החקלאים: "ביטול המס מתקן עוול של שנים, אבל זה מאוחר מדי"

הסכסוך בין ארגוני החקלאים מעיב על שביעות-הרצון מההחלטה לבטל את המס על העסקת עובדים זרים

פועל תאילנדי בערבה / צילום: רפי קוץ
פועל תאילנדי בערבה / צילום: רפי קוץ

"אפשר רק לחשוב כמה משקים חקלאיים היו יכולים להמשיך ולהתקיים גם היום, אלמלא המס המיותר הזה - שהכניס בעבר לקופת המדינה כ-200 מיליון שקל בשנה. הסכום הזה ירד בשנים האחרונות, ככל שמשקים חקלאיים נסגרו אחד אחרי השני", אומר עומר קניון, חקלאי מעין יהב שבערבה שמגדל מלונים ופלפלים, על החלטת שרי האוצר והחקלאות לבטל את מס המעסיקים שמשלמים חקלאים על העסקת עובדים זרים. גובה המס הוא כ-10% משכר הברוטו של כל עובד זר המועסק במשק חקלאי, סכום של 500-600 שקל בחודש. ביטול מס המעסיקים ייכנס לתוקף בתחילת ינואר 2016.

"אני לא מצליח להבין למה מחכים עד ינואר. ההחלטה כבר התקבלה, אז למה לא ליישם כבר עכשיו? הרי מדובר במס גולגולת, גזל של ממש שלא קשור להיקף ההכנסה של חקלאי. הוא משולם מדי חודש מהנטו של כל חקלאי, שנאלץ להעסיק עובד זר, לא משנה אם הוא הרוויח או הפסיד. זאת המצאה של הראש היהודי - שנועדה לממן הכשרה של ישראלים לעבודה בחקלאות. במשך שנים המדינה גבתה את המס, חקלאים נאנקו, אחרים סגרו את המשקים שלהם - אבל שמישהו יראה לי ישראלי אחד שהוכשר לעבודה בחקלאות", אומר קניון.

קניון מברך על ההחלטה לבטל את המס, אך כשהוא מסתכל ימינה ושמאלה הוא רואה את קרבנותיו: משקים חקלאיים לתפארת שקרסו, חקלאים שמסרו את שנותיהם הטובות נאלצים להתפרנס מעבודות בשמירה או כנהגי משאית כדי לגמור את החודש: "אין עבודה אחרת בערבה. מי שהמס הזה הפיל אותו, לא יכול לפנות לעבודה אחרת. 40% מהשטחים בעין יהב ריקים. ההחלטה הזאת מתקנת עוול של שנים, אבל זה מעט מדי ובעיקר מאוחר מדי", אומר.

הוא מפעיל את המשק המשפחתי שלו, גם את זה של אמו ומעסיק כ-10 עובדים זרים מתאילנד: "100 אלף שקל שאני משלם מהנטו, שיש או אין לי, בכל שנה למדינה - כמס. 100 אלף שקל בשביל חקלאי זה המון כסף. ויש עוד הרבה עוולות שצריך לתקן כדי לשפר את סביבת הפעילות של החקלאים, כדי להשאיר אותם על הקרקע. במקומות שאין בהם תלמים אין ואקום: הם ייתפסו בידי מישהו אחר. לצערי הרב, הרבה מאוד אנשים עדיין לא מבינים את זה".

משרדי האוצר והחקלאות מסרו אתמול, כי ביטול מס המעסיקים יעשה במקביל להגדלת הניכויים שיותרו למעסיקי העובדים הזרים, עד לגובה של כ-530 שקל לחודש. משמעות המהלך, שאושר בידי שר האוצר כחלון ושרת המשפטים, אילת שקד, היא חיסכון של כ-16 אלף שקל בשנה לחקלאי וכ-100 מיליון שקל בשנה לכלל החקלאים במשק. זאת, בזמן שהמו"מ בין התאחדות חקלאי ישראל, בראשות מאיר צור, ממשיכה במו"מ עם משרדי החקלאות והאוצר על גיבוש תכנית מקיפה לטיפול בשוק המזון הטרי, לרבות הורדת פערי התיווך, שינוי וייעול התמיכה הממשלתית בחקלאות תוך הפחתת המחיר לצרכן ועוד.

הארגונים היציגים של החקלאים בירכו אתמול על ההחלטה של השרים אריאל וכחלון וזאת - כשעל הפרק האיום של התאחדות החקלאים והאיכרים, בראשות דובי אמיתי, לקיים ביום שני הקרוב "יום זעם", שבמסגרתו הפגנה המונית מול משכן הכנסת בירושלים. "אלפי חקלאים ממטולה ועד הערבה יגיעו להפגנה עם לפחות 100 טרקטורים", אמר. אמיתי לא מעורב במו"מ שמתקיים בין התאחדות החקלאים לבין המדינה.

היום (ה') כינס אמיתי את עמיתיו למטה המאבק שהקים ובתום דיון ארוך הוחלט כי יימשכו פעולות המחאה שתוכננו עוד טרם ההודעה על ביטול מס המעסיקים: "זרקו לנו סוכריה או עצם קטנה כדי שנשתוק ונרגיש טוב", אומר אמיתי: "אגף התקציבים לא מחלק מתנות חינם: לצד ההחלטה על ביטול המס, הוחלט שם על צמצום סבסוד המדינה של הקרן לנזקי טבע בחקלאות (קנ"ט) מ-35% בשנה ל-25%, מה שיוביל החל משנת 2016 לייקור משמעותי בפוליסות של החקלאים. החל מהשנה הקרובה גם מחיר המים לחקלאות יזנק ב-10%. אי אפשר לעבוד עלינו. אנחנו מבינים היטב שזרעו לנו חול בעיניים, נתנו לנו במקום אחד - כדי לקחת מאיתנו הרבה יותר במקום אחר".

מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, תקף באיגרת שהפיץ אמש בקרב חברי ההתאחדות את התנהלותו של אמיתי והודיע כי ההתאחדות מתנגדת בתוקף להפגנה המתוכננת: "שר האוצר מבין את צרכינו ומנחה את משרדו לנהל איתנו מו"מ רציני כדי לפתור את כלל הבעיות שלנו. זאת הפגנה שכל יעודה הוא לקלקל את המו"מ ולייצר פולחן אישיות אישי. חבל שיש בתוכנו אנשים שמעדיפים פרסום ותשומת לב אישיים ולא רואים את טובת החקלאים והחקלאות. אני מציע לאמיתי שבמקום הפופוליזם הזול ופיצול החקלאים שהוא מנסה לעשות בכל הכוח, בחוצפה ובחוסר אחריות, שיגלה אכפתיות. הוא מעולם לא באמת דאג לחקלאים אלא רק השתמש בהם כדי להאדיר את שמו".

בהתאחדות החקלאים שבראשות צור מאוגד הרוב המוחלט של חקלאי ישראל: כ-97%. גורמים בהתאחדות טענו כי בגוף היציג שמוביל אמיתי, שחבר אגב בנשיאות הארגונים הכלכליים, חברים כ-3% בלבד מכלל החקלאים בארץ. לפי נתוני הלמ"ס, בישראל כ-13,000 חקלאים. בהתאחדות חקלאי ישראל מחשבים ואומרים כי אמיתי מייצג לכל היותר כ-480 חקלאים.

"ההבדל ביני לבין צור הוא שאני לא יורה בתוך הנגמ"ש של החקלאים", הגיב היום אמיתי: "אני לא אירה לעולם בחקלאים. את האש שלי אני מכוון לעבר חברי הממשלה - שהיכו במכת מוות את החקלאות הישראלית. אמשיך להילחם עם המעט שיש לי - אבל עד הסוף".

בזמן שאמיתי נחוש בהמשך המאבק שעליו הכריז, לצד הפצת שלטים ברחבי המדינה בגנות שרי האוצר והחקלאות המוצגים בהם כ"מבוקשים עבור הרס החקלאות בישראל" - בהתאחדות חקלאי ישראל מרוצים מהתקדמות המו"מ עם משרדי הממשלה.

הדיונים בין הצדדים עתידים להתחדש בתחילת השבוע, ולהתמקד בסוגיות הקשורות לרפורמה שמתכננת הממשלה בענף הפטם ובסוגיות הקשורות לפערי התיווך: "אם המו"מ לא יתקדם, נחדש באופן מאורגן ואחראי את מחאותינו ואם יהיה צורך - גם נפעיל את תכנית השבתת התוצרת החקלאית עד שנחזיר את החקלאים למסלול של פרנסה בכבוד", אומר צור.