מנכ"ל משרד החקלאות: המחסור בעגבניות - עד דצמבר

בדיון בוועדת הכלכלה - בהשתתפות נציגי החקלאים, מגדלי העופות, נציגי המחלבות, נציגי רשתות השיווק ומשרדי הכלכלה והאוצר - איש לא לקח אחריות למחסור חסר התקדים במוצרי המזון בתקופת החגים

עגבניות / צילום: תמר מצפי
עגבניות / צילום: תמר מצפי

"המחסור בעגבניות יימשך עד תחילת דצמבר" - כך אמר היום (ב') מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן-אליהו, בדיון מיוחד שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא המחסור שהורגש בשבועות האחרונים הן על מדפי הבשר והעוף והן בדוכני הירקות והפירות. "החקלאים יידעו לייצר רק 50% מהביקוש", הוסיף.

"המחסור על המדפים היה אירוע מביך", הצהיר יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, "וכל הגורמים הוציאו הודעות מבולבלות שהכותרת שלהן הייתה ש'החגים פרצו'".

עוד בטרם התכנסה הוועדה הבהיר ח"כ כבל כי הוא רואה את העניין בחומרה רבה, וכי בכוונתו לרדת לחקר האמת ולהצביע על האחראיים. היו"ר כבל אף הזכיר כי כבר לפני כחודשיים קיימה הוועדה דיון בנושא והזהירה מפני מחסור ועליית מחירים בתקופת החגים - אך למרות האזהרות לא נעשה די כדי למנוע את המצב החמור.

בישיבה השתתפו מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן-אליהו, ונציגי המשרד, יחד עם נציגי החקלאים, מגדלי העופות, מועצת החלב ונציגי המחלבות, נציגי רשתות השיווק, ארגוני צרכנים ומשרדי הכלכלה, האוצר, הבריאות ועוד.

הניסיון למפות את האחראים למחסור נתקל בשלל התגוננויות, כשכולם טענו כי הם נערכו בהתאם. נציגי הרבנות הבהירו כי בניגוד לנאמר, שחיטה התקיימה גם במהלך חול המועד סוכות, וח"כ אורי מקלב ציין כי "המחסור היה בגלל הסוחטים ולא בגלל השוחטים". בהמשך הסביר כי החקלאים במשבר ועובדים בצורה מינימלית, ומכאן המחסור.

חבר הכנסת איתן ברושי (העבודה) הפנה אצבע מאשימה אל משרד האוצר, וטען להתערבות יתר ביבוא ובתהליכים אחרים, תחת תכנון נבון. "חקלאי צריך קשר עם הקדוש ברוך הוא ועם פקידי האוצר", אמר, "ובשני המקרים זה קשה".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, קבל על הרעת תנאי הסחר של החקלאים, שהקטינו את שטחי החקלאות. לדבריו, "אם הצעת האוצר לחיסול התכנון בענף הפטם תתקבל, בשנה הבאה יהיה מחסור וודאי בעופות לחגים. המשבר הגדול בחקלאות ייפתר כאשר התמיכה הממשלתית בענף תגיע ל-18% מהתפוקה החקלאית, כמקובל במדינות ה-OECD, ולא 9% כפי שהדבר היום. בכך יובטח ביטחון מזון לישראל".

אלי אהרון מארגון מגדלי הירקות המחיש את גודל השבר ואמר כי אם רק לפני 3 עשורים פעלו בארץ 60 אלף חקלאים - כיום עומד מספרם על 9,000. הוא הוסיף כי עלות גידול של עגבנייה עומדת על 3 שקלים לקילו, כשהחקלאי מקבל בסוף רק שקל וחצי.

מיכל קראוס, מנכלית מועצת החלב, אמרה בדיון: "חשוב לי להדגיש כי לא היה כלל וכלל מחסור בחלב, כפי שנטען בחלק מכלי התקשורת. היה מחסור מאוד נקודתי בקוטג', שנבע ממספר מועט של ימי עבודה וסמיכות החגים לסופי השבוע. רק בזכות התכנון וויסות הכמויות שעורכת מועצת בחלב באופן שוטף נמנע מחסור במוצרי חלב במהלך החגים בפרט ובאופן שנתי בכלל".

בסיכום הדיון כבל הודיע על הקמת צוות בראשות ח"כ עיסאווי פריג', שהתבקש תוך חודש להגיש לוועדה דוח מסכם על המחסור ועל הגורמים האחראים לו.

לדברי כבל, "אנחנו רוצים לדעת איפה היו הכשלים כדי שנדע מה לתקן. אם החגים היו הבעיה, וצריך לשנות אותם - בשנה הבאה נשנה דברים".