הבורסה מסכמת את תשע"ה: שנה רביעית ברציפות של עליות

מניות ענקיות התרופות טבע ופריגו תרמו יחד כ-7% מתוך 10% עלייה של מדד ת"א 25 ■ בניגוד לעליית ת"א 25, מדד ת"א 75 ירד השנה בכ-8%, לאחר עלייה של כ-9% בתשע"ד ■ מספר החברות בבורסה הצטמק ל-465

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

למרות שנותרו עוד שני ימי מסחר (לא כולל היום) לסיומה של תשע"ה, הבורסה ביצעה היום סיכום ראשוני של השנה העברית המסתיימת בימים אלה. מדד ת"א-25 עלה בכ-10% בתשע"ה, זו השנה הרביעית ברציפות של עליות שערים.

עם זאת, מניות ענקיות התרופות טבע ופריגו תרמו יחד כ-7% לעליית המדד כך שהעליות עדיין התרכזו במספר מצומצם של מניות. ב-5 באוגוסט הגיע המעו"ף לרמת שיא של 1723.56 נקודות ואילו ב-23-24 באוגוסט ירדו מדדי המניות המובילים בשיעור חד של כ-8% בעקבות ירידות חדות בבורסות סין ובדומה למגמה הכלל עולמית.

בניגוד לעליית ת"א 25, מדד ת"א-75 ירד השנה בכ-8%, לאחר עלייה של כ-9% בתשע"ד.

בין המדדים הענפיים בלט לחיוב מדד ת"א-טכנולוגיה שעלה השנה בכ-9%, לאחר עלייה בכ-6% בשנת תשע"ד. מנגד, מדד ת"א-ביומד צנח השנה בכ-23%, בדומה לשיעור ירידת המדד בתשע"ד, ומדד ת"א-נפט וגז ירד השנה בכ-16% לאחר עלייה בכ-14% בתשע"ד. מדד ת"א טק-עילית שהושק ב-11 במאי 2014 עלה בכ-8% בתשע"ה.

מחזור יומי ממוצע בשוק המניות (כולל תעודות סל על מדדי מניות) עמד על 1.4 מיליארד שקל בתשע"ה, גבוה בכ-16% מהמחזור הממוצע בשנה הקודמת. מחזור יומי ממוצע במניות (ללא תעודות סל) היה כ-900 מיליון שקל, גבוה בכ-6% מהמחזור הממוצע בשנה הקודמת.

על שוק האג"ח עברה שנה תנודתית ביותר. מדדי אג"ח ממשלתי שקלי ואג"ח חברות שקלי רשמו עלייה של עד כ-3%, כאשר אג"ח ממשלתי צמוד מדד נותר ללא שינוי ואילו מדד אג"ח חברות צמוד מדד ירד בכ-2%. מדדי תל-בונד העיקריים ירדו בכ-3%-1.5%. מדד תל בונד - לא צמודות שהושק ב-20 בינואר, עלה בכ-2% מאז השקתו.

בשוק הנגזרים נרשם גידול בפעילות. באופציות על מדד ת"א-25 עמד המחזור היומי הממוצע על 215 אלף אופציות, גבוה בכ-7% מהמחזור בתשע"ד. באופציות הדולריות נרשם מחזור יומי ממוצע של 70 אלף אופציות, גבוה בכ-66% מהמחזור בתשע"ד.

הזרים רוכשים מניות ומוכרים אג"ח

עוד עולה מהסיכום כי משקיעי חוץ רכשו מניות נטו בסך כ-1.9 מיליארד דולר בתשע"ה ומנגד מכרו אג"ח ממשלתי נטו בסך כ-1.1 מיליארד דולר.

בתחום ההנפקות הראשוניות נמשך גם השנה היובש. כ-5 מיליארד שקל בלבד גויסו בהנפקות והקצאות פרטיות של מניות בתשע"ה, לעומת כ-8 מיליארד שקל בשנה הקודמת. כ-3.1 מיליארד שקל גויסו בהנפקות לציבור, נמוך בכ-17% מהסכום שגויס אשתקד. 3 חברות חדשות ביצעו הנפקה ראשונית (IPO) והצטרפו השנה לבורסה - שפיר הנדסה, קבוצת אורון, וויתניה (שאיגרות החוב שלה נסחרו זה מכבר בת"א, וביצעה השנה הנפקה ראשונה של מניות) - וגייסו כ-600 מיליון שקל.

בנוסף ל-3 המנפיקות החדשות, 6 חברות ביצעו רישום כפול. בנוסף, הוכנסה פעילות חדשה ל-7 שלדים בורסאיים, ל-4 מהן הוכנסה פעילות הייטק. העסקאות הגדולות היו הכנסת עסקי "קופיקס" לשלד של "אגרי" והכנסת עסקי גידול אצות לשלד של "קמן קפיטל"- כל אחת מהן כיום בשווי כ-170 מיליון שקל. בשנת תשע"ה נמחקו מהמסחר 18 חברות: 9 חברות בעקבות הצעות רכש ומיזוגים, 2 חברות עקב אי עמידה בכללי השימור, 4 חברות עקב הסדר/פירוק, ו-3 חברות מסיבות אחרות. כיום נסחרות בבורסה מניות של 465 חברות, לעומת 474 בסוף שנת תשע"ד.

הממשלה גייסה בשוק האג"ח, ברוטו, כ-39 מיליארד שקל בתשע"ה, לעומת כ-61.5 מיליארד שקל בתשע"ד. כ-56 מיליארד שקל גייס הסקטור העסקי בהנפקות והקצאות פרטיות של אג"ח, לעומת
כ-58 מיליארד שקל בשנת תשע"ד.

על רקע הריבית הנמוכה ביצעו 11 חברות הנפקה ראשונה של אג"ח בסכום כולל של כ-6.5 מיליארד שקל השנה, לעומת 3 חברות שגייסו כ-1.3 מיליארד שקל בהנפקה ראשונה של אג"ח בשנה הקודמת.

השנה הונפקו 61 תעודות סל חדשות, בהן ארבע תעודות סל ראשונות על מדד תל בונד-ריבית משתנה שהושק בנובמבר 2014, ושתי תעודות סל ראשונות על מדד BlueStar Israel Global - המדד המחושב ע"י S&P ו-DJ כולל כיום 114 מניות ישראליות או זרות בעלות פעילות נרחבת בישראל. כיום נסחרות בבורסה 614 תעודות סל ו-23 תעודות מטבע.