קרנות נאמנות או תעודות סל?

מה ההבדלים בין המכשירים האלו? מה היתרונות והחסרונות של כל מכשיר? ומה עדיף?

השקעה-הצלחה/ קרדיט: שאטרסטוק
השקעה-הצלחה/ קרדיט: שאטרסטוק

 

קרנות נאמנות הן מוצר לרוב מנוהל - מנהלי הקרנות מנתחים, בודקים ובוחרים באופן שוטף איזה ניירות ערך לקנות ולמכור. קוראים לזה - ניהול אקטיבי. מנגד, תעודות הסל הן מוצר פסיבי - הן עוקבות/ מחקות באופן מדויק את המדד כשהרציונל שלהם הוא שלא ניתן לאורך זמן להכות את השוק.

ההבדל המתודי העקרוני הזה גורם להבדלים נוספים - הקרנות גובות דמי ניהול גבוהים יותר שכן יש כח אדם שבודק, מנתח ומבצע את הפעולות. בתעודות הסל  המערכות רזות ויעילות יותר, ולכן דמי הניהול מאוד נמוכים ביחס לקרנות.

מנהלי תעודות הסל מנפנפים ברציונל שלא ניתן להכות את מדד הייחוס (הבנצ'מרק) לאורך זמן, ולכן צריך להשקיע במדד עצמו. חוסר היכולת הזו שמגובה גם במחקרים אקדמיים נובעת גם מדמי הניהול  הגבוהים בקרנות.  אבל יש כאלו שמצליחים בכל זאת להכות לאורך זמן. כלומר, יש קרנות נאמנות שנותנות תשואה עודפת על פני תעודות הסל (למרות דמי הניהול), אך הן מעטות ואינן מעידות על הכלל (שלא מכה את התשואה של המדד). ולכן, המכשירים הפסיביים ובעיקר תעודות הסל זוכות לעדנה בשנים האחרונות.

על כל פנים, בבדיקה של מהון להון על תעשיית קרנות הנאמנות באפיקים מוגדרים (ת"א 25, ת"א 100, ת"א 75, מניות יתר ומניות כללי) נמצא שלאורך חמש השנים האחרונות, קרנות הנאמנות במדדים המובילים - ת"א 25, ת"א 100 לא הצליחו להגיע למדד - כלומר, תעודות הסל היו עדיפות.

מדריך תעודות סל

חשוב לציין, תעשיית קרנות הנאמנות אכן מתרכזת בניהול אקטיבי של כספי המשקיעים (במטרה להשיג תשואה עודפת), אבל כדי להתחרות בתעודות הסל הוקמו קרנות מחקות שבהרבה מובנים הן קרובות יותר לתעודות הסל מאשר לקרנות הנאמנות. הקרנות האלו  עוקבות אחרי מדדים בפשטות, בשקיפות מלאה ובעלויות זולות. להרחבה על קרנות מחקות היכנסו כאן.

תעודות הסל והקרנות המחקות מצליחות למשוך יותר ויותר משקיעים בשנים האחרונות. היקף הכספים המנוהל דרכם הולך ועולה, אבל עדיין - תעשיית קרנות הנאמנות גדולה יותר. קרנות הנאמנות (מעודכן לספטמבר 2015) מנהלות כ-250 מיליארד שקל, בעוד תעודות הסל מנהלות כ-110 מיליארד שקל. אבל ההשוואה הזו מטעה כי בתוך קרנות הנאמנות נמצאות הקרנות המחקות שמנהלות כ-20 מיליארד שקל, כך שההשוואה הנכונה יותר היא בין קרנות ללא המחקות - 230 מיליארד שקל לבין תעודות סל וקרנות מחקות - כ-130 מיליארד שקל.

* המאמר נכתב על ידי כותבי מערכת האתר - www.hon.co.il , מהון להון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.