המועצה הארצית אישרה תכנית הולכת גז טבעי מישראל לירדן

התוכנית אמורה לאפשר ייצוא גז טבעי לירדן בתוך כשנה ■ על פי התכנית, צינור גז תת קרקעי באורך של כ-15.5 ק"מ יעבור לאורך כביש 90 ומזרחה אל גבול ירדן

המועצה הארצית לתכנון ולבניה, בראשות רו"ח אביגדור יצחקי, אישרה היום (ג') להעביר לאישור הממשלה תכנית מתאר ארצית מפורטת לתוואי הולכת גז טבעי מתחנת הגז "סדום 2" ועד גבול ירדן, לצורך ייצוא גז טבעי לירדן, בהתאם להסכם שנחתם בין שתי המדינות. התוכנית אמורה לאפשר ייצוא גז טבעי לירדן בתוך כשנה.

על פי התכנית, צינור גז תת קרקעי באורך של כ-15.5 ק"מ יעבור לאורך כביש 90 ומזרחה אל גבול ירדן, מדרום לבריכות האידוי של מפעלי ים המלח ומצפון לשטחי החקלאות של מושב נאות הכיכר. בקצה המזרחי של התוואי, בגבול עם ירדן, יוקם מגוף תת-קרקעי אשר יחצוץ בין מערכות ההולכה של שתי המדינות.

הגז שיזרום בצנרת צפוי לשמש את חברת החשמל הירדנית כמו גם לקוחות פרטיים בירדן בניהם עראב פוטאש וג'ורדן ברומיין. רשות הגז במשרד האנרגיה מעריך כי השקעה הכוללת בקווי ההולכה המיועדים לייצוא גז לירדן תעלה על 250 מיליון שקל.

לפני שנה פרסמה המועצה לענייני משק הגז הטבעי את החלטתה בנושא הסדרת אופן מימון פרויקטי יצוא באמצעות מערכת ההולכה (למדינות שכנות). המועצה החליטה כי היצואן הוא זה שיישא בעלויות מקטעי מערכת ההולכה. כמו כן נקבע, שהיצואן ישתתף גם בעלויות מימון המקטעים שיהיה צורך להכפילם לשם הייצוא (מקטעים משותפים שישמשו גם את הצרכנים במשק הישראלי וכן כי היצואן ישלם את תעריף ההולכה, ככל צרכן בישראל).

תוואי הצינור אושר בהתאם למסמך סביבתי נופי וחוו"ד המשרד להגנת הסביבה, תוך התייחסות להערות הוועדות המחוזיות והשגות הציבור.

עם אישור התוואי המפורט בתכנית, יבוטל התוואי המתארי הכללי שנשמר לקטע זה בתכנית המתאר הארצית הראשית למערכת הגז הטבעי (תמ"א/ 37).