הבורסה ננעלה ביציבות; כיל עלתה ב-2.4%, אורמת ירדה 3%

עליות חדות בבורסות אירופה ■ החוזים העתידיים נסחרים בעליות של כ-1.2% ■ מדד המעו"ף חתם את הרבעון השלישי בירידה של כ-9.6%

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (ד'), יום המסחר האחרון של הרבעון השלישי, במגמה מעורבת, ברקע למגמה המעורבת שחתמה אתמול את המסחר בוול סטריט. בבורסות אירופה מתנהל המסחר במגמה חיובית, ובבורסות אסיה נרשמו עליות חדות. החוזים העתידיים נסחרים בעליות של כ-1%, אך מחירי הסחורות בעולם והחשש מפני האטה בכלכלה הגלובלית עדיין מעוררים דאגה בקרב המשקיעים בעולם. נזכיר כי המסחר הסתיים היום מוקדם מהרגיל לרגל חול המועד סוכות. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.17 מיליארד שקל. מדד המעו"ף חתם את הרבעון השלישי בירידה של כ-9.6%.

 

 

בשוק האג"ח נרשמה היום מגמה מעורבת ואילו בשוק המט"ח רשם השקל התחזקות של כ-0.3% מול הדולר ושערו היציג נקבע על 3.923 שקלים לדולר.

עידן אזולאי, מנהל ההשקעות הראשי באפסילון, מציין כי "החולשה בשוק תימשך לא רק בשל ההשפעות החיצוניות, אלא גם בשל היעדר מדיניות כלכלית ממשלתית ברורה שאמורה לתת מענה להאטה במשק המקומי. הדבר בולט עוד יותר לנוכח העובדה שהמדיניות המוניטרית מיצתה את עצמה. בנוסף, אירועי השבועות האחרונים מערערים את התזה לפיה קונים מניות בגלל שאין אלטרנטיבה. כמו תמיד, הכלכלה מנצחת, הווה אומר, השוק ישוב לעלות כאשר הרווחים וההכנסות של החברות ישובו לצמוח ולא בזכות רכישות עצמיות של מניות".

המסחר בוול סטריט התנהל אתמול בתנודתיות חדה וננעל במגמה מעורבת.בבנק ההשקעות גולדמן זאקס חתכו את התחזיות שלהם וכעת צופים שמדד הבנצ'מרק האמריקאי יחתום את 2015 בירידות ויעמוד ברמה של 2,000 נקודות. בבנק ההשקעות צופים בנוסף כי רווחי החברות הנסחרות ב-S&P יירדו בכ-4% ב-2015 ושהפד יעלה את הריביות בדצמבר השנה.

השווקים בעולם צפויים לחתום היום את הרבעון הגרוע ביותר מאז 2011. המדדים המובילים בניו-יורק צפויים לחתום את הרבעון השלישי בירידות של כ-9%. הדאקס הגרמני השיל מערכו כ-15% ברבעון השלישי בעוד הבורסה בשנחאי נפלה ב-30% ברבעון.

בישראל, מעצבי המדיניות הכלכלית מנסים להתמודד עם ההאטה במשק. אתמול פורסם נתון מדאיג נוסף שהצביע על גידול של כ-1.2% או 5.4 מיליארד שקל ביתרות החוב של משקי הבית ביולי. מרבית הגידול בחוב משקי-הבית נובע מהגידול בנטילת המשכנתאות. כתוצאה מכך עלתה יתרת החוב לדיור (לאחר החזר חובות) בכ-2.9 מיליארד שקל, והיא עומדת על כ-314 מיליארד שקל. נתון זה מצטרף לירידה של 0.1% בקצב הצמיחה ברבעון השני ולירידה בשיעור האינפלציה בחודש אוגוסט.

סקטור הביוטק בעולם ממשיך לרכז עניין לאחר שהמועמדת הדמוקרטית לנשיאות הילרי קלינטון הציגה תכנית להוזלת מחירי התרופות. קלינטון צייצה בטוויטר ב-21 בספטמבר לגבי הכוונה שלה להוציא לפועל את התכנית אם תיבחר לנשיאות ומאז מניות הפארמה והביוטק לא הפסיקו לצנוח ואיבדו לא פחות מ-132 מיליארד דולר. נציין את טבע , אופקו הלת' ופריגו , שרשמו ירידות חדות בימים האחרונים והיום נסחרו במגמה מעורבת. טבע ריכזה היום את מחזור המסחר הגבוה בבורסה, כ-210 מיליון שקל.

הירידה החדה במניית טבע תייקר את רכישת הענק של אלרגן?

מלאנוקס עשויה לרכוש את איזיצ'יפ בעסקה של מאות מיליוני דולרים, כך לפי הערכות של גורמים המקורבים לעניין. אותם מקורבים טוענים כי העסקה אמורה להיחתם בקרוב. מניית איזיצ'יפ בהפסקת מסחר. (לסיפור המלא)

כלל ביוטכנולוגיה הודיעה כי הרשות האמריקנית למחקר ופיתוח ביו-רפואי מתקדם חתמה עם החברה בת שלה מדיוונד על חוזה בהיקף של עד 112 מיליון דולר. ההסכם הינו לפיתוח, ייצור ורכישה של NexoBrid, תרופה להסרת רקמות עור פגועות בחולים עם כוויות מדרגה בינונית וקשה, כחלק מהיערכות ארה"ב לאירועים רבי נפגעים.

אליום מדיקל הודיעה כי השלימה חתימה על הסכמי הפצה בלעדיים עם מפיץ חדש בספרד של מוצרי הסטנטים האורולוגיים, וכן של המוצרים לתיקון ליקויים ברצפת האגן. הסכמי ההפצה שנחתמו הינם בלעדיים ל-5 שנים ובהיקף מצטבר של 8.7 מיליון שקל לפחות, על פני תקופה של 5 שנים, ובהתאם ליעדים מינימליים שנתיים.

קבוצת דלק הודיעה אתמול כי חתמה על עסקה למכירת יתרת החזקותיה בחברת הביטוח האמריקאית Republic (כ-66%), בתמורה לסכום כולל של 140 מיליון דולר (כ-540 מיליון שקל). הרוכשת היא חברת הביטוח האמריקאית AmTrust, חברה ציבורית הנסחרת בוול סטריט אשר במקביל תרכוש גם את יתרת 34% ממניות חברת ריפבליק מידי המחזיקים האמריקאים האחרים, ובכך תחזיק ב-100% ממניות החברה.