תחליטו - ברמלי אשם או לא?

רשות ני"ע מתנהלת בעניין קרן קלע בצורה קיקיונית וחסרת אחריות

אמיר ברמלי / צילום: כפיר חרבי
אמיר ברמלי / צילום: כפיר חרבי

ההודעה החריגה שפרסמה רשות ניירות ערך באתר האינטרנט שלה, ובה הזהירה משקיעים מפני השקעה בקרן קלע, היא בבחינת "חצי בפנים חצי בחוץ" - סיטואציה שמתאימה לסלנג שמתאר מצב של לא לכאן ולא לשם, אבל תמוהה כשמדובר בגוף שאמור להגן על האזרח מפני הונאות בשוק ההון.

באזהרה המשונה הזו פירטה הרשות כי הקרן, שלא קיבלה את האישור הנדרש לפעילותה, נמצאת תחת חקירה פלילית בחשדות חמורים להפרת דיני ניירות ערך והונאת מאות משקיעים בסכומי-עתק. במילים פשוטות: על הציבור להימנע מלהתקרב לקרן ולחלום על תשואות עודפות.

משטרת ישראל, גוף אכיפה מקביל, לא הייתה מעזה להזהיר את הציבור מלקיים יחסים אישיים או כלכליים עם אזרח כלשהו בגלל שמתקיימת חקירה נגדו. גם בגוף חבוט כמו המשטרה מבינים שככה לא מנהלים חקירה, ואם אין עילה לעצור אדם - אין גם עילה לפרסם נגדו הצהרות פומביות מהסוג המכתים הזה.

אבל כנראה מה שאסור למשטרה, מותר לחוקרים מאחוזת בית. הם עצרו וחקרו את אמיר ברמלי ב-19 במארס. הוא שוחרר בערבות של 1.7 מיליון שקל, נאסרה עליו היציאה מהארץ, ומאז - דממה. אף אחד לא דיבר אתו.

בתום 180 הימים המותרים על-פי חוק, פנתה הרשות לבית המשפט כדי להכפיל את סכום הערבות ל-3.4 מיליון שקל, וזאת לדבריה בשל ראיות חדשות שנאספו, ואף ביקשה להאריך את איסור היציאה מגבולות ישראל.

אין לי מושג אם ברמלי צח כשלג או עבריין שעומד בראש הונאת פירמידה. אבל אם לחוקרי רשות ניירות ערך יש ראיות מוצקות נגדו - שיואילו לסגור מיידית את פעילות הקרן, ולא ינהלו מולו קמפיין תקשורתי וציבורי שנראה ונשמע כמו ציד מכשפות ולא כמאבק לגיטימי וצודק מול מי שחשוד בהונאה.

ברמלי, מצידו, לא הקל על רשות ניירות ערך את החיים כשעלה במסע פרסום משעשע לקידום הקרן, והכניס לה אצבע לעין - מה שבדרך-כלל נחקרים מסוגו לא מעזים לעשות - והקפיץ את ראשיה.

כשרשות ניירות ערך רוצה לפעול, היא עושה את זה ביעילות מרשימה. את פעילות "קרן אור" של קבוצת טפירו, שהבטיחה תשואה של 8.5% לשנה ו-23% לשנתיים, היא סגרה במהירות יחסית, בלי פשקווילים אלקטרוניים וזריעת פאניקה כללית. גם בקרן הגידור "היפריון" של יזם הנדל"ן מוטי קירשנבאום וגל ארז מ"הישרדות" הם טיפלו בצורה יעילה וממוקדת.

מצד שני, בטייקונים כמו נוחי דנקנר, שגרם נזק אנוש לחלק מהמשקיעים, נזכרו שם לטפל ולהגיש כתבי אישום רק אחרי שירדו מגדולתם.

בינתיים, ההישג הגדול של מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך, במרדפה אחרי ברמלי, הוא הורדה מהאוויר של הפרסומת, שבה מגלם מוני מושונוב את סטנלי פישר, בעקבות פנייתה למועצת הרשות השנייה.

אבל לא בשביל זה אנשי הרשות מקבלים מאיתנו משכורת. התפקיד שלהם הוא להביא בפני בית המשפט ראיות מספיק מוצקות כדי לסגור את פעילות קרן קלע, ולהגיש כתב אישום נגד ברמלי. אם הם לא מסוגלים לעשות את זה - שיפסקו לעשות שימוש מפוקפק בתקשורת כדי לכסות על אוזלת-ידם.