מכרז הקרונות לרכבת הקלה: כץ ועבאדי-בויאנג'ו יכריעו השבוע

גורמים במשק מעריכים היום, כי על אף מספר כשלים מקצועיים בהליך, שר התחבורה יחליט להמשיך עם המכרז כמתוכנן

ישראל כץ - פיצוץ גשר מעריב / צילום: שלומי יוסף
ישראל כץ - פיצוץ גשר מעריב / צילום: שלומי יוסף

האם המחלוקת בין משרד האוצר למשרד התחבורה סביב מכרז הקרונות הענק של נת"ע קרובה לסיום? בשבוע שעבר הגיש צוות המקצועי שמינתה החשבת הכללית במשרד האוצר מיכל עבאדי-בויאנג'ו את מסקנותיו בנוגע לתקינות ההליך המכרזי, ובימים הקרובים היא תקיים פגישה עם שר התחבורה ישראל כץ על מנת לדון בעתיד המכרז. גורמים במשק מעריכים היום, כי על אף שהדוח מצביע על מספר כשלים מקצועיים בהליך, שר התחבורה יחליט להמשיך עם המכרז כמתוכנן.

אף שכבר לפני יותר מחודש החלה נת"ע, החברה שאמונה על בניית הרכבת הקלה בגוש דן, את עבודתה על תחנות הרכבת, עדיין לא ברור מה יקרה עם מכרז הקרונות הענק. מדובר בהליך מכרזי שבו החלה נת"ע כבר לפני יותר משנה וחצי, לרכישת 120 קרונות רכבת, בהיקף המוערך ב-1.5 מיליארד שקל.

כבר לפני חצי שנה היתה מוכנה נת"ע להכריז על החברה הסינית CNR כחברה הזוכה, אולם שתי המתמודדות האירופאיות שהתמודדו גם הן במכרז - CAF הספרדית ואלסטום הצרפתית - האשימו את נת"ע ב"תפירת מכרז" למידותיה של החברה הסינית. החברות טענו כי תנאי הסף הונמכו בכוונה, וכי ניתן דגש גדול מדי למחיר על פני האיכות.

בפברואר האחרון התערב גם משרד האוצר וביקש לאחד את כלל המכרזים של נת"ע שאינם נוגעים לעבודות התשתית למכרז משולב. האוצר אף המליץ לבטל את מכרז הקרונות שכבר פורסם, ולפרסמו מחדש במסגרת המכרז המקיף. משרד התחבורה טען אז כי "כל הניסיונות והכוונות לעכב את המשך ביצוע הפרויקט הינם פסולים ועלולים לגרום נזק".

לפיכך החליט משרד האוצר למנות את רונן וולפמן, שכיהן בעבר כסגן הממונה על התקציבים באוצר, ואת רו"ח יצחק עזר, כדי שיבחנו האם המכרז אכן "נתפר" למידותיהם של הסינים. ואכן, אחרי חודשים של בחינה, הגיש בשבוע שעבר הצוות את מסקנותיו לחשבת הכללית. "וולפמן ועזר העלו כמה כשלים בהליך המכרזי, אך לא מדובר בנושאים קריטיים", טען גורם שמעורה בפרטי הדו"ח בשיחה עם "גלובס", והוסיף כי "להערכתי, שאחרי שהשר יעבור על הדו"ח, הוא יחליט להמשיך עם המכרז כמתוכנן. השר לא ירצה להסתכן בתביעת ענק מצד החברה הסינית".

הצוות בחן גם את בקשת נת"ע לקבל פטור ממכרז להסכם ההתקשרות עם PB, מחברות הייעוץ הגדולות בעולם. כפי שנחשף ב"גלובס", PB היתה אמורה לקבל מהמדינה 800 מיליון שקל בעשר שנים. הצוות המליץ שלא לבטל את ההתקשרות, בשל העלויות הכרוכות בכך, אלא לערוך שינויים בהסכם על מנת להבטיח את האינטרסים של המדינה