נמחקה העתירה נגד מינוי חדוה בר למפקחת על הבנקים

את העתירה הגישה קבוצת "צדק פיננסי", בטענה כי המינוי בלתי סביר בצורה קיצונית לאור תפקידה הקודם של בר בבנק לאומי ■ שופטי בג"ץ: "סבורים כי לא נפל פגם במינוי"

חדוה בר / צילום: רון קדמי
חדוה בר / צילום: רון קדמי

הוסר המכשול האחרון בפני כניסת ד"ר חדוה בר לתפקיד המפקחת על הבנקים: בג"ץ דחה היום (ב') את העתירה שהוגשה נגד מינויה של בר, עד לאחרונה ראש חטיבת הסיכונים בבנק לאומי, לתפקיד המפקחת על הבנקים.

את העתירה הגישה קבוצת "צדק פיננסי" בהובלת ד"ר הראל פרימק, בטענה כי המינוי בלתי סביר בצורה קיצונית לאור תפקידה הקודם של בר. לטענת העותרים, המינוי נעשה שלא כדין, תוך קבלת החלטות בנורמות בלתי סבירות. לפי העתירה, לו היו נשקל הנושא בצורה עניינית, ההחלטה על מינוי ד"ר בר למפקחת על הבנקים לא הייתה מתקבלת.

העותרים טענו כי עובדת היותה של ד"ר בר מנהלת בכירה בבנק לאומי, שהוא אחד משני הבנקים הגדולים בישראל, הופכת את המינוי של בר לכזה "המערער באופן משמעותי והרסני את אמון הציבור בפיקוח על הבנקים, בבנק ישראל ובמוסדות השלטון כולם, ומאיים על יציבות המערכת הפיננסית והבנקאית".

במהלך הדיון בעתירה היום הבהירו שופטי בג"ץ לעותרים כי הם לא מתכוונים להתערב במינוי. השופט סלים ג'ובראן אמר לבאי-כוח העותרים: "אתם מוזמנים לשקול את עמדתכם מחדש, רשאים להתייעץ. לא מצאנו מקום להתערב, אנחנו סבורים כי לא נפל כל פגם במינוי, ונראה שפסק דין רק יחזק כיוונים שאתם לוחמים בהם".

פרקליט העותרים, עו"ד תומר ברם, השיב: "אנחנו מקווים שבית המשפט ייצא באמירה שמינוי כזה, שמלכתחילה הוא עם ניגוד עניינים, הוא בעייתי". השופט אורי שהם הבהיר: "זה לא הולך לקרות", ואזי הבינו העותרים את המסר והסכימו למחיקת העתירה.

קודם לכן אמר נציג המדינה, עו"ד יובל רויטמן, כי האחריות לגבי מי יהיה המפקח על הבנקים מוטלת על נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, והיא לקחה זאת ברצינות רבה. לגבי השיקול של קבלת מועמד מתוך המערכת הבנקאית, אמר בא-כוח המדינה: "ברור שיש חסרונות ויתרונות למינוי כזה. בסופו של דבר האנשים המקצועיים לקחו בחשבון את כלל השיקולים והמליצו על שני מועמדים, גם השני מתוך המערכת הבנקאית, והנגידה החליטה ביניהם. היכולות של ד"ר בר עולות לזכותה מכל הרקע שלה".

לדבריו, "לבר יש ניסיון גם במערכת הציבורית וגם במערכת הפרטית, ולכן הגורמים המוסמכים, שהם אחראיים על הבכירה הזו, החליטו למנות אותה לתפקיד. הטיפול בנושא היה מקצועי והוצג הסדר לניגוד עניינים".

באשר לטענות לסיפור פרשת בנק לאומי בארה"ב, אמר עו"ד רויטמן: "בדוח שלנו נכתב שלא היה לבר קשר להחלטות ולתהליכים הללו. המפקח היוצא עשה חפיפה מסודרת ומקיפה עם ד"ר בר. הוא סיים את דוח הביקורת על בנק לאומי".