צמצום הזכויות בתמ"א 38: הרוחות סוערות אצל הקבלנים

הסערה סביב החלטת ועדת הערר לצמצם זכויות בפרויקטים מסוימים של תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה (על בסיס תיקון 2 ותיקון 3 לתמ"א 38) ממשיכה להכות גלים

תמ"א 38  / צילום: תמר מצפי
תמ"א 38 / צילום: תמר מצפי

הסערה סביב החלטת ועדת הערר לצמצם זכויות בפרויקטים מסוימים של תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה (על בסיס תיקון 2 ותיקון 3 לתמ"א 38) ממשיכה להכות גלים. לאחר שבמשרד היועץ המשפטי לממשלה אישרו כי החלטת ועדת הערר שהתקבלה בנוגע לפרויקט ברחוב קק"ל בגבעתיים כמו גם במקרה נוסף ברחוב חורגין ברמת-גן תואמת את עמדת המדינה לגבי מדיניות חישוב הזכויות, פנו היום (ה') בהתאחדות בוני הארץ למשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי), ארז קמיניץ, וליו"ר מטה הדיור, אביגדור יצחקי, למשוך את העמדה שהוצגה הנוגעת לצמצום הזכויות בפרויקטים האמורים לבחון אותה מחדש.

במקביל, גם בלשכת עורכי הדין תוקפים את המגמה החדשה של צמצום הזכויות ומציעים שמינהל התכנון, האחראי על התחום, יקבע בהקדם האפשרי נוסח אחיד לחישוב זכויות ומוסיפים כי עד שצעד זה ייעשה יש להתקין הוראות מעבר שיאפשרו לתחום המשיך ולפעול.

"לאחרונה הציגה פרקליטות המדינה את עמדת המדינה "החדשה" בסוגייה שבנדון. עמדה זו, סותרת לחלוטין, מספר רב של החלטות שהתקבלו בשנים האחרונות בוועדות הערר, ואשר בזכותן (ההחלטות הקודמות) הצליחו לצאת אל הפועל פרויקטים מורכבים אלה", כך במכתב שנשלח היום מהתאחדות בוני הארץ, עליו חתום נשיא ההתאחדות, ניסים בובליל.

"עמדת המדינה "החדשה" בנושא, המפרשת בצמצום (שגוי לטעמנו) את הזכויות שניתן לקבל בפרויקט מכוח תמ"א 38 במתכונת של הריסה ובנייה מחדש, פוגעת וסותרת את כוונת המדינה לעידוד פרויקטי תמ"א 38 ככלל ובמתכונת של הריסה ובנייה מחדש בפרט. לא זו אף זו, הרי שפניית הפרסה שעשתה המדינה בעמדתה היא, תוך סתירה מהצהרותיה ויעדיה לקידום פרוייקטי התחדשות עירונית, הביאה כבר בפועל ועוד תביא ביתר שאת, לקיפאון של היתרי הבנייה מכוח תמ"א 38 באזור המרכז. לא למותר לציין כי יזמים וקבלנים רבים הסתמכו, תכננו ופעלו במשך תקופה ארוכה לייזום פרויקטים המושתתים על בסיס אותן ההחלטות אשר היו ידועות לכל ואשר הפכו לקווים מנחים בהחלטות הוועדות המקומיות".

עוד במכתב מזהיר נשיא ההתאחדות כי פגיעה בהתקדמות תמ"א 38 כעת משמעותה גם פגיעה במאמצי המדינה להגדלת היצע יחידות הדיור. "יצוין ויודגש כי מעבר לסיכונים הבטיחותיים (רעידות אדמה) והביטחוניים (ממ"ד) בעצירת הפרויקטים הנ"ל יש בכך גם פגיעה חמורה במאמצי ממשלת ישראל להגדלת היצע הדירות, שכן על-פי נתוני מינהל התכנון בשנת 2014 הוצאו היתרי בנייה לכ-4,300 יח"ד חדשות שנוספו מכוח תוכניות תמ"א 38 והמהווים כ- 9% מכלל ההתחלות הבנייה בישראל".

כאמור, בהתאחדות בוני הארץ דורשים כעת מהמדינה לשקול מחדש את עמדתה: "לאור החשיבות הלאומית בהמשך קידומם והוצאתם אל הפועל של פרויקטי תמ"א 38, הנני פונה אליכם כי המדינה תמשוך את עמדתה כפי שהוגשה לבית המשפט, תשקלו ותבחנו אותה מחדש, הכל בראי יעדי ממשלת ישראל, מטרות התמ"א, והמדיניות שהייתה נהוגה עד כה ואשר עליה הסתמכו כלל הגורמים הנוגעים בדבר. בקשתנו זו עומדת בצל העובדה שממילא וועדת העורכים שמונתה על-ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה לצורך בחינת תיקון מס' 4 לתמ"א, עומלת על מציאת נוסחת חישוב אחידה תוך התייעצות עם הרשויות המקומיות המיוצגות על-ידי מהנדסי הערים ונציגי התאחדות בוני הארץ".

 

"כמות הפרויקטים שייפגעו הוא עצום"

במקביל למכתב זה, נשלח היום מכתב נוסף העוסק באותו הנושא, לחבר הכנסת אלי כהן (כולנו) יו"ר הוועדה המיוחדת לרפורמות שהכריז רק אתמול כי בכוונתו לקיים דיון דחוף בנושא חישוב הזכויות בתמ"א 38 ואי-הבהרות שנוצרה ביום רביעי הבא. נזכיר שהועדה המיוחדת עוסקת בהצעת החוק להקמת הרשות להתחדשות עירונית, וזו הסיבה לעיסוק שלה בנושא.

"לאחרונה התבשרנו כי מכה נוספת נפלה על תחום ההתחדשות העירונית ובכלל למיזמי תמ"א 38 בכל הקשור לחישוב זכויות במסגרת פרויקטים המבוססים על תמ"א 38... מדובר בפרשנות שניתנה לאחרונה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, במסגרת תשובה לעתירה מינהלית, הנותנת פרשנות מצמצמת מאד לסעיף המעניק זכויות בנייה בתמ"א 38 לפרויקטים של הריסה ובנייה מחדש", כך במכתב אותו שיגרו עו"ד אברהם ללום סגן יו"ר לשכת עוה"ד בישראל ועו"ד יצחק נטוביץ המשנה ליו"ר הלשכה לח"כ כהן.

"פרשנות מצמצמת זו, המשנה פרשנות אשר הייתה נהוגה מספר שנים על-פי החלטות ועדות הערר המחוזיות, מרוקנת למעשה מתוכן את מסלול ההריסה ובנייה מחדש, שכן היא אינה מעניקה די זכויות בנייה על מנת שתהיה כדאיות כלכלית לביצוע מסלול זה, שהינו למעשה בבחינת "מיני פינוי ובינוי. אנו סבורים כי על מדינת ישראל להוביל מדיניות אחידה וברורה בכל הקשור למדיניות חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, במסגרת תמ"א 38 ובמסגרת זו להסיר חסמים ולא לייצר חסמים חדשים. דעתנו, כי יש מקום לבצע תיקון דחוף לתמ"א 38 אשר לא יהיה חלק מהתיקון הכללי הצפוי לתמ"א 38 שיסדיר את נושא חישוב הזכויות. אסור לנו לשכוח, חיזוק מבנים בא להגן על ערך חיי האדם ומביא להגדלת היצע הדירות באופן ישיר ולכן יש לדון בנושא זה בכובד ראש יחד עם מינהל התכנון".

עוד במכתב: "תחום ההתחדשות העירונית הינו תחום מורכב מאוד אשר מורכב מלבנות לבנות, שם הוא התחיל, אנו אמורים להוסיף עוד לבנות על מנת לבנות את הקיר ולא להרוס את מה שכבר בנינו. כמות הפרויקטים שייפגעו הוא עצום. האמור סותר כל הגיון משפטי. ככל וניתן להגדיר מדיניות חשוב להבין כי אין לאף אחד את הזכות להתריס כנגד המצב הנוכחי בתחום הבנייה במדינת ישראל ומצוקת הדיור בפרט. גם בבתי המשפט, לא קובעים הלכה באבחה אחת שמשנה סדרי בראשית. אפילו בתי המשפט המחוזיים מוסמכים רק להנחות את בתי המשפט השלום. רק בדיון בעליון, אחרי ערכאה אחת או שניים, ובכובד הראש הראוי משנים הלכה ידועה. במדינה מתוקנת הגוף שאמור להוביל את נושא התכנון הינו מינהל התכנון ורשות מיוחדת להתחדשות עירונית ולא היועץ המשפטי. נראה כי יש לפנות למינהל התכנון ולרשות להתחדשות עירונית שאלו יקבעו דרך חישוב זכויות ולא בעלי תפקידים שאין להם כל ידע מקצועי לכאורה בנושא".

"לסיכום, אנו סבורים כי יש להורות למינהל התכנון יבצע לבצע באופן מיידי, ובמנותק מתיקון מס' 4 המצוי בהליכי עבודה, תיקון להוראות תמ"א 38 כך שניתן לייצר נוסחאות חישוב אשר יגדירו את זכויות הבנייה בהריסה ובנייה מחדש, עוד קודם לתיקון 4 במטרה לקצר מועדים. לדעתנו ניתן תוך מקסימום חודש ימים לבצע את התיקון ולהגיע לנוסחה... עד לקבלת החלטה בעניין ראוי כי יקבעו הוראות מעבר הכוללות את הפרשנות הנוהגת כיום, כלומר החלה של הכללים הנהוגים כיום על כל הועדות המקומיות וכחלק מכך ועדות הערר. אין חולק במקרה דנן, כי קודם להחלת שינוי ראוי להכין את הציבור לקראת השינוי. אנו בלשכת עוה"ד ממליצים כי מינהל התכנון יחד עם לשכת עורכי הדין יקיימו התייעצות דחופה בעניין וכי תוך פרק זמן של 45 ימים נייצר דרך חישוב זכויות כפי שיקבע מינהל התכנון במטרה לייצר וודאות בתחום. האמור הינו על בסיס נוסחת חישוב פשוטה וחד ערכית לחישוב סל זכויות".