשיו הולך ומידרדר מעמדו של פישביין, מוקד הכוח המזוהה יותר מכל עם לימור לבנת. גורמים המעורים בפרטים טוענים כי העובדה שפישביין מזוהה עם לבנת לא נותנת לו נקודות זכות אצל השרה החדשה.

דוברת שרת הספורט מסרה בתגובה לדברים: "שרת התרבות והספורט ח"כ מירי רגב רואה בטוטו זרוע לקידום מדיניות המשרד בתחום הספורט. השרה הבהירה ליו"ר הטוטו כי החלטות על תקצוב פרויקטים בתחומי הספורט אינם בסמכותו. בשבוע שעבר אף התקיימה פגישה בין מנכ"ל המשרד יוסי שרעבי ויו"ר הטוטו צחי פישביין ובה הוגדרו סמכויותיו של יו"ר הטוטו ומהלך העבודה התקין מול המשרד".

תגובת הטוטו: "בין הטוטו למשרד התרבות והספורט, בראשות השרה מירי רגב, שוררים יחסי עבודה מצוינים ומתקיים שיתוף פעולה הדוק. באשר לחלוקת כספי הטוטו - הרי שעל-פי חוק, הסמכות לחלוקתם מסורה למועצה הלאומית לספורט".