בשל חקירות השחיתות: פלאטיני לא יוכל לרוץ לראשות פיפ"א?

(עדכון) ועדת האתיקה של פיפ"א השעתה ל-90 יום את נשיא אופ"א מתפקידו בארגון העולמי, במה שעשוי לחסל את הקמפיין שלו להחלפת ספ בלאטר; הסיבה לכאוס: 2 מיליון דולר "חשודים" שקיבל ב-2011 מפיפ"א

מישל פלאטיני / צילום: רויטרס
מישל פלאטיני / צילום: רויטרס

הכאוס בצמרת הנהגת הכדורגל העולמי נמשך, כאשר כעת עולה אפשרות כי קמפיין הבחירות של מישל פלאטיני לנשיאות פיפ"א יסתיים עוד בטרם החל.

כדורגלן העבר הצרפתי הורחק היום (ה') למשך 90 יום מתפקידו הנוכחי בוועד הפועל של ארגון הכדורגל העולמי (הוועד בו הוא חבר מתוקף תפקידו העיקרי - נשיא הקונפדרציה האירופית אופ"א). זאת, בהמלצת ועדת האתיקה של פיפ"א, שהשיתה עונש השעיה דומה לספ בלאטר.

האחרון, נשיאה המכהן של פיפ"א - הודיע מוקדם יותר השנה על התפטרות מהפוזיציה שלו, על רקע חקירות שחיתות בהיקף נרחב שהתבצעו על-ידי ה-FBI האמריקאי במקביל לרשויות החוק השווייצריות (אליהן כפופה פיפ"א) נגד פעילותם של אנשי הארגון ושותפים עסקיים שלו, שאליהם נקשרו, בין היתר, מקרי שוחד והלבנות הון בהיקף של למעלה מ-100 מיליון דולר.

בלאטר השווייצרי אמור לסיים בכל אופן את תפקידו ב-26 בפברואר, אז צפויות להתקיים הבחירות לנשיאות פיפ"א שבהן פלאטיני נחשב, לפחות עד ההתפחויות היום - למועמד מוביל לזכות, ובכך להפוך ליורשו של בלאטר בן ה-79, שמכהן כנשיא הארגון מאז 1998. 

הטריגר להחלטה של ועדת האתיקה בעניינם של פלאטיני ובלאטר הוא ההודעה הרשמית של משרד התובע הכללי בשווייץ על פתיחת הליכים פליליים נגד בלאטר. הרשויות השווייצריות מצאו ראיות לתשלום חשוד שהעביר בלאטר לפלאטיני בשנת 2011, בסך של כ-2 מיליון דולר, עבור עבודה שפלאטיני ביציע לכאורה עבור פיפ"א שנים ארוכות לפני כן, בין 1999-2002. בעקבות כך, בוועדת האתיקה החליטו לפתוח בבדיקה משלהם, שרק לאחריה יוחלט לגבי עתידם של השניים בכדורגל. הוועדה השאירה לעצמה את האופציה להאריך את ההרחקות של פלאטיני ובלאטר ב-45 ימים נוספים (135 ימים בסך הכל). 

השניים הכחישו בתשאולים שנערכו להם על-ידי החוקרים השווייצרים כי מדובר היה על תשלום בלתי חוקי, וטענו כי הוא התבצע תחת חוזה מסודר - אך יש לציין כי הכסף ששולם לפלאטיני על-ידי פיפ"א ב-2011, באישורו של בלאטר, עבר אל הצרפתי שלושה חודשים לאחר שנתן את קולו עבור הבחירה מעוררת המחלוקת בקטאר למארחת מונדיאל 2022 - ושלושה חודשים לפני שבלאטר נבחר לקדנציה נוספת בראשות פיפ"א.

ב"גרדיאן" טענו היום כי השעיה של פלאטיני "תסיים את אמביציות הנשיאות שלו על פיפ"א". בכל אופן, במהלך תקופת ההשעיה שלו, הצרפתי לא יוכל למלא גם את תפקידו באופ"א.

כזכור, מגדל הקלפים של פיפ"א החל להתמוטט במאי האחרון, לאחר פשיטה על בית מלון בציריך בו שהו בכירי הארגון. היא הובילה להגשת כתבי אישום נגד 14 אנשים - תשעה מהם חברי פיפ"א בהווה ובעבר, חמישה אחרים שותפים עסקיים של הארגון מתחומי הספונסרשיפ וזכויות השידור. משרד המשפטים האמריקאי נלחם בימים אלו על הסגרה לשטח ארה"ב של חלק מאותם עסקנים, כאשר הרשויות בארה"ב הודיעו כי הפעילות החקירתית והמשפטית נגד פיפ"א עדיין נמשכת; במקביל, מיכאל לאובר, התובע הכללי השווייצרי, בישר כי חקירותיו מתבססות על 11 טרה-בייט של מסמכים ו-121 העברות בנקאיות חשודות, וכי החקירות "אפילו לא הגיעו אל שריקת המחצית שלהן".