בזק במו"מ עם הרגולטור על ביטול ההפרדה המבנית

בשלב הראשון, לאחר שהמתחרות של בזק יגיעו ל-200 אלף מנויי שוק סיטונאי, תבוטל ההפרדה המבנית בין בזק לבזק בינלאומי ■ בזק תידרש להתפשר על מחירי השימוש בטלפוניה שלה ■ בשלב השני תבוטל ההפרדה מול yes

סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי
סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי

משרד התקשורת מקדם מו"מ עם בזק על תנאי ביטול ההפרדה המבנית - כך נודע ל"גלובס". ניירות עמדה עקרוניים כבר הוחלפו בין הצדדים במטרה לגרום לבזק להתפשר על הטלפוניה שלה (ולהקצות אותה למתחרים במחירים נמוכים), ובתמורה תבוטל ההפרדה המבנית בין בזק לבזק בינלאומי באופן מיידי. ההפרדה המבנית בין בזק ל-yes תידחה למועד מאוחר יותר, אז תחויב בזק להציע חבילות מפורקות.

ל"גלובס" נודע כי המחלוקת העיקרית בין הצדדים נוגעת למחירי השימוש בטלפוניה שלה, שגבוהים משמעותית ממה שהמשרד דורש. לפי ההערכות, במשרד יאשרו את ביטול ההפרדה המבנית כאשר המתחרות של בזק יגיעו ל-200 אלף מנויי שוק סיטונאי (מנוי הכולל חבילת אינטרנט פלוס תשתית דרך ספק האינטרנט), ו-50 אלף מנויי טלפוניה. לא ברור האם תצורף מגבלת זמן לביטול ההפרדה. שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, הוא הרוח החיה מאחורי הניסיון לגיבוש הפשרה, והצוות במשרד התקשורת והאוצר שעוסק בנושא כבר הציג לו מצגת בנושא מחירי הטלפוניה הסיטונאית ועקרונות הפשרה לביטול ההפרדה המבנית מול בזק בינלאומי.

נזכיר, כי בג"ץ העניק למשרד התקשורת ולבזק חודש ימים על מנת שישלימו את המו"מ בנוגע לנושא הטלפוניה. בזק מתנגדת לאפשר למתחרותיה חדירה לרשת שלה לטובת אספקת שירות טלפוניה.

הפתרון החלופי הוא של "לקוח משלם" שבו בזק מספקת את השירות מקצה לקצה למתחרות - פרטנר, סלקום אקספון וכו' - והן מוכרות אותו הלאה ללקוחות הסופיים. במילים פשוטות:לקוח של אקספון, לדוגמה, יכול להשתמש בקו ובטלפוניה של בזק, אבל הוא יקבל את החשבון מאקספון ולא מבזק. כלומר, אקספון תוכל להציע ללקוחות בזק חבילת שירותים הכוללת אינטרנט (ספק פלוס תשתית) וטלפוניה במחירים נמוכים משל בזק, ולדלג על חסם המעבר של לקוחות שלא מוכנים להשתמש בטלפוניה אינטרנטית למשל. בזק מצדה מסכימה לפתרון של "לקוח משלם", אך היא דורשת מחיר גבוה הרבה יותר עבור השירות מאשר בחלופה הראשונה שהציע המשרד.

נדגיש כי בזק נהנית מרוח גבית ממשרד התקשורת ובעיקר מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוא גם שר התקשורת. זו הסיבה שהיא מנהלת את המו"מ מעמדת כוח כי היא יודעת שאת ההחלטות מקבל ראש הממשלה ולא הדרג המקצועי. יחד עם זאת, היא מסתכנת בכך שבג"ץ יכריע נגדה במסגרת העתירה שהגישה שלא לכלול את הטלפוניה שלה ברפורמה.

בזק, כמו משרד התקשורת, סבורה שבג"ץ לא רוצה להכריע בסוגיית הטלפוניה והיה מעדיף שהצדדים יגיעו לסיכומים ביניהם. סלקום ופרטנר, לעומת זאת, אינן מוכנות לפשרה ודורשות שהמחירים בטלפוניה בכל תצורה שהיא לא ישתנו.

ממשרד התקשורת לא נמסרה תגובה לידיעה.

מפת ההחזקות של בזק
 מפת ההחזקות של בזק