צפו: יו"ר הפד ג'נט ילן נזקקת לטיפול רפואי דחוף במהלך נאום

ג'נט ילן: "הריבית בארה"ב תעלה עוד השנה - ולאחר מכן יחל תהליך הדרגתי של הידוק מוניטרי" ■ "האינפלציה תחזור ל-2% בשנים הקרובות - כשייתייצבו מחירי האנרגיה ומחירי המוצרים המיובאים" ■ "הטלטלה בעולם לא תביא לשינויים משמעותיים במדיניות המוניטרית" ■ ילן חשה ברע - וקיבלה טיפול רפואי דחוף

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

יו"ר הפדרל ריזרב ג'נט ילן חזרה אמש (ה') לאחר סגירת המסחר בוול סטריט על דבריה כי הריבית בארה"ב צפויה לעלות עוד השנה - לראשונה מזה כעשור של ריבית אפסית - ואחרי כן צפוי תהליך הדרגתי של הידוק מוניטרי. ילן נשאה אמש נאום ארוך מאוד (23 עמודים) באוניברסיטת מסצ'וסטס, שהביא אותה בסופו של דבר לחוש לא בטוב ולהזדקק לטיפול רפואי דחוף.

ילן אמרה כי היא מצפה שהאינפלציה תחזור ליעד של 2% בשנים הקרובות, כשתחול התייצבות בגורמים שונים שבימים אלו מושכים אותה מטה. לדבריה, הגורמים האלה הם מחירי האנרגיה הצונחים וירידה במחירי היבוא עקב הדולר החזק. 

בנוסף יו"ר הבנק המרכזי אמרה כי הטלטלה בשוקי העולם היא אינה ברת קיימא ולא צפויה להביא לשינויים משמעותיים במדיניות המוניטרית בארה"ב.

לקראת סיום נאומה שהקריאה ילן, היא החלה לחוש שלא בטוב כאמור, בילבלה את הטקסט מספר פעמים והתנדנדה בחוסר יציבות ושיווי משקל. בהצהרה לאחר מכן נמסר מהבנק המרכזי כי הצוות הרפואי בדק את ילן והכריע כי מדובר בהתייבשות בלבד וכי ילן המשיכה בלו"ז שלה לאחר מכן.

בעקבות דברי ילן הדולר טיפס בשוק המט"ח מול המטבעות המרכזיים. במסחר בחוזים על ריבית הפד מתמחרים העלאה בינואר לראשונה מאז נקבעה הריבית ב-0.25%-0% בשנת 2008.

אנליסטים עדיין סבורים כי המדד של הפד להעלאת ריבית ראשונה הוא המשך שיפור בשוק העבודה, וכמובן התייצבות של שוקי העולם לאחר הטלטלה שהחלה בסין בחודש שעבר.