תורת השמחה בעבודה

לא כולם אוהבים לעבוד, אבל רובנו חייבים. כך תמצאו אושר ושמחה בקריירה שלכם

קריירה / צילום: thinkstock
קריירה / צילום: thinkstock

אנחנו עובדים במהלך רוב חיינו. חישוב מהיר וגס מלמד שבמקרה הטוב אדם משקיע שמונה שעות ביום, כפול 247 ימי עבודה בממוצע, כפול בערך 42 שנים, מה שמסתכם בכ-82,992 שעות במהלך חיינו. בשנות חיים נטו מדובר בכ-10 שנים של עבודה רצופה, 24 שעות ביממה.

הסטטיסטיקה אומרת שאם מישהו היה מציע לאדם ממוצע להרוויח עוד 10 שנות חיים או לוותר עליהן, הוא היה בוחר בחיים. ומה עדיף? לסבול בשנים הללו, או להעביר אותן באושר יחסי וריאלי?

כך זה נשמע, כמובן, כשאלה רטורית, אך בפועל רבים מוותרים מראש על החיפוש אחר האושר בעבודה, מתוך הנחה שאין קשר בין השניים, שאין סיכוי להשיג אושר מעבודה, ושהחיפוש הזה סיזיפי ומתיש. אני פוגשת אנשים כאלה, שמוותרים על 10 שנות החיים הללו ולמעשה בוחרים לקצר את חייהם, ונעצבת בכל פעם מחדש.

איך מייצרים אושר בעבודה? 10 כללים

1. לבחור במקום לזרום: במקום לתת למציאות להחליט בשבילו, עובד צריך לבחור בעצמו לאן הוא רוצה להגיע. בתחילת הדרך המקצועית - להיעזר באבחונים, בשיחות עם אנשים מנוסים, לאסוף מידע על האפשרויות הקיימות בשוק, ורק לאחר מכן לבחור באפשרות שמתאימה לו באמת. זו שתיטיב עם נקודות החוזק שלו, עם רצונותיו ונטיותיו, ותתחשב גם במגבלותיו.

2. פרואקטיביות: אדם ששואף לנהל בחברה שבה הוא מועסק צריך לבדוק אם אפשרות זו קיימת בחברה, אם הוא פועל באופן שיגרום למנהליו לרצות לקדם אותו, ואם הבהיר למנהליו שזו מטרתו (מנהלים לא קוראים מחשבות). במילים אחרות, גם בהמשך הקריירה, בכל נקודת זמן, על האדם לשאול את עצמו מה המטרות שלו, והאם הוא פועל בדרך האפקטיבית לטובת השגתן.

3. רגליים על הקרקע: אדם שמחליט בגיל חמישים לבחור במסלול הסבה לרפואה צפוי למצוא את עצמו מתוסכל. אין זה אומר שעליו לוותר על מטרותיו, אך יעיל יותר לעצב אותן כך שייענו לצרכיו בדרך אחרת, ריאלית. כשעולה צורך לעסוק בהצלת חיי אדם בגיל חמישים, אולי סביר יותר לתת לו מענה על ידי השתתפות בקורס עזרה ראשונה במגן דוד אדום ובהתנדבות בשעות הפנאי. כלומר, במקביל להצבת המטרות הנשאפות, חשוב לבחון אם הן ריאליות.

4. בלי פיתויים מסוכנים: אדם מקבל הצעה לקידום ניהולי בארגון, מבלי שנמשך לקידום שכזה. מאז ומתמיד שאף להתקדם מקצועית בלבד, אולם כעת המנהל מפרגן ומעודד, החברים נלהבים, המשפחה תומכת. הצעד הטבעי יהיה לקפוץ על העגלה, אך יש סיכוי גבוה ביותר שזה לא מה שיעשה אותו מאושר ויקרב אותו למטרתו. ואכן, כדאי להימנע מקבלת החלטות שלא משרתות את השגת אותן מטרות, ושסוטות מהדרך הברורה רק מפני שנקרו בדרך הזדמנויות מפתות.

5. להתרחק מאש: אדם יכול להמשיך לעבוד יחד עם קולגה שמרעיל אותו ופוגע בו, לעבוד בחברה שהוא מתנגד לערכיה, או לעסוק בתחום שלא באמת מעניין אותו, אבל אלה בדיוק הדברים שימנעו ממנו לחוש אושר בעבודה. אין מנוס מלהתרחק מגורמים המזיקים באופן עקבי.

6. ליהנות מהדרך בכל מחיר: במצב שבו אדם צריך לשלם מחיר של בחירה בדרך קשה שלא מיטיבה עמו ברמה האישית, רק כדי להשיג מטרה חשובה שסימן לעצמו לעתיד, עליו לחפש דרך לפצות את עצמו על הקושי הנלווה. החיים קצרים מדי מכדי לחשוב רק על העתיד. לצד סימון המטרות לעתיד, חשוב לחפש דרכים להוספת הנאה בדרך - גם במסגרת העבודה.

7. שמחות קטנות: מטרות גדולות לוקח זמן להשיג, וחבל שלא לשמוח גם על מטרות קטנות שהושגו בדרך (גם אם הושגו במקרה). למשל במקרה של אדם שלא התקדם לניהול צוות, אך קיבל שטחי אחריות חדשים שמעשירים את תפקידו, מעלים את שכרו ומביעים את הערכת הממונים ממנו.

8. פחות מהמינוס: חשוב לנסות להיפטר מהנטייה לשליליות בעבודה. האשמה עצמית, ביקורת עצמית יתרה, חוסר נכונות לקבל טעויות, האשמת אחרים בכישלונות, הצטדקות ומתן תירוצים, כעס ושמירת טינה לאורך זמן, קנאה באחרים על הצלחותיהם - חשוב להיפטר מהנטייה לשליליות בעבודה. בשום צורה או מצב היא לא מקדמת.

9. יותר מהפלוס: במקביל לכך, חשוב לסגל כמה הרגלים של פסיכולוגיה חיובית: להעלות על הכתב חוויה חיובית מהעבודה, הישגים משמחים ממנה, נקודות למידה חדשות ועוד; להקפיד על אמירת דברי שבח ותודה בתדירות גבוהה לסובבים (קולגות, מנהלים, עובדים); לעסוק בספורט, בדגש על עיסוק המשלב גוף ונפש (יוגה, מדיטציה, שחיה), ועוד.

10. לדעת למה: גם אם אדם יודע שהוא עושה את הדבר הנכון לו והמותאם למטרותיו, הוא צפוי לעבור ימים קשים בעבודה. בימים כאלה עליו להזכיר לעצמו מדוע בחר במקצוע שלו, או מה יתרונו: "אני מצליחה לעזור לאנשים לעשות שינויים גדולים בחייהם" (עובדת סוציאלית); "הצלחת המוצר שאני משווק תשנה את פני השוק ותעשה היסטוריה"; "אני עושה את מה שאני הכי טובה בו, וזה לא מובן מאליו".

■ יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לקריירה ולניהול. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני היי-טק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פניות ליעל מהודר אפשר לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר לפנות אליה גם בפייסבוק.