בלוז לחובשי הכיפות

"הפייטן" בערוץ 20, "כוכב נולד" של המגזר הדתי, הפך להתמכרות הביזארית שלי

עודד מנשה   / צלם:  תמר מצפי
עודד מנשה / צלם: תמר מצפי

"הפייטן", יום חמישי 21:00, ערוץ 20

הנה הדבר הכי גרוע שאני יכול לומר על "כוכב נולד" של המגזר הדתי: גם המנחה, עודד מנשה, וגם השופט, אביהו מדינה, נראים פחות טוב מבר רפאלי בבגדי מעצבים. כל השאר סבבה.

ואני רציני לגמרי: "הפייטן" הפך להתמכרות הביזארית שלי, למרות שעליי להודות במבוכה שאני חסר כל השכלה בז'אנר.

אין זה מקרה, כנראה, שגם בעונה האחרונה של "אקס פקטור" הגיעו לשלבי הגמר לא מעט כאלה שרכשו את ניסיונם בבתי-הכנסת, יש להם קולות נדירים.

אז צפיתי, לא באדיקות (תרתי-משמע) בחלקים מהעונה הקצרה הזאת. עם הופעות-אורח של גיא זוארץ (?!) ומשה כחלון (??!!). אבל גם ככה נתונה עיקר תשומת-לבי לאביהו מדינה, מוזיקאי סופר-מוכשר, שיודע לתת תמיד את ההערה המקצועית הנכונה.

באווירת יום כיפור, הערב יוקדש ל"ספיישל סליחות".

* ציון: 8

לבד בברלין

"הימים האחרונים של הנאצים", יום שישי 22:20, ערוץ ההיסטוריה

סרט זה הוא אוסף עדויות של נחקרים, מאחרוני המשטר הנאצי, שנאספו בידי בעלות הברית מיד לאחר סיום המלחמה. הוא מרתק לא מפני שהוא משחזר את הרגעים הגדולים של המלחמה. כוחו של הסרט בהפניית זרקור לעבר האופן שבו הצליח הגסטפו לשלוט בציבור הגרמני, כמעט עד לתום המערכה. איך נבנה מנגנון שלם שמבוסס על הלשנות מצד השכנים, החברים וקרובי המשפחה.

מנגנונים שכאלה הם נשמת-אפה של הדיקטטורה באשר היא, מימי האינקוויזיציה הספרדית ועד לדיקטטורות "עממיות" של העולם השלישי. את פניה של הדיקטטורה אנחנו יודעים לזהות, אבל המבנה הנפשי שלה הוא שעושה את ההבדל.

* ציון: 8

כמה שווה דירה בתל-אביב

"חיים חדשים", יום שבת 21:00, ערוץ 2 רשת

דוקו-ריאליטי הוא דבר נהדר: מצד אחד מקבלים תוכנית "דוקו" להתהדר בה. מצד שני פוזלים לעבר הרייטינג ששמור, לרוב, רק לריאליטי. על הדרך מעלים על נס את הפריפריה, קצת כלכלת-בית משולבת בצדק חברתי.

אבל הרעיון שעליו מבוססת הסדרה החדשה הזאת הוא לא רע בכלל. אחד ממשחקי ה"נדמה לי" האהובים על תושבי מדינת תל-אביב מהמעמד הבינוני הוא "מה הייתי יכול לעשות אילו הייתי מוכר את הדירה".

המשפחות המשתתפות בתוכנית מקבלות הזדמנות לשנות את מהלך חייהן במהלך מטלטל, תוך 24 שעות ולאור המצלמות כמובן. כי ככה זה כשרוקדים עם זאבי-הפקה.

מה נאמר? מעניין ומקומם בעת ובעונה אחת.