ממונה לשעבר על מניעת שימושים חורגים נתבע על שימוש חורג

החתול והשמנת במשרד החקלאות: רמ"י הגישה כתב תביעה מתוקן נגד שי דותן - שהיה הממונה על מניעת שימושים חורגים בקרקע חקלאית - בטענה כי הוא עצמו עושה שימוש חורג בקרקע חקלאית ללא היתר

שטחים חקלאיים לצד שוחים פתוחים / צילום: איל יצהר
שטחים חקלאיים לצד שוחים פתוחים / צילום: איל יצהר

רשות מקרקעי ישראל הגישה לפני שבועות אחדים לבית משפט השלום בפתח-תקווה כתב תביעה מתוקן נגד שי דותן, מי שהיה הממונה במשרד החקלאות על מניעת שימושים חורגים בקרקע חקלאית, על כך שהוא עצמו עושה שימוש חורג ללא היתר בקרקע חקלאית.

כפי שנחשף ב"גלובס" (15.7.13), בני הזוג שי ונעמי דותן הם בעלי נחלה במושב גבעת חן, על גבול העיר רעננה. בנחלה הוקם במקור מחסן בשטח 360 מ"ר למיון תוצרת חקלאית, שהוא שימוש חקלאי מותר. המחסן שופץ והפך לסופרמרקט גדול בשם "המשק", ללא היתר בנייה של מוסדות התכנון וללא הסכמה וללא הרשאה של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י).

עד מאי 2012 היה דותן הממונה במשרד החקלאות על יישום "חוק ההתיישבות - סייגים לשימוש בקרע חקלאית ומים", מכוח סמכות שהואצלה לו על-ידי שר החקלאות בעבר שלום שמחון. במסגרת תפקידו כממונה על יישום "חוק ההתיישבות", נהג דותן להזהיר מפני שימושים חורגים בקרקע חקלאית, והזהיר כי "נגד המחזיקים בקרקע הפועלים בניגוד לחוק יינקטו כל הפעולות הנדרשות על-פי דין".

דותן היה חבר הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים (ולקש"פ) ומשתתף בפורום ועדת ההחכרות של משרד החקלאות. דותן השתתף בדיוני הוועדה לבחינת המדיניות לניהול קרקע חקלאית, שבה נעשה ניסיון להקל על חקלאים העושים שימוש חורג בקרקע חקלאית.

רמ"י טוענת בתביעה כי למרות התרעות ודרישות לפנות או להרוס את המבנה, דותן המשיך להפעיל את העסק בחריגה מהיתר וללא אישור והסכמה של רמ"י.

רמ"י מבקשת שבית המשפט יוציא צו שיאסור על השימוש החורג ופינוי השימוש החורג. כמו כן מבקשת רמ"י כי בית המשפט יורה לדותן לשלם "דמי שימוש ראויים" עבור השימוש הארוך במבנה לצרכי מסחר. "דמי שימוש ראויים" מחושבים על-פי 5% משווי הקרקע על-פי השימוש החורג כל שנה בה נעשה השימוש.

התביעה המקורית הוגשה רק נגד שי דותן ואשתו, כבעלי הקרקע שבה מתבצעות העבירות. דותן ביקש לתקן את כתב התביעה ולהכליל בו את שני אחיו, גדי ורן דותן, בנימוק שהם המפעילים את העסק.

לטענת שי דותן, מכיוון שהוא זה שירש את הנחלה, הוריו ביקשו ששני האחים האחרים, גדי ורן, יוכלו להשתמש במבנה לצרכי פרנסה, והם אלה המשתמשים והמפעילים של העסק.

"משכך", נטען בכתב ההגנה של שי דותן, "הרי שי ונעמי דותן הם רק בעלי הזכויות הרשומים, ואין להם שליטה על הנעשה בפועל ב'כפריה', ולכן הליך זה כנגדם מיותר, כיוון שמבחינתם הם מוכנים להסכים למתן צווים להפסקת השימוש החורג".