אשליית הפרטיות

הצהרות הפרטיות ששוטפות את הפייסבוק הן בדיחה. רוצים פרטיות? תתנתקו מהאינטרנט

פרטיות / צילום: שאטרסטוק
פרטיות / צילום: שאטרסטוק

אלפי ישראלים התפנו בימים האחרונים מעיסוקיהם המהנים בזמן חופשתם, בכדי להעתיק ולהדביק לדף הפייסבוק שלהם הצהרת פרטיות משעשעת, שתורגמה מאנגלית במספר נוסחים, חלקם גם בעברית משובשת.

ההצהרה פותחת בהודעה הדרמטית שפייסבוק החליטה שמותר לה לעשות ככל העולה על רוחה בתמונות ובפוסטים שמשתמשיה מעלים לרשת. בהמשך מצהירים כל מי שטרחו להעתיק את ההודעה המפוברקת, שכל התכנים השונים שהעלו אי-פעם לפייסבוק הם קניינם הפרטי, ושנגזר על פייסבוק לעשות בהם שימוש על-פי סעיפי חוקים כאלה ואחרים, תוך ציון מספרי הסעיפים, השונים ובהתאם לאמנת רומא.

הניסוח הקלוקל של התרגום צריך היה לעורר חשד אצל המשתמשים הרבים בעלי המודעות העצמית לענייני פרטיות. מי שממש לקח את העניין ברצינות יכול היה גם לבדוק מהי אמנת רומא.

למי שפספס, זוהי אמנה המסדירה את פעילותו של בית הדין הבינלאומי ומגדירה 4 סוגים של פשעים פליליים שיידונו בפניו: פשעי השמדת עם, פשעים נגד האנושות, פשעי מלחמה ופשעי תוקפנות. עם כל הכבוד לחששות מפגיעתה של פייסבוק בפרטיות משמשיה, תרשו לי לפקפק בנכונותו של בית הדין הבינלאומי לדון בעניין זה.

הגיע הזמן להתפכח

כל הנושא הזה הוא הערת שוליים זניחה, אבל יש מקום להתייחס למניעים הכנים של כל אותם מיליוני אנשים ברחבי העולם, שטרחו להעתיק את ההודעה המפוברקת אל הפיד שלהם.

ברור שהם וגם רבים אחרים שלא טרחו וטעו מודאגים מהשימוש שעשויה פייסבוק לעשות במידע האישי שלהם לצרכיה העסקיים. וברור גם שהגיע הזמן להתפכח ולהבין - מי שעוד לא עשה זאת - כי הפרטיות כבר איננה קיימת, היא איננה אלא אשלייה מעורפלת עבור מי שעוד לא הכירו בעובדה המצערת הזו.

כי ברגע שהחלטתם להשתמש בסמארטפון לצורך כלשהו, לנווט באמצעות ווייז, לשוחח באמצעות מסרוני וואטסאפ, לשתף בפייסבוק, להעלות תמונות לאינסטגרם או לעשות שימוש כמעט בכל אפליקציה אחרת - באותו רגע ויתרתם על הפרטיות שלכם. גם אם לא הסכמתם לכך, וגם אם לא חתמתם על טופס רשמי המאשר את הסכמתכם לכך.

אוהבים את זה? לא אוהבים? זה לא ממש משנה. קחו את זה בחשבון כעובדת חיים של המאה ה-21. בנוסף להיותנו מצולמים על-ידי מצלמות בכל פינת רחוב, בכל בניין ובכל בית עסק, ובימים אלה גם מלמעלה על-ידי רחפנים, כמעט בכל רגע נתון יכול מי שרוצה לדעת איפה אנחנו ומה אנחנו עושים, ותמיד תהיה קיימת האפשרות לנטר מידע ששיתפנו באחת מאלפי המדיות העומדות לרשותנו, גם אם טרחנו למחוק ולהעלים מידע מהרשת. וזה כולל כל פוסט שהצבנו אי-פעם בפייסבוק, גם אם הפרופיל שלנו איננו ציבורי וגלוי לעין כל.

ההתמודדות היחידה האפשרית עם אובדן הפרטיות ההיא ההכרה שזהו מחיר המודרניזציה, עד שלא הוכרז וטופל אחרת. ואם אתם באמת לא רוצים לאבד את פרטיותכם - אנא מכם, הינתקו באופן מוחלט מהאינטרנט ומכל הרשתות החברתיות, קנו לכם מכשיר סלולרי לא מקוון (למרות שגם אם תשתמשו במכשירים ישנים, ניתן יהיה לאכן אתכם), אל תצלמו ואל תצטלמו, ונתקו כל קשר ומגע עם מי שאינם מוכנים לקבל עליהם את גזירות הפרטיות האלה. או שתמשיכו להציב הצהרות פרטיות מרשימות על דף הפייסבוק שלכם. זה לא יעזור כמובן - אבל בהחלט ייתן לכם תחושה טובה, שתרמתם את חלקכם למלחמה החשובה כנגד האח הגדול.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.