פייסבוק תשתמש בלוויין "עמוס 6" כדי לספק אינטרנט לאפריקה

הלוויין, שמיוצר ע"י התעשייה האווירית וצפוי להיות משוגר באוגוסט 2016, אמור לספק אינטרנט ל-14 מדינות באפריקה שמדרום לסהרה ■ חלל תקשורת צפויה להרוויח מהעסקה 95 מיליון דולר

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

לוויין התקשורת עמוס 6 שיוצר בתעשייה האווירית וישוגר בחודשים הקרובים לחלל - ישמש את פייסבוק למימוש אחד המיזמים המרכזיים שלה בשנים הקרובות: חיבור מדינות עולם שלישי ביבשת אפריקה לרשת האינטרנט.

הלוויין פותח ויוצר בתע"א עבור חברת חלל תקשורת, שכבר מפעילה את לווייני התקשורת עמוס 2, עמוס 3, עמוס 4 ועמוס 5. עם שיגורו לחלל בסוף הרבעון הראשון של 2016, עמוס 6 יחליף את לוויין התקשורת עמוס 2, ששוגר לחלל בסוף דצמבר 2003. מניית חלל תקשורת זינקה בעקבות הידיעה.

הלוויין עמוס 6 נמצא כבר בחו"ל, במסגרת סדרה של בדיקות לקראת שיגורו מקייפ קנברל שבפלורידה בארה"ב באמצעות המשגר "פלקון 9" של חברת ספייס אקס האמריקנית. הוא ישוגר לגובה של 36 אלף קילומטר ומשם הוא אמור לפעול במשך לפחות 15 שנה.

משקלו של הלוויין הוא כ-5.6 טון והוא נחשב ללוויין הגדול ביותר שיוצר עד כה במפעל מבת חלל של התע"א: "אנחנו לא מייצאים כמויות גדולות של לווייני תקשורת אך כל אחד שיוצא את מפעלינו הוא פנינה טכנולוגית שמשלבת יכולות רבות וניסיון שנצברו אצלנו לאורך השנים, כך שכל לוויין מהווה קפיצת מדרגה משמעותית ביחס לקודמו", אמר מנכ"ל התע"א, יוסי וייס.

"דבר חדש"

מחיר הלוויין הוערך בכ-200 מיליון דולר וכבר לפני כ-6 שנים, כשחברת חלל תקשורת הזמינה אותו מהתע"א, היא "הימרה" על כך שיעזור לחבר מאות מיליונים מתושבי אפריקה לרשת האינטרנט: "כבר לפני שש שנים הסתכלנו על השוק באפריקה והחלטנו שהלוויין העתידי יישא אלומות שיכוונו למקומות הנכונים וזאת עוד לפני שידענו כיצד השוק יקבל את זה כי מדובר בדבר חדש לחלוטין. עבד לנו טוב", אמר ל"גלובס" מנכ"ל חלל תקשורת, דוד פולק: "ההסתכלות לעבר אפריקה עלתה לנו כסף, כמה עשרות מיליוני דולרים ועכשיו היא הובילה אותנו לשיתוף הפעולה עם הגוף הכי חזק והכי מתאים בנושא הזה, פייסבוק ולצדו הכנסה עתידית של כ-100 מיליון דולר בתקופה של 5 עד 7 שנים. הואיל ואורך חייו של עמוס 6 מתוכנן להיות כ-15 שנה, אני מעריך שניתן יהיה גם לשלש את הסכום הזה - ובמקביל לעשות את דריסת הרגל הראשונה בפייסבוק לקראת עסקאות נוספות שיבואו בעתיד".

המשא ומתן בין פייסבוק לחלל תקשורת נמשך כעשרה חודשים, התקיים בקליפורניה, בתל אביב ובפריז - ממנה פועלת החברה שתפרוס את התשתית הקרקעית לקראת אספקת שירותי האינטרנט באפריקה: "במקרה הזה נוצר משולש שלא קל להתנהל בו. זה היה מו"מ קשה, היו אין סוף משברים והיו מחלוקות בעיקר על אחריות, לוחות זמנים וכמובן על כסף. בסופו של דבר, הקרח נשבר בפגישה שהתקיימה באחרונה בישראל. ההידברות עם אנשי פייסבוק התנהלה באווירה טובה: יש שם אנשים שלמדו מהר את תחום הלוויינות, יודעים את העבודה ומסתייעים בחברות ייעוץ חיצוניות. למרות כל מה שמספרים לנו, האווירה כאן בארץ טובה. אנשים שבאים לכאן, רואים אותנו אחרת: התדמית שלעתים נדבקת לישראליים, משתנה לנגד עיניהם", סיפר פולק.

בחלל תקשורת סיפרו היום כי נוסף על שירותים שיימכרו לפייסבוק, עמוס 6 ימשיך לספק שירותים ללקוחות אחרים שלה, בהם חברת "יס" - שכיום שידוריה עדיין מועברים באמצעות הלוויין עמוס 2.

זאת, כשבמקביל על שולחנות השרטוט בתע"א כבר שוקדים על תכנון הלוויין העתידי שיוצע בשנה הבאה לחלל תקשורת, וייקרא עמוס 7: "אנחנו כבר מדברים על עמוס 7 וגם על עמוס 8, ויש להביא בחשבון שכל לוויין כזה מחייב הסתכלות של 5-6 שנים קדימה ואנחנו צריכים להיות גם נביאים בכל הקשור לצרכים העתידיים של השווקים השונים. אני מעריך שכפי שבמקרה של עמוס 6 הסתכלנו מראש על יבשת אפריקה, נסתכל בלוויינים הבאים יותר על יבשת אסיה למרות שיתכן שבמקרה הזה יקדימו אותנו. עם זאת, גם אסיה וגם אפריקה מספיק גדולות בשביל עוד לוויינים - מה שגם שלפייסבוק ולחברות אחרות יש חזון שלכל בן אדם תהיה אנטנה באוזן", אומר פולק.

ההסכם בין חלל תקשורת לענקית פייסבוק עורר בימים האחרונים גאווה גדולה גם בתע"א: "הסכם כזה שמבוסס על תוצרים של לוויין שלנו יהווה מבחינתנו מכפיל כוח משמעותי", אמר מנכ"ל החברה, וייס.

בשונה משאר לווייני התקשורת שיוצרו בתע"א, ושוגרו לחלל מבייקונור שבקזחסטן - עמוס 6 ישוגר מארה"ב: "אנחנו גאים על כך שהלוויין ישוגר בידי חברת ספייס אקס. קיבלנו ממנה הצעה טובה יותר, בהפרש של מיליוני דולרים מזו שקיבלנו מחברה אחרת", אמר פולק.

מלבד לווייני תקשורת, מפעל מבת חלל של התע"א עוסק גם בייצור של לווייני ריגול עבור מערכת הביטחון הישראלית, ולקוחות בחו"ל.

כיום החברה עוסקת בייצור של לוויינים כאלה עבור ממשלת איטליה ועבור מערכת הביטחון. בשונה מלווייני תקשורת, את לווייני התצפית שלה ישראל נוהגת לשגר בעצמה מפלמחים. לוויינים צבאיים פועלים בגובה נמוך ביחס ללוויין תקשורת, "רק" כ-400 קילומטר וכל אחד כזה מקיף את כדור הארץ בתוך כשעה וחצי.

היוזמה של פייסבוק
 היוזמה של פייסבוק