כן השרה! בטח השרה! לא לדאוגוסט!

הטוטו, המועצה הלאומית לספורט - אף אחד לא רוצה להתעסק עם השרה החדשה מירי רגב. כולם נחמדים. ככה גם נולדה "פרשת הקייטנות" שאילצה את מבקר המדינה לבדוק את העניין ■ דעה

מירי רגב / צלם: אוריה תדמור
מירי רגב / צלם: אוריה תדמור

התגובות התוקפניות והאיומים של שרת התרבות והספורט מירי רגב לתחקיר ערוץ 10 בינתיים לא עשו רושם על אף אחד. ערוץ 10 ממשיך לחפור ולנבור, וגם יתר ערוצי התקשורת שלעיתים נוטים להתעלם מחשיפות של מתחרים מריחים שיש כאן סיפור. מבקר המדינה שלח למשרד הספורט ערימה לא נגמרת של שאלות להתייחסות.

בעוד שלא ברור מה יהיו המסקנות הסופיות מ"פרשת הקייטנות", הסיפור הזה נתן פתח לבחון דברים שכבר הרבה זמן קורים מתחת ומעל פני השטח עם כספי הטוטו או עם אג'נדות של משרד הספורט.

השאלה העיקרית סביב הסיפור הזה היא פשוטה: האם בהגדרת חוק המועצה להסדר ההימורים, התכוון המחוקק שכספים שנועדו לספורט יגיעו לזמרים שישירו במרכזי הערים כי השר הממונה נורא רצה? השאלה השנייה גם היא פשוטה: האם שרת התרבות והספורט בכלל מבינה אחרי שלושה חודשים בתפקיד, שהטוטו הוא לא בנק שנועד לייצר כסף גם אם הכוונות נראות מאוד טובות וראויות (מי לא רוצה שקט מהילדים באוגוסט, בחינם, ביישובים עם דירוג למ"ס נמוך?).

סימני השאלה לגבי מה עושים עם הכסף לא התחילו בקדנציה של מירי רגב. בקדנציה הקודמת השתמשה שרת הספורט לימור לבנת בכספי הטוטו כדי לאפשר להעביר רפורמות. באותה הזדמנות התברר שהטוטו יכול לנהל את כספי השיווק כמעט איך שבא לו, ואם צריך לקנות את הרפורמה בכדורגל עם דמי שתיקה בשווי 80 מיליון שקל שישולמו להתאחדות לכדורגל - אז אין בעיה. אין בעיה להוציא את הסכום הזה למרות שעבודה שהוזמנה בניסיון לכמת את השווי האמיתי של ההסכם הראתה שהסכום נמוך כמעט בחצי. אבל אנשי הדירקטוריון הצביעו בעד.

לטוטו, שיושב על ערימות של כספים ומימן עכשיו במיליוני שקלים את פרויקט הקייטנות "לא לדאוגוסט", לא ברור תחת איזו אמתלה, אין בעיה למשל לאשר 1.5 מיליון שקל ל"טקס המצוינות בספורט" - ערב גאלה שנועד בין היתר לאפשר לשרת הספורט הקודמת לנאום בפריים-טיים בטלוויזיה. אין לו בעיה לשלוח באמצעות כספי השיווק בכל שנה עשרות בעלי תחנות טוטו מצטיינים לנסיעות סופר-יוקרתיות לחו"ל.

כשנכנסת שרה חדשה כולם מנסים להשיג אצלה נקודות זכות. הטוטו והמועצה הלאומית העליונה - הגופים שמחזיקים (טוטו) ומאשרים (המועצה) את הכספים לספורט בישראל - נמצאים בימי הקדנציה הראשונים של השרה החדשה במצב לא ברור. רק בחודש שעבר ניסו פקידי האוצר ומשרד הספורט, דרך חוק ההסדרים, לקצץ להם את הכנפיים (להגביל את התקורות של הטוטו; לשנות את הייעוד של המועצה הלאומית ולהפכה לגוף מייעץ בלבד לשרה). ככה יצא שהטוטו מצא לנכון מהיום להיום להחליט שמאוד חשוב לו להעביר 5 מיליון שקל לקמפיין "לא לדאוגוסט". הקמפיין הזה לא אמור לעשות טוב לטוטו מבחינת חשיפה או להביא עוד הימורים, אלא להיות טוב בעיקר לשרה רגב או ליחסים של ראשי הטוטו מול השרה. מצד שני, לטוטו היה קצת פחות חשוב בשבועות האחרונים להיענות לתחנונים של אנשי איגוד הכדורסל לכמה שקלים מכספי השיווק לטובת ההופעה של הנבחרת שיוצאת לאליפות אירופה בצרפת.

למועצה הלאומית לספורט היה חשוב מאוד לאשר את הפרויקט, כי מה להם עכשיו להתעסק עם השרה החדשה.

כולם נחמדים כאלו. כן השרה, בטח השרה. לא לדאוגוסט, נביא את הכסף.

מה שעוד מעניין היה לראות איך בזמן שלא מעט פרוייקטים תקועים בספורט בגלל בעיות בירוקרטיות כאלו ואחרות, ומקבלים ברקסים מהיועצים המשפטיים, פרוייקטים במיליוני שקלים שבינם ובין ספורט אין ולו קשר קלוש - מגיעים לביצוע במהירות האור. מהרגע שנרקמה התוכנית לא היה זמן. אוגוסט כבר היה בפתח. השרה רצתה, הטוטו הציע לממן ומצא פיתרון יצירתי איך להעביר את הכסף מהרגע להרגע, והמועצה הלאומית שמה את חותמת הגומי. לא לדאוג באוגוסט, אבל בואו נחכה לספטמבר-אוקטובר.