משרד התקשורת הפיץ תזכיר לתיקון חוק תאגיד השידור הציבורי

המשרד, בראשות נתניהו, מבקש לבטל את הסעיף בחוק שמכונה "סעיף ההשתקה", אשר נועד למנוע מעיתונאים בשידור הציבורי להביע דעה אישית בשידור

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

3 ימים בלבד לאחר אישורו בכנסת, משרד התקשורת הפיץ היום (א') את התזכיר לתיקון חוק תאגיד השידור הציבורי הישראלי.

המשרד, בראשותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מבקש לבטל את הסעיף שהוכנס אליו ואשר מצטט משפט ממסמך נקדי שפורסם בשנת 1972. "אין חולק כי יש חשיבות לכללי אתיקה עיתונאית, ואולם מוצע להותיר את עיצובם לרשות השידור, ולכן מוצע למחוק את פסקה", לשון דברי ההסבר לחוק.

על רקע המחלוקת סביב הסעיף מול ראש הממשלה בנימין נתניהו, ויתר השר אופיר אקוניס על אחריותו על רשות השידור והרשות השנייה. אקוניס, שתמך בסעיף שהוכנס כהסתייגות של ח"כ ישראל אייכלר, הגן עליו לאחר אישורו, אבל הופתע לגלות כי בלשכת ראש הממשלה פועלים לביטולו - מבלי לאפשר לו להוביל את המהלך.

בסופו של דבר הצהירה לשכת נתניהו באופן מובהק כי היא מתנגדת לעיסוק בכללי אתיקה בחקיקה ראשית. על-פי גורמים במערכת הפוליטית, נתניהו ומשרד התקשורת לא עמדו מאחורי אישור הסעיף ולא היו מיודעים לו.

הסעיף שנוסף בחוק, שבא להסדיר את הקמת תאגיד שידור ישראלי בחודש מארס 2016, קובע כי "בשידורי הרשות יש להימנע מחד-צדדיות, ממשפט קדום, מהבעת דעה אישית, ממתן ציונים והדבקת תגים, מהעלמת עובדות או מהטעמתן באורח סלקטיבי שלא לפי ערכן החדשותי".

היום הגישו חברי הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) ורועי פולקמן (כולנו) הצעת חוק מקבילה שמבקשת לבטל את הסעיף, שלמעשה מונע מעיתונאים בשידור הציבורי להשמיע דעה אישית בשידור.