בשביל מי אתה עובד, נתניהו?

נתניהו חייב להתייחס באו"ם להסכם הגרעין; אבל מוטב שיקדיש את עיקר דבריו לנושאים אחרים

יש לי התלבטות לגבי נאומו של בנימין נתניהו בעצרת האו"ם. ראש הממשלה אומר שיקדיש את עיקר דבריו לסכנת הסכם הגרעין עם איראן. עד כה תמכתי מאוד במאבקו של נתניהו נגד ההסכם, כולל נאומו בקונגרס בוושינגטון. האם יש טעם ותועלת לחזור על ההסברים פעם נוספת בעצרת? קשה לי לקבוע עמדה נחרצת בעניין. מצד אחד, ההסכם נראה באמת לא טוב, ולנו יש סיבות לרוב לחשוש מהשלכותיו; מצד שני, אולי ברק אובמה צודק שזה הרע במיעוטו, לפחות לטווח הבינוני; מצד שלישי, נניח שנתניהו הכי צודק מכולם, האם יש טעם לעוד תזכורת, לעוד נאום שיהיה ללא ספק חזרה על מה שנתניהו כבר אמר פעמים רבות מאוד? יש גבול דק, לפעמים דקיק, בין להיות מטיף צודק, לבין להפוך לנודניק טרחן. מה גם שכאשר אתה מקבל תדמית של טרחן, זה משליך גם על תחומים אחרים.

הדבר המטריד

מה גם שיש עוד דבר שמטריד אותי מאוד. קוראים לו שלדון אדלסון. מיליארדר ההימורים הוא כידוע רפובליקאי אדוק, ומתנגד חריף של הדמוקרטים בכלל, ואובמה בפרט. בשנה הבאה יתקיימו בארה"ב הבחירות לנשיאות. כל אבן המוטלת בנשיא המכהן מסייעת לאלה המבקשים לבוא במקומו. כלומר, לאדלסון יש אינטרס מובהק להחליש את הנשיא, גם, אולי בעיקר, באמצעות התנגדות להסכם עם איראן.

חוקי, אבל...

במקביל - נתניהו חייב המון לאדלסון. הגביר מאמריקה הקים בעבור נתניהו ו"רעייתו", כלומר אשתו, את הביטאון "ישראל היום". הוא עשה זאת מכספי מהמרים מסכנים שהפסידו את כספם בבתי הקזינו שלו. הכול חוקי, אבל הכול לא מוסרי, לא נקי, לא משהו שעליו צריך להיבנות ראש ממשלה בישראל. אבל זה המצב. והשאלה היא האם נתניהו, במלחמה נגד הסכם הגרעין, משרת רק את מדינתו, או שהוא גם מחזיר חוב שיש לו כלפי אדלסון.

גם אם לא ביקש

אני לא יודע. אין לי הוכחה לכאן או לכאן. אבל אפשר להניח שגם אם אדלסון לא ביקש, גם אם נתניהו מאמין בטוהר פעילותו - האם יכול אדם נורמלי להתנתק מחובו לאדם אחר? האם אין לו את זה בראש כאשר הוא יודע שיש באפשרותו לעזור למי שכל כך עוזר לו?

תוך כדי כתיבה הוסרו כמה מההתלבטויות שלי, ועכשיו אני חושב כך: אין ספק שנתניהו חייב להתייחס להסכם הגרעין; אבל מוטב שיעשה זאת בקיצור רב, ויקדיש את עיקר דבריו לנושאים אחרים, ולא חסרים כאלה.

שרה, את נראית טוב

אם החלפת את האנשים המופקדים על מראך החיצוני, שרה, עשית נכון. את נראית עכשיו הרבה יותר טוב. רק עשי טובה: שחררי כבר את היד של "בעלי".