יהלום לא מלוטש: מה מחפשים צוקרברג ופייסבוק באפריקה?

כמו כל עסק שרוצה להגיע לכמה שיותר לקוחות, גם פייסבוק רוצה לצמוח. הרציונל אומר שברגע שאנשים ייחשפו לסגולות האינטרנט, הם עשויים לשלם עליו ■ ומה הקשר לישראל? ■ פרשנות

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

הדיווחים על שיתוף-הפעולה בין הרשת החברתית הגדולה בעולם פייסבוק, לבין חלל תקשורת הישראלית והתעשייה האווירית, שבונות יחד את הלוויין עמוס 6, זכו לכיסוי תקשורתי נרחב ביממה האחרונה, אבל השאלה הגדולה היא מה בדיוק מחפשת פייסבוק בחלל ובאפריקה, שעמוס 6 אמור לשייט מעליה.

בפוסט שהעלה מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, לעמוד הפייסבוק שלו הוא דיבר על הרצון לחבר את אזור הדרומי לסהרה לאינטרנט. מדובר בפרויקט נרחב שצוקרברג ופייסבוק עומדים בראשו בשם internet.org ושרוצה לסייע ליותר ויותר אנשים באזורים נידחים להתחבר לאינטרנט.

אבל מה לפייסבוק ולאפריקה? כמו כל עסק שרוצה להגיע לכמה שיותר לקוחות, גם פייסבוק רוצה לצמוח. אם ניקח את כמות המשתמשים הפעילים מדי חודש של פייסבוק, כבר היום הרשת החברתית גדולה יותר מכל מדינה בעולם. נכון ליוני השנה, מדי חודש נכנסים לפייסבוק 1.49 מיליארד אנשים - הרבה מעבר לאוכלוסיית סין, המדינה הגדולה בעולם עם 1.36 מיליארד איש. אבל לפייסבוק זה כמובן לא מספיק.

צוקרברג מסתכל קדימה על הפוטנציאל הקיים ועל החזון של פייסבוק לחבר את העולם אחד לשני. יש בעולם 7.3 מיליארד אנשים, מה שאומר שהדרך עבור צוקרברג עוד ארוכה כשרק חמישית מאוכלוסיית העולם מחוברת לרשת החברתית שלו. אז אמנם הוא שולח זרועות למשתמשים גם דרך רכישות של אפליקציות פופולריות כמו אינסטגרם ו-WhatsApp, אך זה לא מספיק.

החזון והרצון מתחברים בדיוק מתחת לשמש היוקדת של מרכז ודרום אפריקה. האזור הדרומי לסהרה - Sub Saharan - הוא כמו יהלום לא מלוטש מבחינת פייסבוק. מלאכת הליטוש נחלקת לשניים ובשני החלקים יש לישראל משקל משמעותי בדרך למיליארד המשתמשים הבאים של הרשת החברתית הגדולה בעולם.

הראשון, שהוא לכאורה הקל יותר, הוא להביא את האינטרנט למקומות שבהם הוא לכאורה כבר קיים. במדינות לא מעטות מדרום לסהרה אכן יש אינטרנט, אבל הבעיה היא המחיר וחוסר ההבנה בצורך בו. פייסבוק, במקרה הזה, פועלת - בהובלת מרכז הפיתוח שלה בתל-אביב - כדי להוזיל עלויות דרך שיתופי-פעולה עם מפעילים מקומיים ועל-ידי הצעת שירותים בסיסיים באינטרנט. זה מתחיל משירותים כמו ויקיפדיה, פייסבוק ומסנג'ר ומגיע עד למידע רפואי, דיווחי מזג-אוויר ועדכוני ספורט. הרציונל אומר שברגע שאנשים ייחשפו לסגולות האינטרנט, הם עשויים לשלם עליו.

הצעד השני, והקשה יותר, הוא להביא את האינטרנט עצמו למדינות שפשוט מנותקות מהרשת. הפרויקט החדש של עמוס 6 מבית חלל תקשורת ושנבנה על-ידי התעשייה האווירית, אמור לעשות בדיוק את זה ולספק שירותי פס רחב מהחלל ישירות לטלפונים הסלולריים של התושבים.

אחרי שהאינטרנט ינחת מטה ויכשיר את הקרקע לשירותי האינטרנט הבסיסיים שפייסבוק מציעה דרך internet.org, הרשת החברתית תוכל לאורך זמן לבנות גם במקרה הזה קהל משתמשים פוטנציאלי. זו היא אחת הדרכים שפייסבוק מנסה להביא אינטרנט למקומות רחוקים, במקביל לניסיונות לעשות זאת עם רחפנים ובמקביל לחברה כמו גוגל שמנסה לעשות זאת דרך בלונים פורחים.

האם פייסבוק תצליח במשימה שלה ובקרוב יהיו לה מיליארד משתמשים נוספים? זה לא ייקח חודש או חודשיים וסביר להניח שגם לא שנה או שנתיים. מדובר בהשקעות עתק שאמורות לשאת פרי רק בעוד כמה שנים טובות. גם אז, לא בטוח כלל וכלל שתושבים באפריקה, שיבחרו להיחשף לאינטרנט הבסיסי ביותר - ולא המהיר והמעמיק שאנחנו מכירים ביום יום - ירצו להיות חלק מהרשת של צוקרברג, גם אם הוא זה שהכיר להם את הרשת בפעם הראשונה.

ועדיין, מבחינת צוקרברג ופייסבוק, הסיכון וההשקעה שווים את המאמץ בשלב הזה. אחרת, פוטנציאל הצמיחה של הרשת החברתית יגיע בשלב כלשהו לתקרת זכוכית ועלול להיעצר שם.