TabTale הישראלית במו"מ לרכישת Toca Boca

הסטארט-אפ הישראלי מנהל מו"מ לרכישת החברה המתחרה השבדית שעוסקת בפיתוח אפליקציות ומשחקים חינוכיים ■ TabTale דורגה במקום השישי מבין מפתחות המשחקים המובילות בחנויות המקוונות של App Store ו-Google Play עם 660 אפליקציות שפיתחה והפיצה

שנתיים אחרי שנחשפה ב"גלובס", חברת הסטארט-אפ הישראלית TabTale, המתמחה בפיתוח אפליקציות ומשחקים לילדים, בדרך לבצע את אחת העסקאות הגדולות שלה ולרכוש חברה מתחרה, ששוויה מוערך ב-60-120 מיליון דולר.

החברה הישראלית מנהלת מו"מ לרכישתה של חברת Toca Boca, סטודיו שבדי לפיתוח אפליקציות ומשחקים חינוכיים, שהועמדה לאחרונה למכירה על-ידי החברה האם שלה Bonnier Media Group. מחברת TabTale לא נמסרה תגובה בעניין.

חברת Toca Boca פיתחה עשרות משחקים למובייל ורשמה עד היום כ-70 מיליון הורדות. החברה, שמוכרת חלק מהאפליקציות שלה בתשלום, רשמה זינוק בהכנסות נטו ב-2014 כשאלה עלו ב-28% לכ-10 מיליון דולר, כפי שהתפרסם באתר "הגארדיאן" בתחילת החודש. אך נראה שהרצון להתבסס על מודל של אפליקציות בתשלום לאורך זמן לא ממש צלח לחברה, שכאמור נמצאת על המדף בתקופה האחרונה.

לחברה השבדית, שבה מועסקים כ-25 עובדים, היו תוכניות מעבר לעולם הגיימינג ובאפריל השנה היא שכרה את איש הדיגיטל הוותיק של תוכנית "רחוב סומסום" וקיוותה לייצר אלטרנטיבה שמיועדת לילדים ולהורים שלהם שתתחרה בנטפליקס או אמזון.

חברת TabTale, שהוקמה ב-2010 על-ידי שגיא שליסר, אורן קושניר וניר בז'רנו, נחשבת לאחת ממפתחות ומפיצות המשחקים המובילות בעולם בתקופה האחרונה. על-פי דירוג של חברת המחקר AppAnnie, חברת TabTale דורגה במקום השישי מבין מפתחות המשחקים המובילות בחנויות המקוונות של App Store ו-Google Play עם 660 אפליקציות שפיתחה והפיצה עד היום.

כך, היא קופצת מקום אחד ועוקפת שמות כמו Rovio (יצרניות אנגרי בירדס), דיסני וחברת Glu הוותיקה בתחום, שבין היתר פיתחה את משחק המובייל של קים קרדשיאן המפורסמת.

"מבחינתנו ,זה יהיה הישג ובהחלט משמח לעקוף שחקנים כמו דיסני או רוביו או קינג שמפתחת את קנדי קראש, אבל זו לא המטרה שלנו. המטרה היא להיות מקום ראשון", אמר קושניר בראיון ל"גלובס" לפני שנתיים וחזה חלק מהמציאות, כש-King עדיין מעליה, כשהיא ניצבת במקום השלישי ומעליה נמצאות אלקטרוניק ארטס ו-Gameloft שמובילה את הטבלה.

חברת TabTale גייסה עד היום 13.5 מיליון דולר מהקרנות מגמה, קוואלקום ונצ'רס ו-Vintage ול"גלובס" נודע כי בחודשים הקרובים היא צפויה להשלים סבב גיוס נוסף בהיקף של כמה עשרות מיליוני דולרים.

עדיין לא ברור אם הגיוס יושלם לפני הרכישה של Toca Boca, אך העובדה ש-TabTale כבר רווחית מסוף 2012, מאפשרת לחברה קצת גמישות בכל הקשור לאפשרות להשתמש בכספים שהרוויחה כדי לממן רכישות - ייתכן שלצד הלוואה כזו או אחרת. בכל מקרה, ברגע שהחברה רושמת הכנסות ורווחיות, הגיוסים משמשים לרוב עבור התרחבות ובמקרה כזה - רכישות כאלה ואחרות.

ב-2013 סיימה החברה את השנה עם הכנסות של כ-15 מיליון דולר והמנכ"ל שליסר אמר אז בראיון ל"גלובס" כי "הגענו למצב שה-ROI (החזר על השקעה, ר' ג') שלנו עומד על יומיים - תוך יומיים אנחנו מצליחים להחזיר את עלות הפיתוח של משחק שעבדנו עליו כמה חודשים".

עבור TabTale זו לא תהיה הרכישה הראשונה של חברת גיימינג מתחרה, אך כנראה הרכישה הגדולה ביותר בתולדותיה. בינואר היא הודיעה על רכישת חברת המשחקים הסרבית Level Bit תמורת מיליוני דולרים בודדים ובאפריל היא הודיעה על רכישת חברת המשחקים האמריקאית Sunstorm Games ב-6 מיליון דולר. במאי 2014 היא רכשה את חברת המשחקים הסינית Coco Play בכמיליון דולר. ב-2013 רכשה את חברת הגיימינג הישראלית Kids Games Club תמורת סכום לא ידוע.

קהל היעד של המשחקים שמפתחת ומשווקת TabTale נע בין 7-13 ובראיון שהעניקו היזמים בעבר ל"גלובס" הם אמרו שהחברה מוציאה לשוק משחק חדש כמעט מדי שבוע. "ילדים אוהבים להוריד הרבה אפליקציות לעומת מבוגרים, אבל הם גם עלולים להשתעמם מהר יותר כי הם לא ישחקו כל יום במשך חצי שנה במשחק אחד בלבד", אמר אז קושניר.