הקניונים ובתי-הקפה ריקים, מזמינים יותר משלוחים

בענף המזון מדובר בפגיעה כלל-ארצית בהיקף של 20%-35%, בעיקר בעסקים ברחובות ראשיים ■ "החשש הגדול הוא שתהיה עכשיו דרישה להוסיף מאבטח לבתי-קפה, מה שמכביד מאוד על העלויות"

בית קפה ריק באשדוד / צילום: תמר מצפי
בית קפה ריק באשדוד / צילום: תמר מצפי

"אני מגיע לפגישת עבודה בקניון רמת-אביב", מספר לי הבוקר (ג') קולגה, "ולא מאמין למראה עיניי. הקניון כמעט ריק. לא רגיל לראות תנועה דלילה כל-כך".

די לשמוע את רצף הכותרות כדי להבין את מצב-הרוח הלאומי: זה שאינו רק ירוד בגלל הכותרות העגומות, אלא בראש ובראשונה חרד לביטחון האישי. הקהל מעדיף לצמצם שיטוטים ויציאות, והתוצאות - בשטח.

"עד לפני יומיים היה דווקא אפקט השוק", מספר אייל סקוזה, מנכ"ל קניון הדר בירושלים. "אנשים ברחו ממקומות פתוחים למקומות סגורים, אי-אפשר היה להכניס גם אופניים לחניון. אתמול בבוקר התחילו להרגיש משהו שונה באוויר, בצהריים כבר היו 30% פחות מבקרים מהרגיל בקניון, והיום הגענו כנראה לשיא שלילי. גם בתי-הקפה בקניון מדווחים לי על פעילות ירודה. אפילו ב'צוק איתן' אני לא זוכר מצב כזה. מצד שני, צריך לזכור שקיימת גם ירידה טבעית בתנועה בקניונים אחרי החגים, כך שלא הכול קשור למצב הביטחוני".

"נכון לעכשיו אנחנו רואים שתי מגמות הפוכות", אומר ניר שמול, מנכ"ל שניר, חברה לשיווק מרכזים מסחריים וקניונים. "מצד אחד, אנחנו רואים ירידה דרמטית בכל מה שקשור לשיטוט ברחובות. בענף המזון מדובר בפגיעה כלל-ארצית בהיקף של 20%-35%, בעיקר בעסקים שנמצאים על רחובות ראשיים.

"מצד שני, רואים עלייה בהגעה למקומות סגורים או מתחמים עם מאבטחים, והחשש הגדול של בתי עסק היא שדרישת הקהל תהיה להוסיף מאבטח בבתי העסק, מה שמכביד מאוד על העלויות. לרוב מדובר בזכיינים או בבעלי עסקים קטנים שנושאים על גבם את הנזקים האלה".

ברשת סינמה סיטי מחזקים את הדברים ומספרים על מכירת כרטיסים רגילה.

מנגד, רשתות מזון מהיר הנשענות על מערך משלוחים נמצאות בעמדה איתנה יחסית. לדברי עידו פרידמן, סמנכ"ל שיווק בדומינו'ס פיצה, "אצלנו אנחנו רואים עלייה של פי 2 בכמות המשלוחים בשבוע האחרון, כנראה זה מה שאנשים מעדיפים על פני יציאה לבתי-קפה. כמות הלקוחות החדשים גדלה: כנראה שאנשים שהולכים לרוב לקפה השכונתי או לאכול בחוץ מחפשים פתאום אלטרנטיבה נוחה עד הבית. מניסיון, המצב הזה עלול להימשך הרבה מאד זמן. אנחנו בנויים בעיקר על הקהל שבבית ולכן לא נפגעים - בכל אופן צריך לחכות לפחות שבועיים כדי לקבוע מגמה ברורה".

בעוד התיירות הנכנסת ממשיכה לזרום לפי שעה כסדרה, גל הטרור מבריח מבתי-המלון דווקא את הישראלים. גורמי תיירות שבים ומדווחים גם היום כי הישראלים הם אלה שמבטלים חופשות ברחבי הארץ עקב המצב הביטחוני המתוח, אך עדיין לא בהיקפים גדולים.

מבדיקת "גלובס" עולה כי בשבוע האחרון תוכננו 2,871 טיולים בבתי-הספר, מהם בוטלו 488 על רקע המצב. בירושלים, שהפכה מוקד לפורענות, בוטלו 123 טיולים מתוך 590 טיולים שתוכננו השבוע.