איל הנפט שתובע את מדינת ישראל בגלל שלא נותנים לו לקדוח

ג'ק גרינברג הוא הבעלים של 900 בארות נפט וגז ■ הוא גם תובע עקשן וסדרתי של חברות אנרגיה, עיסוק שהניב לו הכנסות של לפחות מיליארד דולר ■ לאחרונה הוא נחת בבית משפט ישראלי עם תביעה נגד המדינה ורמיזות לשחיתות

ג'ק גרינברג / צילום: יונתן בלום
ג'ק גרינברג / צילום: יונתן בלום

הראיון עם איל הנפט מקולורדו, ג'ק גרינברג, נערך כמה שעות לפני שטס לאתונה, שם הוא מנהל תביעה מול ממשלת יוון בשל קידוחים בים האגאי שהולאמו. בשדה התעופה באתונה, הוא מספר, אמור להמתין לו שומר ראש שהגיע מארצות-הברית, וזאת בשל איומים שקיבל, לדבריו, על רקע ההליך המשפטי הזה. "אשתי התעקשה", הוא מתעקש להסביר את ה"בודי גארד".

התביעה נגד ממשלת יוון, היא רק אחת מבין הרבה בוררויות ומשפטים שמנהל גרינברג ברחבי העולם, מול ממשלות, גופים גדולים וחברות ענק וביניהן של Shell)), בריטיש גז, בריטיש פטרוליום, אקסון וחברות רבות נוספות בשל זכויות שלתפיסתו נגזלו ממנו בעסקות נפט, גז וייצור פחמן דו-חמצני (המשמש למיצוי בארות נפט ושבו, טוען גרינברג, הוא השלישי בגודלו בארצות-הברית).

וזה לא נגמר שם: פניותיו לערכאות נעשות לא רק בגין זכויות שהן לכאורה שלו. כך, למשל, הוא מנהל עתה בארצות-הברית הליך חריג שנקרא False Claim Act, המאפשר לאזרח פרטי לתבוע בשם המדינה. במסגרת ההליך חיבר גרינברג מסמך שבו הוא מפרט לא פחות מ-66 דרכים שבהן תעשיית הנפט והגז רימתה את המדינות שבהן היא פועלת.

בערכאה ראשונה נדחתה התביעה, אולם גרינברג מעודד מכך שבהליך מקביל וזהה שניהל נגד חברה בודדת, נפסקו פיצויים של כמה מיליוני דולרים, ולכן הוא עובד על ערעור. כיוון שהתביעה כוללת חלק נכבד מחברות הנפט והגז הפועלות בארצות-הברית, הוא מעריך שסכום הפיצויים יכול להגיע לכמה מיליארדי דולרים.

וכשמאחוריו שובל ארוך של תביעות (עוד על כך, בהמשך), גרינברג נוחת גם בבית משפט ישראלי עם תביעה נגד המדינה, שר התשתיות והאנרגיה, הממונה על ענייני הנפט במשרד והמועצה המייעצת לעניין חוק הנפט, בגובה של 25 מיליון שקל. הסכום הנתבע אינו גבוה בסטנדרטים של גרינברג, אך הטענות העולות בתביעה מעניינות במיוחד כשהן מגיעות ממי שמכיר את התעשייה מבפנים במשך עשרות שנים.