קורסת: רשת נעלי מרקו הגישה בקשה לאישור הסדר נושים

הרשת, המפעילה 23 סניפים ברחבי הארץ, הגישה לביהמ"ש בקשה לאישור הסדר נושים ולהקפאת הליכים, לאחר שצברה חוב של 31 מיליון שקל

נעלי מרקו / צילום: תמר מצפי
נעלי מרקו / צילום: תמר מצפי

רשת נעלי מרקו, המפעילה 23 סניפים ברחבי הארץ, בקריסה. היום (א') הגישה החברה בקשה בהולה לבית המשפט לאישור הסדר נושים שמטרתו הבראת החברה, ובקשה להקפאת הליכים על מנת למנוע הידרדרות נוספת של החברה ולהגן עליה מפני תביעות נושים בתקופת אישור ההסדר.

מהבקשה עולה כי חובותיה של החברה כיום כלפי הבנקים ולגמא (חברת סליקת האשראי) וכלפי ספקים עומדים על סך כולל של כ-31 מיליון שקל - כ-8.6 מיליון שקל מתוכם לבנקים וכ-22.4 מיליון שקל כלפי 24 ספקים.

על-פי ההסדר אותו מבקשת החברה לאשר, תשלם החברה מחצית (50%) מחובותיה לנושיה, והנושים יעניקו לה "גרייס" של 6 חודשים לצורך תשלום החוב המופחת - כלומר החברה תתחיל לשלם את כספי ההסדר החל מ-1 באפריל, למשך 36 תשלומים שווים ורצופים.

בבקשה נטען כי החברה, הפועלת מזה 32 שנים, ועיסוקה העיקרי במכירת נעלי נשים וגברים ומוצרי אופנה, נקלעה לבעיות תזרים כבדות לפני כשנה, עקב המצב הביטחוני הקשה ששרר ברחבי המדינה בכלל ובאזור הדרום ואירועי "צוק איתן".

הבנקים סירבו להעניק לה אשראי חדש ואף ביקשו מהחברה לקצץ באשראי שניתן לחברה - דבר שהוביל למצבה היום, בו אין בכוחה של החברה לעמוד בהתחייבויותיה הכספיות כלפי ספקיה המהותיים - אותם ספקים המספקים את חומרי הגלם לשם ייצור הנעליים אותם היא מוכרת.

המצב הביטחוני, נטען עוד, היה בבחינת "הקש ששבר את גב הגמל", שכן לטענת החברה בבקשה, נסיבות נוספות הקשורות לשוק התחרותי בו היא פועלת - ובין היתר המיתון במשק שהוביל לירידה משמעותית בצריכה, התחרות מבית מצד רשתות "דיסקאונט" והתחרות מבחוץ בדמות יבוא של הנעלה ומוצרי אופנה מחו"ל - גם הם "הוסיפו" למצבה הכלכלה הקשה אליו נקלעה החברה.

עקב מצב זה נעלי מרקו אינה מסוגלת לעמוד בחובותיה.

לבקשת החברה, בשבוע שעבר התכנסה אסיפת נושים של ספקיה המהותיים, שם הוצגה בפני הספקים הצעת ההסדר, על מנת לאפשר לחברה להתאושש מהמצב הכלכלי. מהבקשה עולה כי 18 נושים מתוך 24 נתנו את הסכמתם להצעה.

חובות החברה לקבוצת נושים זו עומדים על כ-19.4 מיליון שקל - כאשר 18 נושים רגילים מתוך קבוצה זו, המחזיקים בזכות נשייה כוללת של כ-16.6 מיליון שקל, והם נתנו הסכמתם להסדר; ו-4 נושים, להם זכות בסך כ-2.8 מיליון שקל בלבד, לא נתנו הסכמתם.

"אם כן, עולה כי למעלה מ-85% מערך החוב כלפי החברה נתנו הסכמתם להסדר המוצע על-ידי החברה, ואילו 4 נושים התנגדו להסדר בקבוצת נשייה זו", נכתב בבקשה.

עוד צוין כי שני נושים להם ניתנה ערבות אישית התנגדו להצעה - רפאל, לה קיים חוב בהיקף 1.7 מיליון שקל; ואורדור, לה קיים חוב של 1.3 מיליון שקל.

בנסיבות אלה מבקשת החברה מבית המשפט לכפות את ההסדר גם על הנושים שלא נתנו את הסכמתם לו באסיפת הנושים.

"לבעלי החברה נודע ממש לאחר אסיפת הנושים כי חלק מנושי החברה שלא נתנו הסכמתם להסדר מבקשים לנקוט הליכים שונים שיכולים להביא להתמוטטות החברה ואף לפעול לפירוקה לתועלתם האישית, כך ממש. בכך הם מבקשים למוטט כליל את החברה, לסתום עליה את הגולל ולפגוע פגיעה אנושה בעובדיה (כ-100 עובדים) ובנושיה, שכן במצב של פירוק, אלה לא יקבלו את המגיע להם ואף יינזקו בעצמם", נכתב בבקשה.