קנאת הפלסטינים

במקום להסכים לקבל 80% ממה שרצו, הפלסטינים דרשו 120%, והמשיכו לרצוח

טרור / צילום: רויטרס
טרור / צילום: רויטרס

הקנאה היא בבסיסה רגש הרסני הגורם אצל האדם לתחושה שאינו מוצלח, קטן, לא שווה. תחושות אלה עלולות להוביל למעשים חריגים כדי לפגוע במושא הקנאה, או כדי להוכיח שגם הוא יודע לעשות משהו. גם אם זה מעשה שלילי, זה לפחות משהו שהוא עושה. זה נותן לו להרגיש שגם הוא יכול לעשות.

הפלסטינים טוענים שהם נמצאים כאן לפנינו. שאחרי השואה לקחנו להם את הארץ שהם היו אדוניה. בעניין זה הם צודקים, כמובן. בעידן המודרני אנחנו באנו אחריהם. לא בכוח קיבלנו את מה שיש לנו, אלא על פי החלטת האו"ם, החלטת חלוקת הארץ. אנחנו הסכמנו להחלטה, גם אם לא בחדווה, והתחלנו לבנות את המדינה. הם סירבו לקבל את ההחלטה והתחילו להרוס ולהרוג כי זה בא להם יותר טבעי מאשר לבנות וליזום. וכך זה נמשך עד היום. אנחנו ממשיכים לבנות, ולא רק בשטחים; הם ממשיכים להרוג ולהרוס - ולא רק בשטחים.

מנהרות לעומת בניינים

לולא היה מדובר בחיי אדם, אפשר היה לחוש רחמים כלפיהם. שישים שנה, ואיפה הם ואיפה אנחנו. הם חייבים לשאול את עצמם איך זה שבאותה תקופה שהיהודים בנו מדינה מודרנית, דמוקרטית ומצליחה, אנחנו הפלסטינים, הערבים - אנחנו בנינו בעיקר מנהרות רצח. מחשבה כזאת יכולה לשגע, להטריף. ואכן היא משגעת ומטריפה. היא יוצרת צורך עצום להוציא את התסכול על מישהו, על משהו - לא משנה.

מי שמונע על ידי קנאה לעולם לא יייטול אחריות למצבו. הוא תמיד יאשים אחרים. באופן רגיל והגיוני טינתם של הפלסטינים הייתה צריכה להיות מופנית אל עצמם. הרי ליהודים שבאו לכאן לא היה יותר ממה שהיה לפלסטינים. ותראו, והם רואים, איפה הם ואיפה אנחנו.

לא רק באזורנו

כמובן שלא עשינו זאת בלי עזרה של כמה ממדינות המערב, ובעיקר היהודים בעולם. הנסיכים והמלכים הערביים הם בחזקת מה שיהודים עשירים היו בשבילנו. אבל הם מוכנים לתת לפלסטינים בשביל לשכלל אותם כמכונת הרג, לא כדי לקדם אותם בהשכלה וביוזמה. למרות זאת לא תשמעו טענה נגדם - לא ברחוב המוסלמי, לא בתקשורת שלהם, לא באוניברסיטאות, בוודאי לא אצל השליטים. למה להטיל אחריות על ערבים כשיש אמריקאים ויהודים?

היו כמה שלבים בהם הפלסטינים קיבלו מאיתנו הצעות מרחיקות לכת לפתרון הסכסוך. אולמרט, רבין, ברק, בגין. הם דחו כל מה שהוצע. במקום להסכים לקבל 70% או 80% ממה שרצו, הם באו בדרישות ל-110%, 120%. אבל יש דבר אחד בו הם מצטיינים במיוחד: הרג, רצח, ביזה. אז זה מה שהם עושים, ולא רק באזורנו - וכנראה ימשיכו לעשות.