"הגיע הזמן שמדיניות הפד תתאים עצמה לכלכלה הריאלית"

הפד יפרסם את החלטת הריבית ב-17 בספטמבר ■ רק 27% מהסוחרים ב-CME צופים העלאת ריבית כבר החודש ואילו 58% מעריכים שהיא תידחה לדצמבר

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

דוח התעסוקה האמריקאי לחודש אוגוסט הצביע על תוספת של כ-173 אלף משרות וירידה בשיעור האבטלה ל-5.1%.

על פי התחזיות המוקדמות, המשק בארה"ב היה אמור להוסיף בחודש החולף 220 אלף משרות חדשות, עלייה קלה לאחר יצירה של 215 אלף משרות ביולי. שיעור האבטלה היה צפוי לרדת מ-5.3% ל-5.2%.

נתון חודש יולי עודכן לגידול של 245 אלף משרות לעומת 215 אלף משרות בנתון הקודם. גם נתון יוני עודכן למעלה בכ-14 אלף משרות. עוד עולה מהדוח כי השכר הממוצע לשעה גדל ב-2.2% ב-12 החודשים האחרונים (עלייה של 0.3% באוגוסט).

שיעור ההשתתפות בכוח העבודה נותר ללא שינוי ברמה של 62.6%.

שוק העבודה כבר מאותת מזה זמן ששיעור הריבית צריך לעלות והגיע הזמן שהמדיניות המוניטארית תתאים את עצמה לכלכלה הריאלית שהתאוששה בצורה משמעותית. כך אמר היום ג'פרי לאקר, נשיא שלוחת הפדרל ריזרב בריצ'מונד וחבר ב"וועדת השווקים הפתוחים" הקובעת את המדיניות המוניטארית בפד.

עוד הוא אמר שההשקעות העסקיות ושוק הנדל"ן נראים בריאים ושאין צורך להתרגש במיוחד מהטלטלות האחרונות בשווקים.

"הכלכלה משתפרת ואיתה גם שוק העבודה", אמר Jim O’Sullivan, כלכלן ראשי בחברת High Frequency Economics בניו יורק. "הגידול במספר המשרות מספיק בכדי להוריד את שיעור האבטלה".

"זו פשוט המשכה של המגמה", אומר סקוט קלמונס, אסטרטג השקעות בחברת Brown Brothers Harriman. "כל נתוני שוק העבודה ממשיכים בשיפור הדרגתי ומתון".

"אני מקווה שהפד יעלה את הריבית כבר החודש. זה יאותת לכולם שהם עוקבים מקרוב אחרי ההתרחשויות בעולם אולם מצבה של הכלכלה האמריקאית מחייב התחלה של העלאת ריבית. זה אמנם ישפוך דלק על התנודתיות אבל זה כנראה מהלך מתבקש", אומר קלמונס.

אגב, רק 27% מהסוחרים ב-CME צופים העלאת ריבית כבר החודש ואילו 58% מעריכים שהיא תידחה לדצמבר.

הפד יפרסם את החלטת הריבית ב-17 בספטמבר.