יקוצצו מקומות החניה סמוך לרכבת הקלה - לטובת אופניים

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה עדכון לתקנות חנייה במרכזי הערים ■ המשמעות: ירידה במספר מקומות החניה שיאושרו בתוואי הרכבת הקלה

פקח חניה / צילום: אריאל ירוזלמסקי
פקח חניה / צילום: אריאל ירוזלמסקי

המועצה הארצית לתכנון ובנייה בראשות רו"ח אביגדור יצחקי אישרה בישיבתה היום (ג') עדכון לתקנות חניה במרכזי הערים. מדובר בתקן שגובש בשנים האחרונות ואישורו נדחה מסיבות שונות עד כה. חשוב לציין כי התקנות החדשות אומנם אושרו על ידי המועצה הארצית אך הן מחייבות גם את חתימתו של השר הממונה, כלומר שר האוצר משה כחלון.

תקנות החניה שבתוקף, שאושרו בשנת 1983, קובעות היקף מקומות חניה למסחר ותעסוקה, שלא ניתן להפחית ממנו. התקנות החדשות, מתמקדות ביישובים בהם קיימת ו/או מתוכננת מערכת ציבורית להסעת המונים, וקובעות היקף חניה מקסימלי מותר בקרבה למערכת הסעת ההמונים, הקטן משמעותית מההיקף הקבוע בתקנות שבתוקף, שכאמור הוא היקף מינימום. 

עוד נקבע כי מספר מקומות החנייה יקבעו על פי קרבתם לתחנות מערכות הסעת המונים. כך, על פי התקן החדש, יחולקו היישובים והערים בישראל למספר אזורים המתייחסים לקרבתם למוקדי הסעה המונית או נתיבי תחבורה ציבורית, כלומר, ביישובים בהם יש מערכת הסעה המונית או נת"צ (באורך 6 ק"מ לפחות עם קיבולת של 3000 נוסעים בשעה)  תקן החניה יהיה נמוך יותר. נדגיש כי מדובר הן במבני מגורים והן במבנים לייעודים ושימושים אחרים. להלן פירוט האזורים הנוגעים למבני מגורים.

אזור א' הוא אזור המרוחק עד 300 מטר ממערכת הסעת המונים קיימת או מתוכננת או נתצ (העומד בהגדרות). באזור זה יעמוד תקן החניה בצמודי קרקע על עד 2 מקומות חניה, בבניין מגורים בו יותר משתי יח"ד יעמוד התקן על בין 0.5 ל-1 מקומות חניה לכל יח"ד, בבית אבות המינימום יהיה מקום חניה אחד לכל 10 יח"ד ובמעונות סטודנטים תקן החניה המקסימלי יהיה מקום חניה אחד לעשר יח"ד.

אזור ב' הוא אזור המרוחק בין 300 מטר ל-600 מטר ממערכת הסעת המונים או נת"צ (העומד בהגדרות). באזור זה יעמוד התקן על עד 2 מקומות חניה בצמודי קרקע, בין 1 ל-1.5 מקומות חניה לכל יח"ד בבניין מגורים עם למעלה משתי יח"ד, בבית אבות באזור זה יעמוד תקן החניה על בין 1 ל-5 מקומות חניה לכל 10 יח"ד ובמעונות סטודנטים על מקום חניה אחד לכל 5 יח"ד (מקסימלי).

אזור ג' הוא אזור המרוחק מעל 600 מטר ממערכת הסעת המונים או נת"צ (העומד בהגדרות). באזור זה, כמו ביישוב או עיר ללא נת"צ או מערכת הסעת המונים עומד התקן על המגבלות המקסימליות. כך, התקן בצמודי קרקע עומד על 2 מקומות חניה ליח"ד, בבניין בו יש יותר משתי יח"ד יעמוד התקן על בין מקום חניה אחד לשניים, בבית אבות מקום חניה אחד ל-4 עד 8 יח"ד, ובמעונות סטונדטים עומד התקן החדש באזורים אלו על בין מקום חניה אחד ל-5 מקומות חניה לכל 10 חדרים ביישוב עם מערכת הסעת המונים המרוחקת מהמבנה ביותר מ-600 מטר או בין מקום חניה אחד ל-5 מקומות חניה בכל יישוב בו אין בכלל מערכת להדעת המונים או נת"צ שעומד בהגדרות.

נציין שעל התקות שאושרו, ביישוב בו אין מערכת הסעת המונים, הרשות המקומית תוכל לחרוג מהתקן ולהוסיף עוד 25% מקומו חניה  מעבר למה שקובע התקן.

בכל הקשור למבנים המיועדים לתעסוקה, גם שם יורד מספר מקומות החניה שיוכלו לבנות היזמים ככל שהפרויקט קרוב יותר למערכת הסכת המונים או לנת"צ שעומד בהגדרות.

כך, במבנים המיועדים למשרדים ותעשייה עתירת ידע (היי-טק) מתייחס תקן החניה החדש למ"ר הבנוי בבניין. באזור א' (עד 300 מטר ממוקד הסעת המונים או נת"צ) יחושב מקום חניה 1 לכל 240 מ"ר בנוי, באזור ב' (בין 300 מטר ל-600 מטר ממוקד הסעת המונים או נת"צ) יעמוד התקן על מקום חניה אחד לכל 120 מ"ר בנוי ובאזור ג' (יותר מ-600 מטר ממוקד הסעת המונים או נת"צ) קובע התקן כי ייבנה מקום חניה אחד לכל 60 מ"ר בנוי. נציין כי ביישוב ללא מערכת הסעת המונים או נת"צ החישוב שונה ומתייחס לאחוזי הבנייה של הפרויקט. כך, באם התוכנית מאפשרת עד 120% זכויות בנייה, התקן קובע מקום חניה אחד לכל 30 מ"ר עד 50 מ"ר. אם התוכנית מאפשרת למעלה מ-120% בנייה, מדובר על מקום חנייה אחד לכל 60 מ"ר בנוי. 

במקביל, התקן גם מתייחס למבני מסחר תעשיה מלאכה ואחסנה, שם החישוב שונה אך באופן כללי גם מפחית מקומות חנייה במקומות בהם מוקדי התחבורה הציבורית קרובים יותר

כמו כן, לראשונה, ישנה התייחסות בתקנות גם למקומות חנייה לרכבים דו גלגליים (אופניים ואופנועים). התקנות קובעות תקן מינימלי של 100 מקומות חניה לרכבים דו גלגליים בתחנות רכבת. בנוסף, כל מבנה מגורים יכלול מקום אחסון לאופניים בהיקף של לפחות זוג אחד לכל יחידת דיור.

ממינהל התכנון נמסר היום כי "מטרת העדכון היא לצמצם את היקף מקומות החניה למגורים, מסחר ולתעסוקה באזורים העתידים להיות להנות משירותי הרכבת קלה וממערכות הסעת המונים, ובכך לתמוך ולחזק את השימוש במערכות תחבורה ציבורית, לסייע בפתרון בעיית גודש תנועה במרכזי הערים, לתרום להתחדשות עירונית ולאיכות חיים עירונית, להעלות את רמת איכות האוויר, ולראשונה לתת גם מענה גם לכלי התחבורה הדו גלגליים".