"הרשויות המקומיות יכולות לפרש את התמ"א כפי שעשו עד היום"

כך אמר אביגדור יצחקי ■ על פי מטה הדיור ומינהל התכנון תוך חודש צריכה להתקבל החלטה לגבי אופי חישוב הזכויות שישיב את הודאות ■ באותו הזמן, עמדת היועמ"ש בדיון בועדת הרפורמות בכנסת עדיין תמכה בפרשנות מצמצמת

אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר
אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר

"הפרשנות החדשה והמצמצמת בלבלה את השוק בצורה חריפה מאוד. אני פה בכובעי גם כיו"ר המועצה הארצית לתכנון ובניה, שבה החלטנו לטפל בנושא במהירות האפשרית. בררנו מול המשנה ליועמ"ש, עו"ד ארז קמיניץ, את אותה חוות הדעת, שנבעה מפרשנות משפטית של התמ"א, ולא מתוך מדיניות. אין לנו טענות לאף אחד, וביחד עם המשנה ליועמ"ש ומנהלת מנהל התכנון, החלטנו לעשות הליך מהיר של תיקון התמ"א", כך אמר היום יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר אביגדור יצחקי, בדיון מיוחד שהתקיים בועדה המיוחדת לרפורמות בראשותו של חבר הכנסת אלי כהן (כולנו).

קיראו עוד ב"גלובס"


הדיון התקיים על רקע אי הוודאות הקשה שאופפת את התחום (תמ"א 38 עם דגש על מסלול הריסה ובניה), מאז קבע היועץ המשפטי לממשלה כי חישוב זכויות שהיה נהוג עד כה אינו מקובל וכי עמדת המדינה גורסת כי חישוב הזכויות בפרויקטים של הריסה ובנייה מחדש צריך להיות מצומצם יותר.

"המועצה קיבלה אתמול החלטה להטיל על מנהל התכנון להכין עד ה-3 בנובמבר תיקון לתמ"א כך שכל האי וודאויות יחוסלו. לצערי זו לא רק החלטת מועצה, אלא צריך להפיץ אותה לציבור להערות, למנות חוקר ואפילו חוקרים, ולשמוע את ההערות החוקר והציבור - ורק בסוף ההליך, שייקח בין 4-6 חודשים, הממשלה היא שתאשר את התיקון. המועצה תתייעץ עם הוועדות המחוזיות, המקומיות, מהנדסי ערים וכל מי שרלוונטי, כדי שתתקבל החלטה ע"פ החוק הקיים, שוויונית, ולא פוגעת בשיקול הדעת של הרשויות המקומיות".

מכיוון שההליך המלא של קביעת התיקון עתיד, כאמור, להימשך כחצי שנה חוששים כעת העוסקים בתחום במקופה ארוכה של אי וודאות. על כך אמר יצחקי: "החלטת המועצה, כבר ב-3 בנובמבר, תתווה את הכיוון העיקרי שהתכנית תלך אליה, ואי הוודאות תוסר ב90-95%". במקביל, כאשר נשאל יצחקי מפורשות על ידי יו"ר הועדה מה יהיה בתקופת המעבר ענה לו יצחקי: " "לעניות דעתי, כרגע, ואני לא משפטן, הרשויות המקומיות יכולות להמשיך לפרש את התמ"א כפי שעשו עד היום. אבל אין שום אפשרות לקצר את התהליך החוקי, עד האישור הסופי. אם הייתה אפשרות, היינו עושים זאת". עוד הוסיף יצחקי ואמר: "המהומה סביב הנושא קצת הקצינה. בית המשפט לא הכריע והוא השאיר את הדבר לרשויות המדינה, ולכן נדרשנו לדבר והחלטנו ללכת בדרך שהלכנו ואני קורא לכל מי שעוסק במלאכה לא לעצור. עד שהבקשות יגיעו לוועדת ערר תעבור יותר מאותה חצי שנה והדברים יהיו ברורים. חצי שנה בתהליכים האלה היא טיפה בים. אני לא נותן עצה משפטית, אני נותן עצה מעשית, על מה אני הייתי עושה אם הייתי היום יו"ר ועדה".

"צריכה להיות ודאות"

"צריכה להיות ודאות מבחינת ועדות הערר", כך אמר יו"ר הוועדה, חבר הכנסת כהן בדיון, "אבל הסמכות הייתה ונכון שתהיה בידי הרשויות המקומיות. צריך לבוא ולהיות ברורים ולתת לאנשים את הכלים להתקדם ולבנות. הציבור יוכל להמתין עד להחלטת המועצה ב-3 לנובמבר, אך מה שיתקבל אז צריך להיות הוודאות, לפחות לתקופת הביניים".

עו"ד ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי) שאחראי על התחום והיה זה שחוות דעתו והעמדה שהעביר הנוגעת לצמצום הזכויות הובילה למצב הנוכחי אמר בדיון: "הרעיון המרכזי בתמ"א 38 הוא חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, והמחשבה הייתה לתמרץ את הציבור כדי לשכנע אותו לחזק. בכל שלב באו וביקשו להגדיל את היקף הבניה ואמרו לנו שאם לא נאשר עוד הגדלה ועוד הרחבה התכניות לא יהיו כלכליות. זה בהחלט מצריך בדיקה ברמת המועצה לראות אם באמת הפרשנות המרחיבה בלבד היא הכלכלית. אי אפשר להגיד כלאחר יד שרוצים לקחת את התמ"א ולשנות את הליבה שלה מחיזוק מבנים להתחדשות עירונית, אך צריך לחשוב על זה, כמו למשל על היטלי השבחה. החלטת המועצה תהיה קריאת כיוון, אך היא תהיה בסיס להתנגדויות שישמעו בנפש חפצה, וייתכן שדברים ישתנו, וחשוב להגיד את זה". לעומת הדברים שאמר יו"ר מטה הדיור יצחקי בדיון, קמיניץ סיכם את דבריו במשפט הבא, שעשוי להעיד על המשך אי הוודאות גם בהמשך ועל כך שהעמדות השונות של הצדדים עדיין רחוקות אחת מהשניה: "מבחינתנו, מי שרוצה ודאות, עמדת המדינה היא זו שבחוות הדעת החדשה, ואם מישהו כבר מחפש ודאות, שילך לפי הפרשנות שלנו בשלב זה".

"הפרשנות צריכה להיות מרחיבה"

בדיון נכחו עוד גורמים רבים הקשורים במישרין או בעקיפין לתחום תמ"א 38. אליאב בן-שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אמר בדיון: "אנו מצפים להנחיה שתצא מהיועץ המשפטי לממשלה לוועדות התכנון, שבינתיים, בחצי שנה הזו, הן יוכלו להתנהל כפי שהתנהלו בעבר, לפי שיקול דעתן, עד שתהיה החלטה סופית, כדי שהפרוייקטים האלה יהיו כלכליים".

אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אמר: "הפחד שלי שכשתסתיים חצי השנה, אי הבהירות תימשך. הפרשנות צריכה להיות מרחיבה ככל שניתן, ולאפשר לרשויות המקומיות, כל אחת לפי דרכה, להוסיף את התשומות שלה. הסיפור של חיזוק מבנים כבר לא רלוונטי ותמ"א 38 הפכה לתכנית להתחדשות עירונית. האפשרות היחידה שהאזרחים יקבלו ממ"דים בחינם היא דרך התמ"א כי האיום הטילי הוא איום מוחשי".

עו"ד אברהם ללום, סגן יו"ר לשכת עורכי הדין בישראל ויו"ר פורום המקרקעין הארצי בלשכה, שנכח גם הוא בדיון אמר: "תוך חודש תוצג דרך החישוב של הזכויות ואז ייקח עוד מספר חודשים לאשר אותה סופית. עד אז אני חושש שעשויה להיות הקפאה במקומות מסויימים. אבל הבשורה שיצאה מהדיון הזה היא שגם במטה הדיור חושבים שעמדת היועץ המשפטי לממשלה שהוצגה בתיק העתירה המנהלית בגבעתיים מתייחסת רק למקרה הזה ולא לכלל הענף. בדיון התקבלה עמדת הלשכה שעד שלא יאושר החישוב החדש וועדות הערר צריכות להמשיך ולפעול כרגיל כפי שפעלו עד כה. כולי תקווה שבחודשים הקרובים אי הוודאות תיפתר אחת ולתמיד".

יו"ר הוועדה, חבר הכנסת כהן, סיכם את הדיון ואמר: "הוועדה תמתין להחלטת המועצה ב-3 בנובמבר, בכדי לראות אם המצב הקיים ימשיך ברמה וודאות גבוהה יותר, או אם ישתנו סדרי עולם, אשר הוועדה תלמד אותם ותפעל בהתאם".