ובינתיים במפרץ: אירופה ואיראן ישתפו פעולה בתחום האנרגיה

בשבועות הקרובים מתוכננות להגיע מספר משלחות אירופיות לטהרן, וכבר בנובמבר צפוי להיחתם הסכם שיתוף-הפעולה

צינורות גז באיראן / צילום: רויטרס
צינורות גז באיראן / צילום: רויטרס

אירופה ואיראן מתכננות לשתף פעולה בתחום האנרגיה, כך מדווחות סוכנות הידיעות "בלומברג" והעיתון "טהרן טיימס". לפי הדיווחים, אירופה, שמחפשת לגוון את מקורות אספקת הגז שלה ולהפחית את התלות שלה בגז הרוסי, צפויה לחתום על הסכמי גז ונפט עם איראן. בשבועות הקרובים מתוכננות להגיע מספר משלחות אירופיות לטהרן, וכבר בנובמבר צפוי להיחתם הסכם שיתוף-הפעולה.

על-פי "בלומברג", ההסכם יכסה 5 תחומים עיקריים בהם הסכמי גז ונפט, אנרגיה מתחדשת ויעילות אנרגטית, תחנות כוח, פיתוח תשתיות האנרגיה והשקעה ישירה בתעשיית האנרגיה האיראנית.

לטענת הנציבות האירופאית, "כאשר יבשילו התנאים", כלומר כאשר ייחתם הסכם הגרעין עם איראן, "תבחן הנציבות שיתופי-פעולה אפשריים, כולל בתחום האנרגיה". לטענתה, הנציבות מכינה בינתיים את הקרקע לקראת הדיאלוג עם איראן.

בינתיים מתוכננות סדרת פגישות בין בכירים באיחוד האירופי לבכירים איראניים מתחום האנרגיה.

"בעידן הסנקציות, המומחים שלנו התקדמו מספר צעדים לעבר תכנון וייצור של ציוד חשמלי. עכשיו אנחנו יותר עצמאיים בתחומים אלה", טען סגן שר האנרגיה האיראני, האושן פאלאשיאן. לטענתו, מרגע שיוסרו הסנקציות, לא תהיה שום מגבלה להשקעות זרות בתחומים של אנרגיה וחשמל.

על-פי "טהרן טיימס", ניתן כבר היום לראות השקעות אירופאיות בתחום האנרגיה באיראן. מוקדם יותר החודש חתמה הקבוצה התעשייתית המובילה באיטליה בתחום הטכנולוגיה Finmeccanica SpA, על חוזה בסך 500 מיליון דולר להקמת תחנת כוח ברפובליקה האסלאמית.

עוד נכתב בבלומברג כי הממונה על תחום האנרגיה בנציבות מר מיגל אריאס קנייט ייפגש השבוע בבריסל עם בכירים בתעשיית האנרגיה האירופאית לדיון בעניין.

מאוחר יותר החודש תיפגש הנציגה העליונה לענייני חוץ וביטחון של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, עם בכירים איראניים בעצרת הכללית של האו"ם בניו-יורק. הפגישות יכללו דיונים על שיתופי-פעולה אפשריים בתחום האנרגיה.