שטייניץ מנסה לגייס חברות אנרגיה לקידוחי גז חדשים

שטייניץ: ארה"ב תומכת ביוזמה הישראלית; שר האנרגיה האמריקאי יתייצב לצד שטייניץ בקריאה לחברות אמריקאיות להשקיע במיזמי גז ונפט בישראל ■ "בעיית הקיפאון סביב מתווה הגז תיפתר בשבועות הקרובים" ■ "קמפיין גיוס החברות יהיה קשה, אך יגעת ומצאת – תאמין"

שר האנרגיה, יובל שטייניץ אמר אמש (א'), במסיבת עיתונאים בוושינגטון, כי ישראל משיקה מה שהוא כינה 'רוד שואו' לגיוס חברות אנרגיה אמריקאיות להשקעות בגילוי שדות גז ונפט חדשים בישראל ובייחוד במרחב הימי שלה.

"אחת ממטרות ביקורי בארה"ב היא להיפגש עם בכירים בחברות אנרגיה כדי להביאן לארץ, לא רק לפתח את שדות הגז שכבר התגלו אלא כדי לגלות שדות נפט וגז חדשים", אמר שטייניץ.

השר יצא מחר (ג') לביקור במטות של חברות אנרגיה ביוסטון, טקסס, וביום ד' הוא מתוכנן להיפגש עם בכירי חברות אנרגיה בכנס שמארגנת לשכת המסחר של ארה"ב, במטה שלה בוושינגטון.

שר האנרגיה האמריקאי, ארנסט מוניז, נענה לבקשת שטייניץ והסכים להופיע יחד עמו בכנס של סקטור האנרגיה בלשכת המסחר של ארה"ב בהבעת תמיכה ליזמה הישראלית לגייס חברות אמריקאיות לחיפושי גז ונפט בישראל. "זו מחווה משמעותית ששר האנרגיה האמריקאי מופיע יחד עמי נותן משקל לקריאתי לחברות אמריקאיות לבוא לישראל", אמר השר.

"אני מתכנן לומר למנכ"לים שאנו מודעים לכך שהתנאים אינפ פשוטים", צייין שטייניץ "הטלנו הגבלות מחירים אך הבטחנו יציבות רגולטורית. המסר שלי יהיה: אלה שלא חששו בעבר והשקיעו בישראל, 99% מהם, בכל התחומים, מתשתיות ועד מסחר, יצאו נשכרים ומרוצים".

הוא הודה, כי כבר עכשיו "מגיעים אלי ריקושטים ושאלות לגבי העיכוב באישור המתווה, אך אנו נעשה מאמץ מרוכז ונצליח, אולי לא מיידית, להביא משקיעים לפרוייקטים חדשים בתחום האנרגיה, או בפיתוח אתרים קיימים. יגעת ומצאת - תאמין".

שטייניץ ציין כי הוא מודע לקשיים שצפויים לו במאמציו לשכנע מנכ"לים אמריקאיים להשקיע בענף האנרגיה בישראל לנוכח הקשיים באישור מתווה הגז הממשלתי בכנסת, שנמשכים כבר חודשים. "אני משוכנע שנתגבר על קשים אלה כבר בשבועות הקרובים", הוא אמר. לדבריו, גם המצב הביטחוני הנוכחי עלול להקשות על גיוס השקעות בישראל.

"אני מתכנן לומר לראשי חברות האנרגיה שיש פוטנציאל לא מבוטל לגילוי שדות גז חדשים", אמר שטייניץ. "יש עוד 'לווייתנים' ו'תמרים' שממתינים לגילויים. כאשר הייתי שר אוצר הסתובבתי ברחבי תבל כדי להביא משקיעים לישראל ואכן היה גידול עצום בהשקעות באותה תקופה. היום הכלכלה הישראלית בירידה בגלל שחיקה דרמטית בהשקעות זרות".

שר האנרגיה אמר עוד, כי ביקורו משתלב במהלך אמריקאי-ישראלי לחידוש שיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות. במסגרת השת"פ ייכללו תחומים שלא נכללו בה בעבר, לרבות מים. לישראל ניסיון רב בתחום המים והשקיה והיא תוכל לעשות בו שימוש לסייע למדינות מוכות בצורת בארה"ב, כקליפורניה. ישראל מקווה שתוכל לתת לארה"ב סיוע בתחום ביטחון סייבר ובמיוחד הגנה על מתקני אנרגיה מפני התקפות סייבר.