קרנות הפרייבט אקוויטי תפסו את מקום הטייקונים כשליטי המשק

מספר שיא של עסקאות, 27 קרנות ישראליות, יותר מ-7.5 מיליארד דולר בנכסים מנוהלים ■ מפימי, ויולה, סקיי ופורטיסימו ועד לריאליטי ולקדמה, מגזין G ממפה את מדינת הקרנות הישראלית בפרויקט מיוחד

ישי דוידי מנכל קרן פימי/ צילום: איל יצהר
ישי דוידי מנכל קרן פימי/ צילום: איל יצהר

בתקופה האחרונה נדמה שכמעט על כל עסקה גדולה במשק הישראלי מתנוססת חתימה של קרן השקעה פרטית (פרייבט אקוויטי) זו או אחרת. רק בחודשים האחרונים, נייר חדרה הוותיקה חצתה את הקווים, ומבעלות של חברות אחזקה (כלל תעשיות) נרכשה על-ידי קרן פימי על-פי שווי 97 מיליון דולר; חברת האסתטיקה הרפואית לומניס מיקנעם נמכרה מקרן הפרייבט אקוויטי הישראלית ויולה לקרן פרייבט האקוויטי הסינית XIO תמורת למעלה מחצי מיליארד דולר. חברת התוכנה קליקסופטוור נרכשה על-ידי פרנסיסקו פרטנרס ב-438 מיליון דולר, ואילו קרן TPG האמריקאית השקיעה 150 מיליון דולר בחברת אחסון המידע אינפינידט של היזם הסדרתי משה ינאי.

אלה רק דוגמאות טריות, המתווספות לשלל רב של חברות מרחבי הספקטרום העסקי, שנרכשו או שהכניסו קרן כשותף מרכזי בשנים האחרונות. בין שאלה חברות הסתדרותיות לשעבר, כמו טלרד ומפעלים ותיקים בני מעל 70 שנים כמו פניציה, שמצאו עצמן בשליטת קרן פורטיסימו; בין שאלה נכסי צאן ברזל כמו יקבי כרמל, שעברו לשליטת קרן קדמה; ובין שזו אורמת של משפחת ברוניצקי שעברה זה כבר לשליטת פימי.

ברור שלא מדובר כאן בתופעה חדשה ומפתיעה; פעילות פרייבט אקוויטי מתקיימת בעולם כבר עשרות שנים, ובארץ זה יותר מעשור - הוותיקה שבקרנות הישראליות, פימי בראשות ישי דוידי, הוקמה כבר ב-1996, ועם השלמת הקרן השישית שלה היא תנהל למעלה מ-3 מיליארד דולר - וגם קרנות זרות עברו כאן בעבר. הוותיקים במשק עוד זוכרים איך קרן שמרוק מבית דיסני קנתה ומכרה את כור לקרן אחרת, קלארידג'. וישנה כמובן אייפקס, ש"מסתובבת" כאן כבר 20 שנים וזה 10 שנים עוסקת בהשקעות גדולות - מבזק ועד תנובה ופסגות.

אבל בשנים האחרונות קרו כמה דברים ששינו את המפה, ומאז 2011 רואים עלייה מתונה, אבל החלטית בגרף ההשקעות, הן במספר והן בסכומים. כך, על-פי סקירה של מרכז המחקר IVC בשיתוף עם משרד שבלת, הרבעון השני של 2015 התאפיין בזינוק השקעות פרייבט אקוויטי בישראל, בסכום כולל של 1.67 מיליארד דולר, ובשבירת שיא גם במספר העסקות, 29.