קארל אייקן מזהיר מקטסטרופה: "הפד הכניס את עצמו לפינה"

המיליארדר האקטיביסט: "זה כמו לתת תרופה לחולה שוב ושוב ושוב, ואנחנו לא יודעים מה יקרה בסוף. עשינו את זה לפני כמה שנים, וזה גרם לבסוף לקטסטרופה - המשבר הגדול של 2008. איפה שמים את הקו?" ■ באיזה שווקים יש לדעתו בועות כיום?

המיליארדר האקטיביסט קארל אייקן מזהיר מקטסטרופה ומפולת בשווקים שונים. בראיון ל-CNBC הוא אומר כי הריבית הנמוכה גרמה לבועות בשוקי הדיור, האמנות ואגרות החוב "זבל", וייתכן שיהיו לכך השלכות קשות על השווקים.

בראיון אומר עוד אייקן כי הוא היום "מגודר ומנסה להגן על השקעותיי יותר משעשיתי אי פעם בעבר".

בהתייחסות להחלטת הפד שלא להעלות את הריבית הוא אומר כי "הפד הכניס את עצמו לפינה. הריבית הייתה צריכה להתחיל לעלות כבר לפני 6 חודשים אבל עכשיו זה יותר מסובך בגלל המצב בעולם ובעיקר בשווקים המתפתחים".

מדיניות הבנק המרכזי בארה"ב לא תרמה להורדת מפלס החששות בשווקים. יו"ר הפד ג'נט ילן הבהירה בשבוע שעבר, כי הריבית צפויה לעלות בארה"ב עוד השנה, ואחריה צפוי תהליך הדרגתי בלבד של הידוק מוניטרי.יו"ר הפדרל ריזרב ג'נט ילן נאמה אמש באוניברסיטת מסצ'וסטס וחזרה על דבריה מהחודשים האחרונים כי הריבית בארה"ב צפויה לעלות עוד השנה - לראשונה מזה כעשור של ריבית אפסית - ואחרי כן צפוי הידוק מוניטרי בהדרגה.

ילן אמרה כי היא מצפה שהאינפלציה תחזור ליעד של 2% בשנים הקרובות, כשתחול התייצבות בגורמים שונים שבימים אלו מושכים אותה מטה - מחירי האנרגיה הצונחים וירידה במחירי היבוא עקב הדולר החזק. בנוסף יו"ר הבנק המרכזי אמרה כי הטלטלה בשוקי העולם אינה בת קיימא ולא צפויה להביא לשינויים משמעותיים במדיניות המוניטרית בארה"ב.