נתניהו מביא את מתווה הגז לכנסת - ללא כל שינוי

תגלית הגז הענקית שהתגלתה במצרים משנה את פני משק הגז הטבעי במזרח התיכון בכלל ובישראל בפרט - אך מתווה הגז יוגש ללא כל שינוי ■ נתניהו ינסה כנראה בימים הקרובים להפעיל לחץ על דרעי לחתום על הסעיף הבעייתי

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

הממשלה מניחה היום (ד') את מתווה הגז על שלחן הכנסת, כך החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו. יחד עם זאת ההצבעה לא תתקיים היום, ולא ברור אם היא תתקיים כלל. למרות תגלית הגז הענקית שגילתה חברת ENI מול חופי מצרים, ולמרות שברור כי היא משפיעה על פיתוח משק הגז הטבעי בישראל בכלל ועל מתווה הגז בפרט, המתווה יוגש ללא שינויים.

כזכור, בשבוע שעבר הצהיר שר הכלכלה אריה דרעי כי ככל הנראה לא יחתום על "סעיף עקיפת גילה", סעיף 52, גם לא אם הוא יאושר בכנסת. במקום זאת, מבקש דרעי לחכות למינויו של הממונה על ההגבלים העסקיים הבא אשר ילמד את מתווה הגז ויחליט אם לאשר לחברות הגז פטור מהסדר כובל.

לפיכך, היה נראה כי אין כל צורך להציג את המתווה לכנסת, ואכן לפני יומיים החליט נתניהו שלא לעשות זאת. היום התחרט ראש הממשלה פעם נוספת, והחליט שכן להגיש את המתווה. זאת על מנת לשמור לעצמו את האפשרות להעלות אותו להצבעה. המשמעות היא שהממשלה יכולה לכנס את הכנסת במהלך הפגרה בהודעה של 48 שעות מראש על מנת להצביע על המתווה.

נתניהו ינסה כנראה בימים הקרובים להפעיל לחץ על דרעי לחתום על הסעיף, או לחלופין על יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, לתמוך בהעברת סמכויותיו של דרעי לממשלה. ליברמן, אשר הצהיר מעל כל במה כי הוא תומך במתווה, סירב להעביר את הסמכויות לממשלה בטענה כי סיעתו לא תשמש "בייביסיטר של הקואליציה".

מלשכתו של דרעי סירבו היום להגיב, אך מקורב לשר הכלכלה אמר לגלובס כי הסבירות שדרעי יחתום על המתווה היא נמוכה עד נמוכה מאד "השר תומך במתווה, בעיקר משום שהוא מבין כי בלעדיו, הגז לא יגיע למפעלים. יחד עם זאת, נטיית ליבו היא לא לחתום על המתווה על מנת שלא ליצור תקדים לעקיפת הממונה". עוד הוא הוסיף כי "אחרי שהשר הצהיר כי הוא לא יחתום על הסעיף, איך הוא ייראה אם יחזור בו? יגידו עליו שהוא חלש ומתקפל בפני נתניהו והטייקונים".

בלשכתו של ליברמן טענו היום כי "עמדת היו"ר כבר הובהרה. הוא תומך במתווה, אך לא בהעברת הסמכויות לממשלה".

במידה ולא תצלח אף אחת מבין שתי האופציות, יאלץ נתניהו לחכות לכניסתו של הממונה על ההגבלים העסקיים הבא. אישור המתווה, במקרה כזה, עלול לקחת מספר חודשים. בכיר במשק האנרגיה אמר בשיחה עם גלובס כי המשמעות היא כי "זה לא שהמתווה יעוכב, פשוט לא יהיה אף מתווה". לטענתו, "אף ממונה על הגבלים עסקיים לא יסכים לחתום על פטור מהסדר כובל כאשר ברור שיש הסדר כובל".

ובינתיים, לאף אחד ממשרדי הממשלה אין תשובות בנוגע להשפעת תגלית הגז במצרים על פיתוח משק הגז הטבעי של ישראל, ועל השינויים שיש להכניס למתווה, אם בכלל. לפיכך, יוגש היום מתווה הגז לכנסת ללא כל שינוי.

ואולם, כעת כשנראה כי יצוא הגז ממאגרי תמר ולוויתן למצרים ירד מהפרק, יש לפחות שני שינויים עיקריים שיש להכניס למתווה. אחד מהם קשור לצינור הגז השני שאמור היה לחבר את מאגר תמר לחוף. הממשלה ויתרה במתווה הגז לדלק ונובל על דרישה זו, ובמקום זאת חייבה את השותפות להרחיב את המאגר, ולספק כמות גדולה יותר של גז לישראל באמצעות הצינור הקיים. במידה ועסקת ייצוא הגז למתקן ההנזלה של יוניון פנוסה ו-ENI במצרים לא תיחתם, מאגר תמר לא יורחב, וכך גם לא תגדל האספקה לישראל. כבר הקיץ היו לא מעט שעות בהן חברת החשמל ותחנות הכוח הפרטיות נאלצו לשרוף סולר יקר ומזהם במקום גז טבעי.

שינוי שני שיש לשקול קשור למגבלות המוטלות במתווה על לוויתן. המתווה מאפשר למאגר לוויתן לחתום על מספר מצומצם של חוזים שתקופתם קצרה ושלא ניתן להפחית את שיעור ה-TOP בהם (כמות הגז עליה נדרש הלקוח לשלם גם אם לא צרך את הגז בפועל) ב-50%. כמו כן, נאלצות שותפות לוויתן לחכות 6 חודשים ממועד העברת הזכויות ב"כריש" וב"תנין" עד שהן יכולות לחתום על הסכם גז עם לקוחות תמר, שהחוזה שלהן נפתח בשנת 2019-2020. נכון לרגע זה אף אחד לא יודע מתי יימכרו כריש ותנין, ואם הם יימכרו כלל.