האפליקציה ששברה את השיא של פייסבוק

הסטארט-אפ הגרמני Dubsmash מאפשר למשתמשים "לדובב" קטעי סאונד מוכרים ■ כיצד עקפה החברה את קצב ההורדות של אינסטגרם וסנאפצ'ט?

גולשת בפייסבוק / צילום: שאטרסטוק
גולשת בפייסבוק / צילום: שאטרסטוק

זהו הבאזז הוויראלי החדש והפופולריות שלו גדלה בזכות סלבריטאים ובני עשרה - לצורך יצירת החבילה המושלמת לעידן הסלפי.

Dubsmash (דבסמאש) היא אפליקציה חינמית שמאפשרת לאנשים להשתמש בטלפון החכם כדי לצלם סרטונים קצרים של עצמם, תוך תנועות שפתיים שמדמות מילים של שיר או שורות מתוך סרט, ולהעלות את הסרטונים הללו לרשת.

מאז הושקה בנובמבר 2014, האפליקציה רשמה 75 מיליון הורדות, והגיעה לראש רשימות ההורדות של אפליקציות ב-78 מדינות, מה שהפך אותה לאחת מפלטפורמות המדיה החברתית בעלות הצמיחה המהירה ביותר עד כה.

מיליונים צפו בסרטונים המקוונים, שהופקו על ידי בני עשרה וסלבריטאים והועלו ליוטיוב, טוויטר ואינסטגרם. ניתן לראות את השחקניות ריס וית'רספון וסופיה ורגרה עושות את תנועות השפתיים של מילות הלהיט של טיילור סוויפט I Knew You Were Trouble. הדוגמנית קארה דלווינייה השתמשה באפליקציה כדי לשחזר סצנה מתוך הסרט המצויר "מרד התרנגולים".

הקליפים בדרך כלל מצחיקים, אבל האם דבסמאש יכולה להפוך ליותר מסתם צחקוק?

שלשום (ב') גייסה החברה 5.5 מיליון דולר מקבוצה של משקיעי היי-טק. את סבב הגיוס הובילו קרן ההון סיכון Index Ventures, כריס סאקה, איש הון סיכון בולט מארה"ב שהשקיע בעבר בפייסבוק, אינסטגרם ואובר, וכן ריקרדו זאקוני, מנכ"ל חברת קינג, יצרנית המשחק קנדי קראש סאגה, וקרן ההון סיכון הדנית Sunstone Capital.

חברת דבסמאש מברלין סבורה שהיא יכולה להפוך ל"פלטפורמת התקשורת" הבאה. "גילינו משהו שאנשים אוהבים ואנחנו מאפשרים להם לעשות משהו שהם לא עשו קודם לכן", אמר רולנד גרנקה, ממייסדי החברה.

גרנקה בן ה-27 ייסד את החברה עם דניאל טשליק, גם הוא בן 27, ויונאס דריפל בן ה-25. לקבוצה יש 15 עובדים והיא צופה להכפיל את צוות העובדים בחצי השנה הקרובה.

החברה סבורה כי האפליקציה שלה הפכה לפופולרית בקרב שלושה סוגים של קהלים: ילדים ובני נוער; סלבריטאים המעוניינים להגדיל את קהל המעריצים שלהם; והורים המשתמשים באפליקציה כדי לתקשר עם הילדים שלהם.

דבסמאש מקווה לחלץ הכנסות ממשווקים המעוניינים להגיע לקהלים הנוטשים מגזינים ואת מסכי הטלוויזיה לטובת טלפונים חכמים ומחשבי טאבלט.

לחברה יש הסכמים עם חברות מדיה, לרבות NBCUniversal, דיסני ואולפני פרמאונט, שהשתמשו באפליקציה כדי לקדם תוכניות וסרטים חדשים. החברה סירבה למסור את תנאי העסקאות.

בחודש מרס, השתמשה כוכבת הפופ ריהאנה בדבסמאש כדי להשיק סינגל חדש. היא העלתה קליפים של אודיו ועודדה מעריצים לצלם את עצמם כשהם שרים את המלים.

Dubsmash
 Dubsmash

היעד: לשמור על הקהל

דני רימר, שותף ב-Index Ventures, מודה כי דבסמאש טרם הוכיחה כי היא מסוגלת להפוך לתופעת מדיה חברתית כמו וואטסאפ או סנאפצ'ט, ואמר כי החברה צריכה עדיין להוכיח כי היא מסוגלת למשוך משתמשים לשימוש חוזר, כדי שישתמשו באפליקציה באופן קבוע.

לדבריו, "אם אתה מתבונן בגודל של סבב הגיוס, הם לא טוענים שהם סנאפצ'ט או שהם טוויטר. הצד הפיננסי הופך לבעל ערך אם הצוות יוכל להוכיח שימוש ארוך טווח בפלטפורמה".

אבל גרנקה אומר שהוא ושותפיו מנסים להקים חברה של מיליארדי דולרים. לדבריו, "אנחנו חושבים שעלינו על משהו בתשעת החודשים שהאפליקציה עובדת במקומות שונים בעולם, באזורים שונים ובתרבויות שונות, לכן אני חושב שיש שוק גדול לסוג כזה של תקשורת".

אתגר נוסף שעשוי לעמוד בפני החברה: משתמשי דבסמאש העלו כ-10 מיליון סרטוני אודיו, כולל פסי קול מתוכניות טלוויזיה, שירים וסרטים, ללא רישוי. הדבר פותח פתח למאבקים משפטיים על זכויות יוצרים.

החברה החלה לעבוד עם חברות מדיה על מנת לפתור בעיות של זכויות יוצרים והיא מתכננת ליצור מודל של "הודעה על הסרה", הדומה לזה שיצרה יוטיוב, שבמסגרתו החברה מסירה סרטונים כאשר בעלי זכויות היוצרים מבקשים לעשות כן.

דבסמאש עשויה להיות בדרכה ל-100 מיליון הורדות בזמן שיא. האפליקציה רשמה 75 מיליון הורדות מאז הושקה, תוך 316 יום.

על פי חברת המחקר App Annie, הזמן הממוצע שלקח לשבע האפליקציות המובילות להגיע ליעד הזה בחנות האפלקיציות של אפל הוא 827 יום. לפייסבוק לקח 1,647 יום כדי להגיע ל-10 מיליון משתמשים, לסנאפצ'ט לקח 1,152 יום ואילו לאינסטגרם - 874 ימים. אולם המספרים הללו מתייחסים למשתמשים "פעילים", לקוחות חוזרים המשתמשים באתרים ובאפליקציות מדי יום או מדי חודש.

דבסמאש מודה כי היא טרם פיצחה את נושא שימור המשתמשים, דבר המתרחש כאשר אנשים שומרים את האפליקציה על מסך הבית של הטלפון הנייד.

בעיית ה"דביקות" הזו היתה נחלתן של אפליקציות רבות שנחלו הצלחה ויראלית. הדוגמאות כוללות את Yo, אפליקציה המאפשרת למשתמשים ליצור קשר עם אנשים אחרים תוך שימוש במילה אחת - yo, ו-Draw Something, משחק ציור פופולרי שנוצר על ידי אולפן המשחקים OMGPOP, ונרכש על ידי חברת משחקי המובייל זינגה תמורת 183 מיליון דולר. השימוש בשתי האפליקציות התרסק לאחר תקופה קצרה.

חברת הסטארט-אפ הגרמנית החלה לבחון שותפויות מדיה, אולם היא הוסיפה שמוקדם מדי לבצע "מוניטיזציה" של הפלטפורמה. ראשית, עליה להוכיח שדבסמאש עולה בקנה אחד עם תכונה התנהגותית חדשה שלא עתידה להתפוגג. המסרים המתפוגגים של סנאפצ'ט משכו בני נוער ואילו אינסטגרם הרוויחה מהפריחה של תרבות הסלפי. המשקיעים החדשים של דבסמאש מהמרים כי סרטוני הדיבוב יישארו גם הם בשטח.