ניצחון לתושבי שד' קק"ל: עיריית ת"א תבחן מחדש ההפקעה

ביהמ"ש הקפיא למשך שנה את תוכנית העירייה להפקיע שטחים מהחלקות הפרטיות שלאורך שדרות קק"ל לצורך הרחבת הכביש והוספת נתיב תחבורה ציבורית

עודד מודריק / צלם: חנוך גוטמן
עודד מודריק / צלם: חנוך גוטמן

ניצחון לתושבי שדרות קק"ל: בית המשפט המחוזי בתל-אביב הקפיא למשך שנה אחת את תוכנית העירייה להפקיע שטחים מהחלקות הפרטיות שלאורך השדרה לצורך הרחבת הכביש והוספת נתיב תחבורה ציבורית. מדובר בחצרות המתפרשות על שטח של כ-500 מ"ר ותחומות בין נתיבי איילון במערב לרחוב בני אפרים במזרח.

בית המשפט הורה לוועדה המקומית לשוב ולבדוק את הצורך בהרחבת הכביש, ובמידת הצורך לגבש פתרונות תכנוניים שיכללו הפקעת שטח מינימלי שיפגע בבעלי החלקות באופן מידתי.

מקורה של תוכנית ההפקעה המדוברת לפני 40 שנה, בתחילת שנות ה-70 של המאה הקודמת, והיא נועדה להרחיב את קטע הרחוב מ-21 מטר (המצב כיום) ל-כ-30 מטר, תוך הוספת נתיב לתחבורה ציבורית ומסלול לרוכבי אופניים.

במשך שנים רבות עיריית תל-אביב לא מימשה את התוכנית, ובמסגרת הליך משפטי ארוך הוסכם בשנת 1989 כי ההפקעה תידחה ב-20 שנה. בשנת 2010 התברר לבעלי הקרקעות כי העירייה שבה לפעול למימוש התוכנית, ואף שנאבקו בדבר, בשנת 2011 אישרה הוועדה המקומית את ההפקעה. התוכנית אושרה שוב בדיון נוסף במליאת הוועדה, ומשכך פנו בעלי הזכויות בעתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי, בדרישה שיורה על ביטול התוכנית.

העותרים, 41 בעלי זכויות ב-33 חלקות שבשטח המבוקש להפקעה, טענו כי אין כל נחיצות בהוספת נתיב לתחבורה ציבורית במקום, מה עוד שהיעדר נתיב שכזה בנתיבי איילון עשוי לגרום לצוואר בקבוק באזור המפגש של שדרות קק"ל והנתיב הבינעירוני.

עוד נטען כי מחובתה של העירייה לבחון שנית את התוכנית שאושרה לפני 4 עשורים, לאור השינויים במגמות התכנון שחלו תקופה זו.

מעניין לציין כי חוות-הדעת של הצדדים בעניין נפח התחבורה הציבורית ברחוב היו שונות לחלוטין האחת מרעותה. כך, בעוד שלפי הנתונים שהציג מנהל אגף הנכסים בעירייה, מספר כלי התחבורה הציבורית המשתמשים בדרך בשעות העומס עומד על כ-1,750 - הרי שלפי חוות-דעת העותרים, שבוצעה על-ידי חברת א.ג. סקרים, עומד המספר על 335 כלי נת"צ בלבד.

סגן נשיאת המחוזי, השופט ד"ר עודד מודריק, קיבל חלקית את העתירה וקבע כי יעילות הוספת נתיב לתחבורה ציבורית מוטלת בספק, ועל כן על הוועדה המקומית לערוך, כהגדרתו, "חישוב מסלול מחדש": "משחלפו 40 שנה מיום אישור תוכנית 1321 (התוכנית המקורית - א.ש.), פשיטא שצריך לבחון בדקדקנות מרובה את נחיצות ההפקעה ואת יעילותה נוכח אורחות החיים ומגמות התכנות המשתנות", קבע מודריק.

עו"ד ענת בירן, שייצגה את העותרים, אמרה היום (ג'): "אני שמחה על החלטת בית המשפט. לא ייתכן שהעירייה תפקיע ללא פיצוי חלקות נרחבות מחצרות תושביה על סמך תוכנית בת 40 שנה, מבלי לבדוק שוב את הצורך בה".