אחרי הריבית: וול סטריט ננעלה במגמה מעורבת; הדולר נחלש

הפדרל ריזרב הותיר את הריבית ברמה אפסית - אך מעריך כי עד סוף השנה היא תעלה ל-0.4% ■ OPEC: הנפט לא יחזור ל-100 דולר לחבית עד 2040

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ה') במגמה מעורבת, לאחר החלטת הריבית ועל רקע דבריה של ג'נט ילן במסיבת העיתונאים. הדולר נחלש לאחר ההחלטה, והנפט ירד ב-0.5%.

הפדרל ריזרב הודיע הערב כי הוא מותיר את הריבית על כנה ברמה אפסית נכון לעכשיו, בשל התנודתיות בשוק המניות בארה"ב וההאטה בסין. הפד טוען כי ההתפתחויות הללו עלולת לעכב את התפתחות הכלכלה ולוחצות את האינפלציה מטה בטווח הזמן הקצר.

ועדת השוק הפתוח של הפד הצביעה בעד הותרת הריבית על כנה ברמה אפסית, שם היא נמצאת מאז דצמבר 2008, ברוב של 9 תומכים מול מתנגד אחד - ג'פרי לאקר, שקרא להעלות את הריבית ברבע אחוז.

עם זאת, מתחזיות הפד עולה כי השנה כן תהיה העלאה של הריבית - ל-0.4%. זה אומר שיהיה צורך בהעלאה של הריבית באוקטובר או דצמבר. לדברי ילן, העלאת הריבית עשויה להתרחש באוקטובר.

מבחינה כלכלית אכן נראה כי אין סיבה מוצדקת של ממש להעלות את הריבית בארה"ב. ציפיות האינפלציה נמוכות, ההאטה בסין מאיימת על הצמיחה הכלכלית בארה"ב וכך גם המשבר המתגלגל באירופה. שוק העבודה אמנם איתן, אך גם שם יש עוד מקום לשיפור. אך ראשי הפד מדברים זו תקופה ארוכה על הצורך בהתחלת תהליך נרמול הריביות, כלומר התחלת העלאה איטית והדרגתית של הריבית לרמות נורמליות שאפיינו את התקופה שלפני המשבר הפיננסי הגדול ב-2008.

נוסף על הודעת הריבית, הפד הודיע כי הוא מוריד את תחזית הריבית לטווח הארוך, מה שאומר שהבנק מעריך שכלכלת ארה"ב לא מסוגלת לעמוד בהידוק מוניטרי רציני. התחזית ירדה מ-3.8% ביוני ל-3.5% כעת. הפד מעריך כי עד סוף השנה תעמוד הריבית על 0.4%; עד סוף 2016 על 1.4%; עד סוף 2017 על 2.6% ועד סוף 2018 על 3.4%. הבנק גם הוריד את תחזית האינפלציה, והוא אינו צופה שהיא תגיע ליעד של 2% עד 2018. עם זאת, תחזית האבטלה ירדה לשנים 2015-2018.

בזירת המאקרו פורסם נתון התחלות הבניה, שירדו באוגוסט ב-3% ל-1.13 מיליון בתים בקצב שנתי.

התביעות השבועיות לדמי אבטלה, שפורסמו גם הן, ירדו ב-11 אלף ל-264 אלף תביעות, לעומת הצפי ל-275 אלף. מדובר בנתון הנמוך ביותר מאז אמצע יולי.

עוד פורסם מדד הייצור של פילדלפיה שנפל בחדות לטריטוריה שלילית של 6- נקודות בספטמבר, לאחר קריאה חיובית של 8.3 נקודות באוגוסט. בשוק ציפו לקריאה חיובית של 5 נקודות. נזכיר, קריאה שלילית מעידה על קיפאון בייצור בעוד קריאה חיובית מעידה על התרחבות.

מחיר הנפט הושפע היום גם מדיווח של רויטרס לפיו OPEC מעריך שהנפט לא יחזור ל-100 דולר לחבית עד 2040.

רשות התעופה האמריקנית הודיעה היום כי הייתה השבתה זמנית של טיסות אמריקן איירליינס בכל רחבי ארה"ב בשל בעיות מיחשוב.

אנליסטים בפסיפיק קרסט מעריכים כי המכירות של האייפון החדש של אפל , אייפון 6S, עלולות להיות נמוכות יותר מהאייפון 6.

טבע הודיעה אתמול על שת"פ עם IBM , שנועד למצוא פתרונות e-Health גלובליים על פלטפורמת הענן של IBM, ווטסון. נוסף על כך, שתי החברות יקימו צוות מחקר משותף.

יצרנית השבבים טאואר-ג'אז הודיעה היום על השלמת העברה טכנולוגית מוצלחת ותחילת ייצור עבור חברת Great Wall Semi במפעלי החברה ביפן, הפועלים תחת חברת טאואר-ג'אז פנסוניק (TPSCo).