סערת התמ"א 38: מחר - דיון חשוב במועצה הארצית

המועצה הארצית לתכנון ובנייה תדון מחר בחישוב הזכויות בתמ"א 38

בניין בשיפוץ של תמ"א 38 / צילום: איל יצהר
בניין בשיפוץ של תמ"א 38 / צילום: איל יצהר

סערת חישוב הזכויות בפרויקטים של במסלול הריסה ובנייה ממשיכה להעסיק את ענף הנדל"ן, וכעת גם מינהל התכנון נכנס לתמונה. ל"גלובס" נודע כי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הגוף התכנוני העליון בישראל, עתידה להתכנס מחר (ג') ולדון בנושא חישוב הזכויות ואי-הוודאות הקשה שנוצרה בתחום בעקבות פרסום עמדתו של משרד היועץ המשפטי לממשלה בנושא.

במקור, נושא חישוב הזכויות בתמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה היה אמור להיות מטופל במסגרת התיקון הרביעי לתמ"א 38 עליו עומלים כעת אנשי המקצוע, אולם בשל אי-הוודאות של השבועות האחרונים החליטו במינהל התכנון כי קיים צורך מיידי לפתור את הסוגייה בהקדם האפשרי. מסיבה זו עומדת המועצה הארצית לקיים דיון בנושא ולהמליץ על עריכת עבודה מקצועית נפרדת בנושא זה על-ידי מינהל התכנון. מדובר בהליך פרוצדורלי אבל מתחייב כדי לערוך תיקון בתמ"א 38, גם אם לא מדובר בתיקון רחב היקף כמו תיקון 4 לתמ"א.

על-פי גורמים הבקיאים בנושא, לאחר ההמלצה יתחילו במינהל התכנון בגיבוש קווים מנחים לאופן חישוב הזכויות כדי לשים סוף לאי-הוודאות ולפרשנויות השונות שניתנו ברשויות השונות ובוועדות הערר השונות. כך, למעשה כבר נקבעה ישיבה ל-20 לחודש הנוכחי בה ימשיכו כל הגורמים הרלוונטיים, בהם מהנדסי הערים ונציגי הקבלנים לדון בנושא חישוב הזכויות. כמו כן, המסמך הסופי של חישוב הזכויות יוגדר כתוספת לתיקון 3 של תמ"א 38 (תיקון 3/א').

נציין כי בעוד תיקון 4 לתמ"א 38 נמצא אומנם כבר בעבודה, אך בפועל ייקח עוד זמן רב עד שיוכל לצאת לדרך ולעבור את כל שלבי הדיון והאישור הנדרשים. בכוונת מינהל התכנון לקדם עבודה מקצועית מהירה בכל הנוגע לחישוב הזכויות ולנסות להביא את הנושא לאישור בהקדם האפשרי. ההערכות הן שמדובר במספר מועט של חודשים עד שהתיקון הנקודתי בנושא זה יאושר.

עוד נציין כי ביום רביעי עתידה ועדת הרפורמות של הכנסת, ועדה בראשותו של חבר הכנסת אלי כהן (כולנו) שדנה בהצעת החוק להקמת רשות ממשלתית להתחדשות עירונית, להתכנס ולדון באותו הנושא הדיוק. מדובר בדיון שאינו מן המניין ויתקיים לאור אי-הוודאות הקשה שנוצרה בתחום בשבועות האחרונים.

במשרד האוצר ובמינהל התכנון אישרו את הפרטים ומסרו: "לאור החלטת בית המשפט המחוזי, עתידה להחליט ביום שלישי הקרוב המועצה הארצית לתכנון ובנייה לגבי מתן הוראה לעריכת תיקון נקודתי לתמ"א 38, שיעסוק באופן חישוב שטחי הבנייה בפרויקט הריסה ובנייה מחדש, ויבהיר את אופן חישוב הזכויות הנוספות. התיקון יקודם באופן מקצועי במינהל התכנון, ועמדת מינהל התכנון תגובש בהליך זה, ותבוא לידי ביטוי בנוסח התיקון".