הירידה החדה במניית טבע תייקר את רכישת הענק של אלרגן?

מפולת מניות הפארמה בסוף השבוע חתכה גם את השווי של טבע - איבדה 8% ב-3 ימי מסחר ויורדת היום עוד כ-2% בוול סטריט ■ האם טבע תיאלץ לדחות הנפקת חוב והנפקת מניות בהיקף 6.75 מיליארד דולר?

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

צניחה חופשית במניות מגזר הפארמה והביוטק בוול סטריט: בשלושת ימי המסחר האחרונים נפל מדד הביוטק של הנאסד"ק (NBI) ב-12.5% והשלים צניחה של 19.6% תוך פחות משבועיים; מדד הפארמה (DRG) נפל ב-5.8% תוך שלושה ימים ובכ-10% בשבועיים - ירידות חדות יותר מאלה שנרשמו במדדים הכלליים בשוק.

המגמה השלילית לא פסחה על מניית ענקית התרופות הישראלית טבע , שמשווי השוק שלה התאדו בימים שישי עד שני למעלה מ-4 מיליארד דולר, עם ירידה של כ-8% במניה (המניה ממשיכה לרשת היום עוד 2% בוול סטריט). לפני כחודשיים הודיעה טבע שתרכוש את החטיבה הגנרית של חברת אלרגן בעסקה של 40.5 מיליארד דולר - הגדולה ביותר בתולדות טבע. אין ספק שהירידות החדות בשווקי המניות והאג"ח מסבכות את העסק וצפויות לייקר את המימון שלה. מבנה העסקה עם אלרגן הוא כזה שטבע תשלם 33.75 מיליארד דולר במזומן.

היתרה, כ-6.75 מיליארד דולר, תשולם במניות כשהמחיר נקבע - בהתאם למחיר הממוצע המשוקלל של מניית טבע ב-15 הימים שלפני ההודעה על הרכישה, וחמשת הימים שלאחריה - על כ-67 דולר. חלק המזומן בעסקה יהיה שילוב של יתרות הנזילות הזמינות בקופתה של טבע לצד הנפקת חוב, והנפקת מניות שהיקפה צפוי לעמוד על 6.75 מיליארד דולר.

 

הנפקת המניות צפויה לכל המוקדם בנובמבר, אך בטבע עשויים להחליט, על בסיס תנאי השוק, לדחות את ההנפקה למועד מאוחר יותר. זאת, משום שלחברה יש הלוואות גישור מובטחות מ-10 בנקים לתקופה של שנתיים, דבר שמאפשר לה מרווח זמן לפעולה בלי לסכן את קיום העסקה. הנפקת המניות תכלול גם ניירות ערך להמרה (שיעורם מכלל ההנפקה טרם נקבע) שיכללו מנגנון שמקשר בין עליית המניה לכמות המניות להמרה. בכל הקשור לגיוס האג"ח, טבע עשויה דווקא ליהנות במקרה שכסף שייצא משוק המניות יזרום לשוק האג"ח ויוביל לירידת ריביות.

"גורם לחץ מרכזי על מניית טבע הוא שהיא צפויה לבצע הנפקת מניות רק החל מאמצע נובמבר, ובדרך כלל יש חולשה במניות לפני הנפקה", אומר היום האנליסט יונתן קרייזמן מבנק ירושלים. "מחיר המניה ירד משמעותית מהשיא, דבר שמייקר עבור טבע את הרכישה. טבע נסחרה סביב 70 דולר כשהודיעה על הרכישה, וכרגע היא כ-18% פחות. מחיר המניה מייקר עבורה את הדילול הצפוי".

טבע, הוא מסייג, מתכוונת לגייס חלק מהסכום במניות בכורה להמרה - מנגנון שבאמצעותו היא עוקפת חלקית את הבעיה, כי המשמעות היא דחיית מועד הדילול: "טבע למעשה מדללת את הדיבידנד של בעלי המניות באמצעות מניות הבכורה, אבל לא את מספר המניות, עד להמרה המלאה. כלומר, היא נמנעת מלשלם במניות בטווח הקצר והבינוני, כך שהיא (חלקית) לא סופגת את הירידה במניות". מעבר להנפקה לשוק, יש גם את הנפקת המניות לאלרגן, שמהווה גם היא לדברי קרייזמן גורם לחץ מסוים.

גם פריגו נפלה

טבע עוד "יצאה בזול" יחסית למניית פריגו , הנסחרת אף היא בתל-אביב, שנפלה ב-10.7% בשלושה ימים, וחזרה להיסחר במחיר נמוך יותר (כ-153 דולר) מזה שנסחרה בו לפני שחברת מיילן הודיעה על כוונתה לרכוש אותה. מניית מיילן עצמה נחתכה בימים האחרונים בכ-10%, וכעת מחירה עומד על פחות מ-41 דולר - מחצית מהמחיר שטבע תכננה לשלם כשביקשה להשתלט עליה. טבע, כזכור, רכשה מניות של מיילן בהיקף של כ-1.6 מיליארד דולר במסגרת ניסיון ההשתלטות שנזנח. ההפסד "על הנייר" מההשקעה הזו טיפס כבר ליותר מ-700 מיליון דולר. חלק מרכזי מהירידה במניית מיילן היה על רקע נסיגת טבע מהרכישה, והעדפת הרכישה מאלרגן.

מיילן היא אחת המניות הבולטות בירידות בימים האחרונים. הירידה במניה מביאה לכך שנכון להיום, שווי עסקת פריגו שמיילן מקדמת עומד על 24.8 מיליארד דולר בלבד, לפי מחיר של כ-169 דולר למניית פריגו. זאת לעומת המחיר המקורי עליו דובר באפריל האחרון - 205 דולר. קרייזמן מציין שעם הירידות האחרונות, המכפיל של מיילן נמוך מזה של טבע לראשונה אחרי זמן רב: "במיילן קיים לחץ של משקיעים גדולים: ההחזקות של אבוט ושל טבע אמורות להימכר, ואני מעריך שיש משקיעים נוספים ש'תקועים' במניה מאז הצעת הרכש של טבע, והם נותנים סיכוי למיזוג עם פריגו; אם המיזוג ייכשל, אני מעריך שיהיה גל של משקיעים שיבקש לצאת מהמניה".

לחץ מוושינגטון על הפארמה

"בגדול, שוקי הפארמה והביוטק תפקדו בצורה יוצאת דופן בשנים האחרונות, ועלו במתאם גבוה יותר מהעליות בשוק. נראה כרגע שהם מגיבים בחריפות רבה יותר לחששות בשוק", אומר קרייזמן. "מדובר גם על חששות מאקרו-כלכליות, וגם באופן ספציפי לסקטור בארה"ב. ישנו חשש ממגמה של הורדת עלויות הבריאות, שבארה"ב הן הגבוהות בעולם, כ-18% מהתל"ג. התפרצות החששות האלה באה לידי ביטוי ממוקד יותר בביוטק, שהדבר היחיד ששונה בו מהפארמה, זה שהוא היה מנופח יותר ונהנה מעליות חזקות יותר בדרך למעלה - כך שהוא מגיב חזק יותר בדרך למטה".

- מנופח יותר, כלומר בועה?

"על בועה יודעים רק בדיעבד. כרגע השוק מתמחר תרחיש שלא בא לידי ביטוי ברווחים הצפויים של החברות השנה או בשנה הבאה. הירידות מגיעות על רקע לחץ הולך וגובר על-ידי הממשל וחברי קונגרס בארה"ב לשים סוף, או לפחות למתן את החגיגה שהייתה בשנים האחרונות. מנכ"ל ביוג'ן הוזמן לקונגרס להעיד קצב עליית מחירי התרופות. הייתה התבטאות של הילרי קלינטון על הצורך לבצע רפורמות בשוק, והיה גם את הסיפור על החברה הקטנה שייקרה תרופה לסרטן באלפי אחוזים. הירידות בשווקים היו טריגר לכל התפרצות, ואנחנו יודעים ששוק ההון מגיב מיידית לחששות - שבהמשך מתגשמים או מתבדים - אבל השוק לא ממתין לתוצאות. החשש של יציאת כספים של קרנות כלליות, לא קרנות מתמחות בפארמה, כבר מתחיל להתממש".

- בדרך כלל, כשמדברים על הורדת עלויות הבריאות, חברות גנריות מסומנות כמרוויחות אפשריות. פה גם מניות החברות הגנריות נפלו.

קרייזמן: "בארה"ב מדברים על הוזלה של תרופות בכל החזיתות. החברות הגנריות מציגות רווחיות גבוהה משמעותית בארה"ב, לעומת אותן תרופות גנריות מחוץ לארה"ב, לכן יש מקום להוזלה לא רק בתרופות המקוריות".

נאסדק ביומד ומדד הפארמה רשמו ביצועי חסר ב?3 החודשים האחרונים
 נאסדק ביומד ומדד הפארמה רשמו ביצועי חסר ב?3 החודשים האחרונים

טבע רשמה ירידה
 טבע רשמה ירידה