"קירות בהפרעה": תערוכה חדשה בגלריה בית הגפן בחיפה

מ"החורבה" לבית הגפן: התערוכה "קירות בהפרעה" משקפת את תחושת האמנים במצבי מעבר

בראשית היה הנמל. העיר התחתית בחיפה, עיר הפועלים, הייתה מרכז שוקק של מעבר בני אדם וסחורות, והתפתחה מהים אל ההר. אחר-כך נוצר פער מעמדות בין העיר העילית שצמחה על הכרמל לעיר התחתית, שנותרה ענייה יותר, ערבית יותר. לבסוף, עם התמעטות הפעילות האזרחית סביב הנמל, נותרה העיר התחתית נטושה.

מועדון "החורבה" - שנפתח באחד המבנים הנטושים בשולי הנמל - היה בשנות ה-80-90 מעוז הופעות ומסיבות בלי להפריע לשכנים, כי לא היו כאלה. בעשור האחרון, במקביל למאמצי התחדשות העיר התחתית, עמד הבניין נטוש כחורבה, נאמן לשמו, עד שלפני שנתיים הקצתה בו העירייה חללי סטודיו לאמנים, ללא תשלום, כחלק מניסיון רב-צדדי להפיח חיים במתחם קמפוס הנמל.

האמנים דוד בהר פרחיה, חמודי ג'נאם, ניר דבוראי, הדס וייס, ויק יעקובסון-פריד, ניצן סט, אורית סימן-טוב, מנאל מחמיד ויובל פייגלין, מציגים כעת בתערוכה משותפת לציון סיומה של התקופה שלהם בסדנאות.

תהליך השיפוץ, ההתחדשות ותחלופת העסקים באזור משנה מהותית את אופי השכונה. לצד היתרונות והכוונות הטובות, שינויים אלה גם נושאים עימם פגיעה במרקם החיים של הקהילה במקום. כעת, לקראת סיום תקופת השהות שלהם בסדנאות האמנים, יצרו משתתפי התערוכה עבודות שמשדרות את תחושת האי-ודאות. הצורך הדוחק לזוז, השאלות לאן. אלה משתקפים גם באופן ההצבה בחלל התערוכה, היוצר חוויה פיזית בצופה.

"היצירה במרחבים אדריכליים משתנים - הנוף העירוני הנהרס ונבנה, כמו גם העזיבה הצפויה את חללי העבודה הפרטיים - חלחלה והשפיעה על העבודות, שמתייחסות כל אחת בדרכה להפרעות במרחב", כותבת האוצרת, רווית הררי.

רבות מהעבודות מתייחסות ישירות לעיר חיפה, על המטענים ההיסטוריים והפוליטיים שלה. הבתים הנטושים בשכונת ואדי סאליב, גדרות של אתרי בנייה, נוף הנמל רוחש התנועה, מבני ציבור היסטוריים ששינו בעלות וייעוד, לצד מבני ציבור חדשים החולשים על סביבות מתפוררות - כל אלה באים לידי ביטוי בעבודות האמנות.

מטרת סדנאות האמנים בבניין החורבה הייתה לבסס מרכז פעיל ולרכז קהילה סביב המקום. הפרויקט נעשה בשיתוף עם גלריה בית הגפן, מרכז תרבות ערבי יהודי, מינהלת עיר תחתית ואגף התרבות עיריית חיפה.

התערוכה בגלריה בית הגפן, רחוב הגפן 2, חיפה, א-ה', 10:00-15:00, ו'-ש' 10:00-14:00. ללא תשלום