25% זינוק בבקשות להיתר בתמ"א 38 אשתקד

החדשות הרעות: ירידה באישור הבקשות בפועל

בניין בשיפוץ של תמ"א 38 / צילום: איל יצהר
בניין בשיפוץ של תמ"א 38 / צילום: איל יצהר

בשנת 2014 הוגשו במדינת ישראל כ-1,300 בקשות להיתר לפי תמ"א 38 (תוכנית המתאר לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה). מדובר בעלייה של כ-25% ביחס לשנה הקודמת. עם זאת, במקביל להיקף הבקשות שרק הולך וגדל, בכל הנוגע לאישור הבקשות על ידי הרשויות חלה ירידה של כ-5% בהשוואה לשנה שעברה. כך עולה מדו"ח יישום תמ"א 38 לשנת 2014 שפרסם היום מינהל התכנון שבמשרד האוצר. נציין כי הדו"ח פורסם באיחור של חודשים כאשר היה אמור להתפרסם במקור במארס-אפריל השנה.

עוד על פי נתוני מינהל התכנון, שאסף את הנתונים מ-85 רשויות שונות ברחבי הארץ, בשנת 2014 אושרו על ידי הוועדות המקומיות השונות 720 בקשות להיתר ונדחו 105 בקשות. מגמה בולטת נוספת העולה מהדו"ח היא עלייה בביקוש של פרויקטים במסלול של הריסה ובנייה (תיקון לתמ"א 38) אל מול פרויקטים של חיזוק ותוספת בנייה על מבנה קיים. כך, בשנת 2014, מימוש מסלול הריסה ובנייה מחדש הולך ומתחזק ומהווה כבר 40% מכלל הבקשות להיתר שהוגשו, וכ-30% מכלל הבקשות להיתר שאושרו.

על פי ניתוח הנתונים, במחוז מרכז חלה ירידה בהיקף ההגשה של בקשות להיתר, ועלייה באישור הבקשות. כך למשל בערים פתח תקווה וראשון לציון הייתה ירידה ביישום התמ"א מבחינת הגשת בקשות להיתר, אל מול עלייה משמעותית של אישור בקשות ברעננה פתח תקווה וראשון לציון. במחוז ת"א חלה ירידה בהיקף אישור הבקשות, אחרי עלייה שנתית עיקבית ומשמעותית ומחברי הדוח מציינים כי מקור הירידה הוא העיר תל אביב לבד כאשר בשאר הערים במחוז המגמה לא השתנתה.

את הסיבה לירידה בהיקף הגשה ואישור בקשות בעיר תל אביב ניתן להסביר בתכניות הרובעים (רובע 3 ורובע 4), שטרם אושרה סופית. עוד מעידים הנתונים כי גם בעיר חיפה חלה ירידה משמעותית בהיקף אישור בקשות לתמ"א 38. בכל הנוגע לערי הפריפריה שם ההיתכנות הכלכלית ליישום תמ"א 38 כמעט ואינה קיימת מצויין בדו"ח כי גם ב-2014 לא חל שינוי בנושא זה אך מדגישים כי תיקון 4 עליו עובדים במנהל התכנון בחודשים האחרונים עשוי לסייע במתן פיתרון למצוקה זו.

בכל הנוגע להגדלת היצע הדירות החדשות, כפועל יוצא מבקשות להיתר של פרויקטי תמ"א 38, מעידים הנתונים כי מאז 2005, אז אושרה תמ"א 38 לראשונה, כוללות הבקשות להיתר 8300 יחידות דיור חדשות, אם במסגרת תוספת בנייה על בניין חדש ואם במסגרת הריסה ובנייה מחדש. בכל הנוגע למספר הדירות שחוזקו והורחבו או עתידות להיות מחוזקות ומורחבות מדובר בכעשרת אלפים דירות בכל הארץ. נזכיר כי נתון זה מתייחס לבקשות להיתר, וחלק מיחידות הדיור האמורות עדיין לא נבנו או חוזקו, אלא מדובר בפוטנציאל בלבד שיגשים עצמו בשנים הבאות.

בסך הכל, ממועד אישור התמ"א לראשונה לפני עשר שנים, במאי 2005, ועד היום, הוגשו 3,500 בקשות להיתר בניה לפי התמ"א, מתוכן אושרו על ידי הועדות המקומיות 1,900 בקשות ונדחו 240 בקשות. בעוד הנתונים מעידים על גידול בביקוש לתמ"א 38, חשוב לציין כי 3500 בקשות שהן למעשה 3500 מבנים, הם רק טיפה בים בעוד ברחבי ישראל עומדים מאות אלפי בנייני מגורים הזקוקים לחיזוק.

שר האוצר משה כחלון התייחס לדו"ח שפורסם ואמר: "תמ"א 38 הינה תכנית חשובה במעלה שטומנת בחובה פוטנציאל לקידום של אלפי יחידות דיור בתוך המרקם העירוני. זאת תוך קידום ושיפור איכות החיים של תושבי שכונות חלשות יותר ושמירה על הסביבה. אנו נפעל לקידום מהיר של תיקון 4 לתמ"א 38 במטרה להרחיב את פעילות התמ"א ולשפר את מימושה בפועל".