ניר אלון: "המטרה שלנו היא לשמור על הסטטוס קוו בנושא השבת"

יו"ר ארגון השחקנים מדבר על פרשת משחקי הכדורגל בשבת שעוררה כאן סערה. "אנחנו מאמינים שאפשר לפתור כל מחלוקת בהידברות" ■ הרחבת המשבר? "דיברנו מראש רק על משחקי הליגה הלאומית"

למי ששכח, רק לפני שלושה שבועות העביר היועמ"ש לממשלה יהודה ויינשטיין את סוגיית האיסור לשחק כדורגל בשבת למצב המתנה, כשקבע כי כרגע יש להמשיך ולקיים את מדיניות אי-האכיפה הנהוגה. אבל העניין עדיין נמצא חזק על סדר היום: בחודש וחצי הקרוב תתכנס 4-5 פעמים הוועדה אותה מובילה שרת הספורט מירי רגב בניסיון למצוא פיתרון קבע לעניין.

איך בכלל הגיע הכדורגל הישראלי למצב שהוא מאיים לערער את כל הסטטוס קוו העדין הקיים סביב עניין השבת במדינה? כדי לענות על השאלה הזאת תפסנו לשיחה את ניר אלון, יו"ר ארגון השחקנים, הגוף שאחראי בין היתר על הדלקת המדורה הזאת עם הפנייה לבית הדין לעבודה. האם כל הבלגן היה כדאי? מהו אחוז השחקנים שבכלל תומך באי-קיום משחקים בשבת?

- אני מניח שיש שחקנים שלא מסכימים איתכם. אתם מייצגים את הרוב, או שברגע שלקוח שלכם דורש משהו, כמו לא לשחק בשבת, אתם מחויבים לתת לו שירות?

"המנדט בכל סוגיה הוא מנדט שניתן על-ידי רוב השחקנים, ולא כולם מסכימים עם כל דבר. אנחנו עושים הערכת מצב, בוחנים מה רצון השחקנים, ולפי זה פועלים. ההערכה הייתה שיש מצוקה אמיתית לשחקנים בליגה הלאומית מאחר ששינו להם בן-לילה את תנאי העבודה. ב-15 באוגוסט, בטקס פתיחת עונת המשחקים, ישבתי והרמתי כוסית עם כל אנשי המינהלת. לא ידעתי שלמחרת יפורסם לוח משחקי הלאומית וישונה הסטטוס קוו, עם שיבוץ משחק בשבת. כבר באותו לילה וביום שלמחרת פנו אליי הרבה שחקנים מהליגה הלאומית, עשרות שחקנים, וביקשו שנפתור להם את זה. קיימנו התייעצות בהנהלת הארגון, ביקשנו לראות נתונים מספריים כמה שחקנים מבקשים שנטפל בסוגיה הזאת, והגבנו אחרי פניות למינהלת שלא נענו".

- קצת מוזר שכל הדיון הוא על הליגה הלאומית, לא? הרי שחקנים בליגת העל משחקים בשבת, נבחרת ישראל משחקת בשבת.

"אנחנו התמקדנו בסוגיה של משחקי הליגה הלאומית ולא הרחבנו את היריעה מעבר לזה".

- למה?

"המטרה שלנו בארגון שחקנים היא לשמור על הסטטוס קוו. הכוונה היא שבליגת על ימשיכו לקיים משחקים כמו שהיה עד היום. דיברנו מראש רק על משחקי הליגה הלאומית, ששם כבר לפחות שלוש שנים אין משחקים בשבת".

- השרה רגב טוענת שהפתרון שאליו היא תוביל יהיה כזה שמי שלא רוצה לשחק לא ישחק בשבת, ומי שכן אז כן. אל תגיד לי שזה אפשרי דבר כזה.

"אני אחראי על מה שאנחנו רוצים להגיד בוועדה. בסופו של דבר הסיפור הזה הוא הזדמנות טובה לבניית תשתיות רחבות בכל ענף הכדורגל. אם מדובר למשל על כך שיש היום 300 מגרשי כדורגל ומתוכם רק 70 מוארים, אז זה יגרום לכך שכל האצטדיונים יהיו מוארים כדי שגם ילדים ונוער יוכלו לשחק לא רק בשבת אלא בכל שעות השבוע, ובשעות שהם אינן חמות. אנחנו, המינהלת וכולם נמצאים באותו צד של המטבע. כל פיתרון שלא יהיה בגלל העניין הזה של השבת, הוא שכולנו נצא נשכרים ממנו. זה יגרום לשיפור תשתיות כדי לאפשר קיום משחקים בכל ימות השבוע, וייתן לכל אחד הזדמנות לבוא למגרשים".

- ההסכם עם ערוץ הספורט על שידור משחק בלאומית בשבת היה אמור להביא יותר כסף, לפחות בעתיד, לקבוצות וגם לשחקנים. איפה ההבנה שלכם לצרכים המסחריים?

"המוצר שנקרא זכויות שידור נמצא עכשיו על המדף. וכל אחד שירצה לקחת את הזכויות יודע איזה מוצר הוא מקבל בליגת העל ומה הוא מקבל בליגה הלאומית. המינהלת קמה בשביל להגדיל את ההכנסות ואני בטוח שהם יעשו את זה. כולם יידעו מה המוצר, ואני חושב שכתוצאה מהדיונים בוועדה יותר כסף יזרום לקבוצות".

***

בינואר 2015 הוכר ארגון שחקני הכדורגל על-ידי הארגון העולמי FIFPro, מה שגם סידר לו לא מעט תקציבים. הוא מקבל מארגון הגג העולמי כ-400 אלף שקל בשנה.

"כרגע חתומים בארגון 880 שחקנים, מ-40 קבוצות משלוש הליגות הבכירות - ליגת על, ליגה לאומית וליגת העל נשים. מתוך 1,015 שחקנים שרשומים בליגות האלו".

- בכדורסל אתם כבר הרבה שנים, מה ההבדלים שאתם רואים בין הצרכים והבעיות שיש לשחקנים בכדורגל לעומת הכדורסל?

"הבעיות של הלנת שכר הן אותן בעיות. אבל בכדורגל קיימת יותר הזנחה, בכדורגל הלנת שכר הפכה להיות הרגל מאוד נפוץ, כמעט סטנדרט. בכדורסל רוב המקרים שקשורים בהלנות שכר כמעט נעלמו. מצד שני, בכדורסל העניין המרכזי שלנו הוא מכסת השחקנים הזרים והטיפול בזה, ובכדורגל עד היום אף אחד לא התלונן שיש יותר מדי זרים ושתופסים לשחקנים הישראלים את מקומות העבודה".

- במה אתם מתמקדים בכדורגל?

"מאבק השחקניות למשל, זה תחום שהוא מאוד פרוץ וצריך להסדיר אותו. אין ועדה למעמד השחקנית למשל, אז כל אחת שמסיימת חוזה ורוצה לעבור קבוצה נתונה לגחמות של מנהל הקבוצה. מבקשים מהן לשלם כדי שישחררו אותן. לא מזמן היתה לי שחקנית שרצתה לעבור קבוצה והערימו עליה המון קשיים. בסוף היא הייתה צריכה לשלם יותר מ-20 אלף שקל כדי להשתחרר, וזה הרבה בכדורגל נשים.

"או למשל הפרויקט של סופר-גול - ביקשנו מהבעלים של סופר-גול להכניס את השחקניות לאלבום, והן יקבלו השנה ארבעה עמודים, וזה יפה מאוד. כל זה מצטרף להסכם שהשגנו עם ההתאחדות על השוואת התנאים בין השחקניות לאלו של השחקנים, כי הייתה אפליה מאוד גדולה בעניין וההתאחדות הלכה לקראתנו וקבעה סטנדרט מינימלי לשחקניות נבחרת. הן מקבלות עבור כל אימון וכל משחק - 150 שקל ליום, והחזר הוצאות אש"ל בחו"ל. הבונוסים שלהן על העפלה ליורו או למונדיאל שווים עכשיו למה שהגברים מקבלים. יש להן רמת מלונות זהה לזו של הגברים, בשונה ממה שהיה עד עכשיו. הסעות לשדה התעופה וחזרה למשחקים, ביטוח, ביגוד ונעליים - עד עכשיו הן לקחו מהשאריות של הגברים מאדידס, ועכשיו יש קולקציית נשים נפרדת של אדידס עבורן".

- בוא נחזור לנושא השבת - הארגון ושחקני הכדורגל הפסידו הרבה נקודות מבחינה תדמיתית במאבק הזה אצל אוהדי הכדורגל?

"אני לא חושב. כי לא קרה כלום, לא קרתה שום דרמה עד עכשיו. היה משבר מסוים. התהליך עוד לא נגמר, אנחנו עדיין בתוכו. יש הרבה מאוד אנרגיות טובות. אני לא רואה משהו שלא יכול להיפתר".